936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Nu spottade andra honan. 16 små ventralisyngel kom det. Tre veckor emellan tror jag. Får kolla tråden för att vara säker.

    Samma hanne som lekt av dem. Dock inte den som oftast är dominant. Vid vattenbyte tar det riktigt blåturkoise hannen befälet. Han brukar ha kontrollen över karet i 1-2 dagar innan svarthannen tar över igen. På den tiden har han lyckats leka av honorna. Det är extra roligt att jag fått bevittna det hela båda gångerna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Nej, två veckor emellan bara.

      Det gick förresten exakt som jag tänkt med att flytta den andra tuggande honan till yngelkaret. Hon var lite småskraj ett tag men tog inga yngel alls. Spottade sedan i morse och då flyttade jag tillbaka henne efter 7 dagar i yngelkaret
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        Kul att det gick bra, har de gamla ynglen låtit de nya vara i fred också?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Japp de simmar i två separata stimm. De äldre är bara något större. Försökte filma i morse, men när de såg mig löstes stimmen upp och samlades kring matningshålet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            En liten film. Svåra att se dock.

            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Lägger in mina funderingar här också. Det var en kommentar till pettaps tråd, men är en reflektion över hur jag funderar i detta akvarium:

              De ventralisar jag har är väldigt nöjda med en yta på 30x30 cm och jagar numer endast i undantagsfall bort inkräktare utanför detta område. I början var de kaxiga som få och jagade över hela akvariet. Just som du tänker gjorde också jag med stenrösen som bryter av akvariet i revir. Det fungerade utmärkt med SA (Hantlar med mera) och det fungerade utmärkt med CA (Salvini/Herichthys/synspila/...) och nu även klockrent med Tanganyika. Enkelt men man får vara beredd att justera lite efterhand så ytorna skapas. Just ventralis behöver i mitt akvarium minst 15cm höga hinder (stenar/rötter) för att inte jaga förbi hindret tycker jag mig notera. Jag tror det har att göra med hur högt över botten de svävar över sin lilla grop. Om de då inte ser rakt in i inkräkranas ögon är de nöjda. Lite gissningar men jag har småjusterat höjderna och sänker jag nu blir det bråk som inte avtar på ett par veckor i alla fall. En återhöjning till ~15 cm så slutar de jaga förbi hindret efter en dag eller så.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                Intresant "Dare" att dom helst inte ska se varandra med högre"insynsskydd" har ju oftast funkat bra, när det gäller "sillar" men vissa verkar vara ganska mycket anpassningsbara när det gäller utrymme (kan ju bero på inredningen o sällskap i karet) dom "sillar" jag har/har haft, bygger "bowwers" på minst 0,3-0,5m sen vill dom ju ha plats runt i kring,helst metern, mindre yta så blir dom mera stillastående o tappar färgerna. Nu är ju inte fiskarna (alla) i ditt kar så gamla, o dom brukar bli grinigare med ålder, så det ska bli intresant att följa utvecklingen, som jag hoppas du fortsätter att dela med dej av. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  Men det är ju först när de blir gamla som de brukar bli vresiga. Fast då har du antagligen redan en större grupp. Jag försökte räkna mina häromdagen och kom till att där går kanske ett tjog, i olika storlekar. Hur lugnt och fint som helst.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    Det är ju ofta så att de blir argare med åldern som sagt jag la dessutom märke till att Callochromis macrops bygger större och större bowers ju äldre de blir. Inte konstigt i och med att fiskern blir större kan tyckas, men jag tyckte att det såg roligt ut när de små hanarna nöjde sig med en liten grop på max 10cm i diameter medan deras VF far byggde en riktig bower på nästan 50cm i diameter. Hur är det med ventralis och kilesa tex, bygger de hyffsat stora bowers direkt eller börjar de också avsevärt mindre?

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      Det är samma för mej, unga "kilesa"hanar bygger en "lekplats" på ca 10-15cm (om det finns plats) medan deras Vf far bygger från glas till glas ca 75x75cm. Även dom andra "sillarna" beter sej så, o det är med åldern sen som problemen uppstår då det blir mycket bråk, kan vara som "Mikael" skriver att om man håller dom mer som "troffar" o har ett stort stim så blir det bättre, men jag har aldrig velat ha "packade" "sillar" utan vill att dom ska ha gott om utrymme så att det mera naturliga beteendet kommer fram. Sen är det lite roligt att se en hane som försöker hålla ett så stort område = full fart hela tiden. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Mycket intressant läsning.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          Härligt att se Ventralisyngel, dom är så starka och goda simmare redan från dag ett. Dom är dessutom rätt snabbväxande
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Lite bilder.

                            Två tuggande hästnoshonor.
                            1 av 3 tuggande tropheus. Sedan finns en ventralis som tuggar också.Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.07.23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 838,1 KB
ID: 687734Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.06.14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 779,8 KB
ID: 687735Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.04.46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 805,0 KB
ID: 687736Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.04.02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 871,9 KB
ID: 687737Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.03.53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 538,3 KB
ID: 687738Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.03.49.jpg
Visningar: 1
Storlek: 571,2 KB
ID: 687739Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.03.35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 774,8 KB
ID: 687740Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.03.15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 830,9 KB
ID: 687741Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.03.08.jpg
Visningar: 1
Storlek: 703,9 KB
ID: 687742Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-20 09.02.54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 904,2 KB
ID: 687743
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              Kul ned tugg, hur många yngelkar har du ?
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Ett
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...