936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Klassiskt detta, den svarta teckningen på alfahanen, extrem aggression och att dom andra fiskarna av samma art i synnerhet är ordentligt tuktade. Tippar på att han även föser undan dina Pembor som ser lite mindre ut?



    Denna hyperaggression lägger sig ganska snart med är aggressionen kvarstående så är det ett gäng större Pemba eller andra troffar runt 8-10 cm som gäller. Håll nu koll så inte honan som tuggar stressas för mkt.

    Faktum är att det är allmänt vedertaget av Ventralisodlare i USA att hålla Ventralis med stora Haplisar från Malawisjön bara för att dominerande hanar ska hålla sig på mattan och det ska då även ha positiv effekt på att jonorna håller sina tugg. Detta rimmar rätt bra med att hålla dessa hetsporrar med troffar som jag gör.
    Senast redigerad av Doktor-T; 24 augusti 2013, 15:27.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      Kan ju inte se filmen, men det är typiskt "sandsillar" dom tar mycket större plats i förhållande till sin storlek än vad folk tror. Tror också att din "rescape"inte kommer funka, då det är för lite sandyta mellan stenpartierna (därför krävs det långa kar till "sandsillar" helst bör det vara minst metern i mellan dom) utan han kommer ta hela karet som revir.Det enda som kan hålla tillbaka honom är flera hanar i samma storlek eller annan tuff fisk som har eget revir o talar om vart skåpet ska stå. Mille
      Senast redigerad av Repen1; 24 augusti 2013, 16:44.
      Dieselråttan

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Nu borde filmen funka. Ändrade https till http
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          Felet är inte på filmen, utan på vårat enimenta rederi från Skottland som har så mycket spärrar o vi kan inte se något som ligger på "tuben" jag får vänta tills jag kommer hem för att se den, Bilder går bra fast det tar tid att ladda dom. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            Har du läst min artikel Ett tanganyikaakvarium? http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2

            Annete och Mikael Mayer skrev ett par trevliga artiklar om sitt tanganyikaakvarium:
            Calvus http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200103&lopnr=2
            Cylindricus http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200203&lopnr=9
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Nej tror inte det. Tar och läser detta. Vore kul om vi hade dem alla som pdf.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Har du läst min artikel Ett tanganyikaakvarium? http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2

                Annete och Mikael Mayer skrev ett par trevliga artiklar om sitt tanganyikaakvarium:
                Calvus http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200103&lopnr=2
                Cylindricus http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200203&lopnr=9
                Intresant läsning, speciellt om just "calvus" då det är en av favorit fiskarna, o jag har några själv ( 13st numera Black o White ) både Vf o odlade.Då jag har speciella snäckor till dom så föredrar dom att leka i snäckor o inte i klippskrevor.En underbar fisk som man måste ha tålamod med, men när den till sist kommer till sin rätt så väcker den habegär. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Jag har byggt några smala skrevor som är 10-15 cm djupa och just nu 3 cm som bredast
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • april 2012
                    • 424

                    DARE
                    Har ilskepiggen lugnat ner sig än?
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Är på middag hos släkten nu, men ska spana när jag kommer hem
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag har byggt några smala skrevor som är 10-15 cm djupa och just nu 3 cm som bredast
                        Skrevan bör inte vara så bred hela vägen in, en "calvus" i 12-13cm klämmer in sej i skrevor på ca 1-1,5cm även liggandes,hanen ska inte få plats.Snäckor har den fördelen att honan blockerar hela ingången,blir hon för hårt attackerad så kan man lyfta ut henne i snäckan,om man vill ha yngel så skakar man snäckan i ett yngelkar efter ca 14dagar ynglerna kommer ut men honan håller sej kvar i snäckan, man kan även lätt flytta hela snäckan till yngelkar med hona o yngel går jättebra. Fördelen är även den att vill du ha dom att stanna/leka på ett speciellt ställe i karet, så tar du o har dom i ett mindre kar ca 100L med bara ett par snäckor,(kolla noga så att honan inte får för mycket pisk) då hon har valt en snäcka att gömma sej i (ofta om hon känner sej osäker) kan ta 1-2 veckor så du ser ordentligt att hon tar samma snäcka. Skrämm henne lite med handen, o när hon är i snäckan så lyfter du upp den o flyttar den till det stora karet, sen kan du flytta över hanen, dom brukar sen hålla sej till den snäckan vid lek.då den är en trygg o välkänd punkt i karet. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Ursprungligen postat av Doktor-T
                          DARE
                          Har ilskepiggen lugnat ner sig än?
                          Lika ilsken fortfarande
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Bra tips om hur man flixar lekhålor
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              Dåliga bilder, o om jag minns rätt så finns ett par i någon annan tråd, men det kanske kan få någon att bli sugen på dom här härliga fiskarna. "A calvus black Zaire" lek i snäcka. Ännu en dålig bild o svårt att se, men tittar man vid den svarta randen i karet så ser man resultatet av leken, massa små (ca 3mm) "A calvus" småttingar. Mille.
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              • Doktor-T
                                Användare
                                • april 2012
                                • 424

                                Om jag tolkar din film rätt så föser hanen bort alla fiskar oavsett art? Om det är bekymmer i karet så trorr jag du måste till med fiskar som är stora och tuffa så han inte kan dominera hela karet. Jag har tidigare testat att ha flera jämnstora hanar och det resulterade att det blev två stora revir i var sin ände av karet och sen var resterande hanar och honor upptryckta i ett hörn.


                                Jag är av den bestämda uppfattningen atr Ventralis inte får vara envåldshärskare.
                                720 Malawi
                                375 Yngel
                                112 Yngel
                                70 Yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...