936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Altolamprologus compressiceps
    Leptosoma
    Foae

    Senast redigerad av DaRe; 21 augusti 2013, 12:54.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      Tänkte mer att du skulle stanna upp och se om du är nöjd. Ofta tycker jag själv att det kan bli för mycket fiskar så det blir rörigt. Spana in beteende så att du kompletterar smart.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        Ursprungligen postat av DaRe
        Altolamprolongus Compressiceps
        Leptosoma
        Foae

        Möjligen Compressiceps, annars blir det soppa(tycker jag). Men med sådana blir det färre överlevande yngel men det kanske ingår i beräkningen.

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          "Foae" skulle jag inte blanda in i karet,då du redan har "ventralis" då blir det 2 sorter med nästan samma beteende o krav på utrymmet i karet, det brukar inte sluta bra, endera sorten kommer få vika sej, i detta fallet tror jag "Foaen" kommer bli förloraren, då den tar längre tid på sej o då är redan "ventralisen"etablerad. Dom andra "Altos" o "leptosama" kommer funka bra. Sen hur du löser foder till fiskarna just mellan "Troffarna" o dom andra som vill ha kraftigare foder för att komma till sin rätt o i lekkondition.Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Hehe, bra feedback. Jo jag ska fundera men det kan nog bli fisksoppa denna gång för att jag ska känna på lite vilka jag gillar sedan kan det bli någon jag får sälja av, möjligen. Just nu är troffarna väldigt anonyma och sprider ut sig utom då jag står nära akvariet. De är svarta och håller sig med betande av bakgrunderna i hela akvariet.

            Hur effektiv är Altolamprologus compressiceps på yngelstöld? Jag har iofs inga planer på att dra upp några yngel alls egentligen, men det kan ju vara kul att ha lite livscykel i karet med "flera" generationer, men det får ju inte bli några mängder som överlever.


            foae och ventrails har iofs i viss mån "liknande"beteende men kanske inte helt, funderar mest på om foaen är försiktigare än ventralis och blir undanpressad. Fungerar på att ändra inredning för att skapa två sandytor som ger utrymme för fler lekplatser, inte nödvändigtvis större sandyta totalt men uppdelad.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              Köp 40 troffar till ;-) så blir det full fart
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ja det är väldigt vackra
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  Foai och ventralis är ingen bra kombo då båda är kraftigt revirhävdande på samma yta.
                  Compressiceps lär hålla rent på yngel, hanarna blir med tiden riktigt stora.
                  Leptosoma är alltid trevligt och kommer smälta in fint i karet.
                  Men försök undvika soppa i karet, filmen visar harmoni och du får ut mer av varje art på det viset.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    Kul med film, kan bara hålla med om att det var ett skönt lugn i karet. Sabba inte och kör soppa nu. Jag vet precis hur lätt det är att stoppa i 1-2 sorter för mycket och fisksoppa har man ingen glädje av. Leptosoma låter bra men skippa foain som sagt.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Ja kanske borde jag göra så...
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        Instämmer ang. Foae, Ventralisarna är mkt tuffare enligt flera oberoende källor så hoppa över ddem. Glöm inte att Ventralis är lika skarpa som troffar. Cyprisar tror jag räcker som ytvattenfisk eftersom botten och mellanregistret har sina ockupanter. Ska du stoppa i något mer än leptosoma så hade jag tatt fler Pemba, ca 20st.

                        Instämmer ang. Foae, Ventralisarna är mkt tuffare enligt flera oberoende källor så hoppa över ddem. Glöm inte att Ventralis är lika skarpa som troffar. Cyprisar tror jag räcker som ytvattenfisk eftersom botten och mellanregistret har sina ockupanter. Ska du stoppa i något mer än leptosoma så hade jag tatt fler Pemba, ca 20st.
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          Då kanske jag kan blanda Ventralis med Troffar ifall jag får problem med aggression i en grupp?
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Jag baserar detta på arterna jag ser på filmen... Jag hade skaffat fler lamprologiner. Du saknar helt arter med någon form av helping och du har ingen med vettig yngelvård efter att ynglen "släppts". Apelsinciklider är kassa yngelvårdare. Julidochromis har viss helping men tar inte över akvariet som prinsessor. Snäcklekare måste inte vara multifasciatus som förvandlar akvariet till ett gruvlandskap. Hursomhelst kan du lätt ha 2-3 arter lamprologiner till.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                              Då kanske jag kan blanda Ventralis med Troffar ifall jag får problem med aggression i en grupp?
                              maltandis kör den kombon och det tycks funka.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Jag baserar detta på arterna jag ser på filmen... Jag hade skaffat fler lamprologiner. Du saknar helt arter med någon form av helping och du har ingen med vettig yngelvård efter att ynglen "släppts". Apelsinciklider är kassa yngelvårdare. Julidochromis har viss helping men tar inte över akvariet som prinsessor. Snäcklekare måste inte vara multifasciatus som förvandlar akvariet till ett gruvlandskap. Hursomhelst kan du lätt ha 2-3 arter lamprologiner till.

                                Toppen Ola. Förslag på arter?


                                Blev lite tveksam på Altolamprologus ifall de är så effektiva yngelslukare, hmm.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...