936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    Ursprungligen postat av Doktor-T
    Men detta med att Leleupi blir tillbaka tryckta av troffar, jag blandar 41 troffar med 14 Ventralis och troffarna skiter ju fullständigt i Ventralisarna som lever sitt eget liv bland detta livliga gäng. Det hela påminner om att blanda 2 troffegrupper, jag har inte upplevt att den ena gruppen tagit kommandot och bara dom lekt utan dom har skött sin business inom respektive grupp.
    Det funkar att ha dem tillsammans, när jag hade det var det mer jag som störde mig. De är så olika till beteende med lugna leleupi och snabba troffar. De liksom försvinner i farten...
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      Ursprungligen postat av DaRe
      Nästa fisk kommer gå emot en del rekommendationer...
      Vi väntar med spänning David Det blir riktigt snyggt det där karet.

      /Jocke

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        Undrar om han ska dra på det det och dutta in en fisk åt gången så vi får gissa varje vecka...
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Det beror lite vad jag får tag på till rimliga priser, jag kallsvettas dagligen...

          Hur är det med färgvariation på:
          Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" från olika fångstplatser? Är de alla ungefär lika eller är någon blåare än andra. Mats Olofssons bild på en Kitumba är ju sanslöst vacker.

          Hur många av en sådan grupp skulle jag skaffa i så fall. Tänkte också ha en grupp(?) Cyathopharynx foae . Hur många? Färgvariationer mellan fångstplatser?

          Kollar givetvis här:
          Cyathopharynx
          och här:
          Cyprichromis

          men många saknas och det vore kul att köpa en som vi inte har i registret för att kunna komplettera
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Kan jag ha från båda dessa släkten samt en 2+3 Xenotilapia sp. "kilesa" ? 3 hannar tänkte jag då.

            Eller blir det för mycket konkurrens om sandytorna?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              Du har ju ett stort kar, men på på bilderna (vet inte om det är det i verkligheten) så ser det kort o djupt ut, tänk på att "C foae" vill ha långa kar där den får sträcka ut (väldigt snabb) "X kilesa" skulle i allafall jag avråda från, då det är en stimmfisk o har tryggheten i att vara fler, sen är din bottenyta för liten, tror dom kommer tyna bort för dej. "C leptosama Kitumba" är väldigt vacker (enligt mej den finaste) hanarna får oftast olika färger inom gruppen, det är en fisk som jag tror skulle göra sej bra i ditt kar,då det ser ut att vara mycket öppet i centrum på karet. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                Ovanstående är något att tänka på David!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  Det känns som att David sitter som man ofta gör, mitt i godisbutiken och man vill ha ALLT i sin påse

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Yepp så är det. Bottenytan är 160x90.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Kitumban säger du? Hur är de från andra fångstplatser? Lika snygg?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Kitumban säger du? Hur är de från andra fångstplatser? Lika snygg?
                        Det är ju olika vad man tycker är snyggt, men dom flesta går åt blått eller gult, själv föredrar jag åt det blåa hållet. Men då hanarna är (ett fint ord jag just nu har glömt)så blir hanarna i samma grupp olikfärgade,så ingen är den andra lik. Har sett någonstans någon som har en grupp som verkar vara nästan helblå som är mycket vacker. Men just "Kitumba" med både ljusblått o mörkblått o gula stjärtfenor är en fröjd för ögat. Detta är också en fisk man helst ska ha så många av som möjligt, för att man ska få den riktiga behållningen av dom, i ett så stort kar som ditt så helst 30st o uppåt. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Så många alltså! Jo jag gillar det utseendet också.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Yepp så är det. Bottenytan är 160x90.
                            Med det korta karet skulle jag även rekomendera att skippa "C foae" hanarna vill gärna ha sina revir så långt bort från närmaste granne. Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              8 troffar blev det. Unga små rackare på 6cm eller så. Någon med en gissning på vilka??

                              Det blir intressant att se om det går bra annars får väl mitt 280liters kar bli ett troffekar
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Ursprungligen postat av Repen1
                                Med det korta karet skulle jag även rekomendera att skippa "C foae" hanarna vill gärna ha sina revir så långt bort från närmaste granne. Mille
                                Är det verkligen för kort? Diagonalen skiljer bara 20cm från ett 720.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...