Maggots/fluglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MisterPils
    Användare
    • juni 2013
    • 73

    Maggots/fluglarver?

    Är det någon som har erfarenhet av att ge era Andinoacara´s och Jordätare fluglarver, maggots, likmask eller vad man nu ska ge spyflugelarver för namn... Eftersom jag gärna metar lite sutare fram på sensommaren så måste jag ju kolla med er som vet... Kan jag mata firrarna med det?
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Just fluglarver har ganska kraftiga käkar som de gräver sig i genom ruttet kött med, jag skulle inte våga mata mina ciklider med dessa, kanske ifall man skar av käken först eventuellt.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • MisterPils
      Användare
      • juni 2013
      • 73

      #3
      Jag, får prova får vi se! :-)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag skulle inte vara orolig att mata med dessa. De dör snabbt nog.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • MisterPils
          Användare
          • juni 2013
          • 73

          #5
          ja, jag tror nog åxå dom är tämligen döda när dom kommer ner i magen på firrarna! Premiärmatade med lövmask under kvällen, å det var fin "slakt"... svårt å tro att en fluglarv över lever den behandlingen!

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Just maggots som man kan köpa som metagn är väldigt seglivade om man jämför med daggmask till exempel. Jag hade en met period i mitt liv för ungefär 30 år sen och metade mört, abborre och ja alla andra fiskar som högg på maggots.

            Hur som helst så minns jag att daggmasken efter att ha blivit "krokad", dog efter ungefär 20 minuter under vattnet, drunknade antagligen, men maggots var en helt annan femma.

            Det var en gång då en abborre på dryga kilot (betydligt större en mina ciklider) slukade både krok och maggoten som satt krokad på den. Tack vare att abborren hade svalt hela kroken och jag inte pallade böka så klippte jag linan och satte på en ny krok. Men för att komma till själva saken! Efter en halvtimme då jag passade på att rensa firrarna jag hade fått så hittade jag kroken och den levande maggoten i abborrens magsäck, det är ganska stor skillnad på maggot jämnfört med daggmask! Det kan jag av egen erfarenhet berätta
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • MisterPils
              Användare
              • juni 2013
              • 73

              #7
              Ok, får kanske klippa käkarna då.

              Kommentar

              Arbetssätt...