Filtermadrass som bakgrund. Frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Filtermadrass som bakgrund. Frågor.

    Skall börja forma bakgrunden till mitt projekt.

    Från början var de tänkt att ha ett powerhead som pumpade upp vatten som sedan skulle rinna igenom en växtvägg men har tänkt om lite pga ljudet av rinnande vatten m,m.

    Vad tror ni om att trä PVC rör igenom hela "madrass biten" som jag borrar massa små hål i och som sedan går ner igenom en T koppling och vidare till ett powerhead som jag skall gömma i en kapad modul i karet.

    "Utsidan" på madrassen kommer ha ett täcke av latexblandning och jag kan således välja vart madrassen skall släppa in vatten och inte...

    Kommer utöver denna filtrering ha ett Fluval fx5.

    Hur stark powerhead kan jag ha? Vill ju få bra drag på vattnet igenom madrassen men de för inte bli för strömt. Skall ha Crenicichla i karet så dom tål dock lite styrka på vattnet...

    Är min idé något att ha eller ska jag skrota och tänka om?! Hoppas bilden kan vara till hjälp.
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    bygger du bakgrunden av vanlig madrass man har till sängen?
    I så fall tror jag den är lite för tät för att användas som filter och kommer sätta igen ganska snabbt. Inte toklätt att rengöra heller kan jag tänkt mig?

    Har ingen erfarenhet av madrassbakgrunder så gissar bara lite men någon kanske har bättre erfarenhet.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Såg i andra tråden att han fått hem grov filtermatta så jag gissar på att det är den han ska använda.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Jepp det är grov maskig filtermatta...

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Du behöver inte lägga på något latexlager om du inte nödvändigtvis vill (det är ganska tidsödande). Om hela ytan används som filterinsläpp får hela bakgrunden snabbt (minuter(!), om man häller i några hinkar skitigt akvarievatten) en naturlig jämngrå nyans. Då går det också lättare att plantera växter och sticka in pinnar i bakgrunden. Själv har jag använt vanlig vit skumplast. Men det är sant, geggar det igen totalt så töms vattenvolymen bakom filtret.

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Du behöver inte lägga på något latexlager om du inte nödvändigtvis vill (det är ganska tidsödande). Om hela ytan används som filterinsläpp får hela bakgrunden snabbt (minuter(!), om man häller i några hinkar skitigt akvarievatten) en naturlig jämngrå nyans. Då går det också lättare att plantera växter och sticka in pinnar i bakgrunden. Själv har jag använt vanlig vit skumplast. Men det är sant, geggar det igen totalt så töms vattenvolymen bakom filtret.
            Förstår hur du menar! Men nu har jag ändå Latexen hemma och tanken är att jag skall blanda den med färgpigment och torv för att få fram liknelsen av en jordvall.

            Hur har du gjort med pumpen i ditt fall?

            Ett sett är ju att bara ha den bakom filtermattan men den jag har är "bara" 10 cm tjock. Svårt att få plats till den då.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Kan du inte få till ett filterhörn så du får plats med pumpen bakom och så gör du som du redan tänkt med insuget. Filterhörn av filtermatta alltså.

              Jag läste om ngt liknande projekt och det verkar knepigt med latex på filtermatta eftersom den rinner ner i mattan. Tydligen får man jobba snabbt också annars blir den seg som fan. Testa i mindre skala först på en skräpbit så du vet hur det funkar och om det blir som du tänkt.
              Senast redigerad av Erik Österlund; 30 juli 2013, 18:51.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Min fick göra en liten "udde".

                Det brukar finnas en massa coola ideer hur man scapar ett akvarium. vi skulle kunna använda denna tråd till att bolla ideer dela erfarenheter och tips kring hur man kan scapa ett akvarium. Så på ett bara in med ideer och tips! ;) Edit: Tidigare tråd i samma ämne: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?52968

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Ja så kan man ju göra! Men min filtermatta är nog lite styvare...

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Kan du inte få till ett filterhörn så du får plats med pumpen bakom och så gör du som du redan tänkt med insuget. Filterhörn av filtermatta alltså.

                    Jag läste om ngt liknande projekt och det verkar knepigt med latex på filtermatta eftersom den rinner ner i mattan. Tydligen får man jobba snabbt också annars blir den seg som fan. Testa i mindre skala först på en skräpbit så du vet hur det funkar och om det blir som du tänkt.
                    Jepp skall försöka få till två filterhörn...

                    Angående att latexen som rinner igenom så ska jag först gå över ytan med värmepistol för att smälta ner den lite. Sen blir det ett lager med latex ihopmosad med filterull (paper maché aktigt) och sedan ett lager med latest som jag häller torv och sand över och trycker ner i latexen.

                    Skall absolut köra en testomgång först!!

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Cool idé med bakgrund av filtermatta, skulle själv vilja ha nått men orkar inte med böket att tömma karet och förvara fisken. Ser fram emot konstruktionsbilder!
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rivulatus
                        Cool idé med bakgrund av filtermatta, skulle själv vilja ha nått men orkar inte med böket att tömma karet och förvara fisken. Ser fram emot konstruktionsbilder!
                        Hoppas det kan bli så bra som iden är i mitt huvud... har bestämt mig för att göra en "förstorning" av den vanliga powerheaden med rör på som sitter i en bit filtermadrass.... Skall sätta ett 1,20 långt rör på ett powerhead som sedan får gå diagonalt igenom bakgrunden och sedan göra plats för pumphuvudet i ena hörnet... så mycket enklare än att meka med PVC vinklar och sådant bös... lättare att komma åt för rengörnning också än om pumpen hade legat i en modul på botten. Vill bara har klart karet nu och beställa min gäddor.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Jäkligt coolt projekt. Funderar på hur du får rent mattan? Det lär gradvis sättas igen kan jag tänka. Du lär inte vilja ta ur mattan och skölja bort junket.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Jäkligt coolt projekt. Funderar på hur du får rent mattan? Det lär gradvis sättas igen kan jag tänka. Du lär inte vilja ta ur mattan och skölja bort junket.
                            Jo tanken är att ta ur den och göra rent. Kommer ha den uppdelad i två sektioner så de ska vara lugnt.

                            Sen får jag suga rent ställena där den suger in mest vatten för där sätter sig nog mest skit. Tror inte jag kommer behöva ta upp den allt för ofta... Vartannat år kanske!

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Jag tror inte att du kommer behöva ta upp den alls faktiskt.

                              Tror du inte att det blir svårt att få till genomströmning på hela längden? Känns som att pumpen kommer att suga in vatten genom dom hål som är närmast, vatten tar ju den snabbaste vägen. Blir det inte bättre med en pump i varje hörn?
                              Då kan du ju få insug på olika nivåer i mattan också.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...