Artbeskrivning C. Gibberosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Artbeskrivning C. Gibberosa

    Godkväll!

    Efter att ha haft en spännande debatt gällande frontosa och dess släkte på "akvarister" (facebook) så märkte jag att gibberosa står som 21 cm, vet inte exakt mått på gibberosa, men norsken med VF Moba säger sig ha en hane på 40+. Så att sätta samma mått som på frontosa kan nog vara okej ändå.

    Går detta att lösa?
  • endymion

    #2
    Ad konings har en bok på gång där gibberosa kommer strykas som art, vi kommer att följa hans exempel så fort boken är ute så det är rätt onödigt att ändra något med gibberosa.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag fixar det tills vidare. Vilken storlek är rimlig? Blir de så stora som 40cm?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Låter vettigt

        När kommer denna bok? Den vill jag ha!

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Om man ska tro norsken så har han ju en hane på 40 cm. Det är iaf mer rätt än 21

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av johho
            Låter vettigt

            När kommer denna bok? Den vill jag ha!
            Jag vet inte, jag pratade med Ad om den i Göteborg och då sade han att planen var att den skulle kommit ut vår/sommar 2013. Men han sa redan då att den tidsplanen skulle spricka. Vad han sade då om jag inte fattade honom fel var att det skulle bli "Tangayikaciklider i sin naturliga miljö". Men jag hoppas att inte planerna ändrades och det blev en Tropheusbok.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ändrat.

              Ser att akvariestorlekarna är lite udda. 500 liter 200cm.

              Vad skulle ni säga är rimligt för dessa två (men troligtvis snart en) arter?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Ändrat.

                Ser att akvariestorlekarna är lite udda. 500 liter 200cm.

                Vad skulle ni säga är rimligt för dessa två (men troligtvis snart en) arter?
                Jag tycker det ser bra ut med 500 liter och 200 cm. Jag vet minst 2 personer som haft frontoser i 200x50x50 kar.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Känns inte helt juste men kan ju vara ok trots spontan känsla att det är för litet. 40+cm långa i 50cm brett kar verkar inte vettigt iofs men de kan ju simma åt ett håll i alla fall

                  Vore därför trevligt att höra fler åsikter.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #10
                    Jag har sett frontosor på ca 35 cm och jag skulle inte ha dem i ngt 500-literskar.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Känns inte helt juste men kan ju vara ok trots spontan känsla att det är för litet. 40+cm långa i 50cm brett kar verkar inte vettigt iofs men de kan ju simma åt ett håll i alla fall

                      Vore därför trevligt att höra fler åsikter.
                      Frontoser står nästan bara still och det tar typ 10 år och mycket mat innan de är 40 cm. Matar man dem inte hela tiden blir de typ 30 cm.

                      För övrigt var den största frontosan jag sett över 50 cm, men den dog eftersom den hoppade ur akvariet. Den måste ha blivit skrämd och tryckte upp både täckglas och ramp så de också hamnade på golvet.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Oj, eller så försökte den vända sig. hehe

                        Ser också att väldigt många siter rekommenderar cirkus den storleken på karet så det bör väl vara rimligt, hur många man sedan kan ha är en annan fråga.
                        Senast redigerad av DaRe; 28 juli 2013, 23:37.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ursprungligen postat av maltandis
                          Jag har sett frontosor på ca 35 cm och jag skulle inte ha dem i ngt 500-literskar.
                          Aha missade ditt inlägg. Nej det känns onekligen tight till en så stor fisk. Hur många bör/brukar man hålla?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #14
                            De flesta köper nog 6-8 stycken.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Det är ju en gruppfisk så det blir 6-8 stycken oftast i inköp. Jag köpte 13 och är nöjd med det.

                              Men måtten på akvariet bör vara beskrivet som att man har en fullvuxen grupp. Så egentligen är ett 720 att rekomendera, visst de rör sig inte så mycket, men de är stora. Jag kommer stoppa ner dem i 160 långt kar men jag vet också att det är en kortsiktig lösning och när de väl blir fullvuxna så behöver de något större, mer längd och mer volym.

                              Sen kan hanarna faktiskt vara rätt sura mot varandra, så kan inte betahanar gömma sig så får de nog rätt ont av alphahanen.

                              Så ett 720 är väl en vettig rekomendation.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...