Alger på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aryvian
    Användare
    • juli 2013
    • 3

    Alger på glaset

    Jag startade upp mit 375 liters malawi akvarium för ca månaden sen och har haft fiskar i i ca två veckor (20 ciklider, 5 synodontis), jag har ett stort 2080 Eheim ytterfilter och UV-filter och endast 2 st våffelblad-växter. Nu har jag redan börjat få massa prickar med vad jag förstår är grönalger på insidan av glaset, och undrar om jag kommer få skrapa glas resten av akvariets liv, eller om det kan åtgördas på annat sätt? Jag har två 2 lysrör igång 10 timmar per dag, är två rör för mycket när man bara har två växter? Trivs algerna då istället?

    Tack på förhand för svar.
    375L Diversa - Malawi
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    #2
    Vad, om något, göder du växterna med? Alger blir man sällan helt av med men hittar man rätt balans så brukar de vara "lättskötta".
    Dra ned ljuset en timme eller 2, fundera på några snabbväxande växter att ha i akvariet nu i början så brukar det rätta till sig.. Eftersom du har Malawi så kommer du nog inte ha så mycket växter i så då får du nog mixtra med ljustimmarna..

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hej, och välkommen till detta formidabla forum!
      Jag har bara ett rör i mina akvarier som har ungefär samma storlek som ditt, och där finns även dåligt med växter men alger kommer även där.
      Algskrapan är ett nödvändigt ont och några vanliga små 3-5cm ancistrusar brukar kunna hålla hyfsat rent.
      Du har fått ett pm!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Välkommen!

        En viss mängd alger får man leva med. Jag kör med algskrapa ca en gång per månad så det är ju inte så att man inte kan klara av det Som redan sagts, minska ljustimmarna. Jag har iofs inga växter men jag kör spottar mellan 14-22.00, lysrören är bara tända mellan 16-21.00.

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          2-3 segelfens plecos så slipper du det =).

          Kommentar

          Arbetssätt...