Ciklider och diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killroy
    Användare
    • juli 2013
    • 45

    Ciklider och diskus?

    Hej

    Har varit borta ifrån akvarie hobbyn ett bra tag nu men när ny bostad gör det möjligt att ha akvarium igen så är jag inte sen att hoppa upp på hästen igen.

    Mitt akvarium ska vara mellan 540 och 720 liter som ska gå i Sydamerikanskt tema.
    Jag vill ha diskusar tillsammans med andra fiskar trots att många skriver att diskusar trivs bäst som ensam fisk i akvariumet med undantag för en och annan mal.

    Men jag tänkt följande:
    Diskus 6 st större 10-12 cm ev 8 st mindre 8-10 cm
    5 st ancistrus, 1 hane och 4 honor
    6-8 pansarmalar
    20-30 kardinaltetror, lite större modell 3-4 cm
    Sedan ev några fjärilsciklider eller regnbågsciklider

    Någon som har något att invända emot,komplettera eller byta ut.

    Hur gör man bäst vid köp av fiskar, vilka ska man börja med och hur många.
    Släpper man alla direkt är ju risken överhängande att det blev för hög nitritmängd och massdöd som följd.
    Tetrorna vill ju helst komma till ett akvarium som varit igång några månader för att inte drabbar av diverse sjukor.
    Men om tetrorna kommer i efter diskusarna så betraktar diskusarna tetrorna som nykomlingar dvs mat men om diskusarna kommer efter cikliderna så kanske de blir mobbade för att cikliderna redan har skapat revir.

    Inte lätt det här så hjälp mottages tacksamt.
    http://akvariekarlskrona.se
    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ett stort välkommen hit! Kul med en länsfrände här på forumet

    Jag tycker väl du är inne på helt rätt tankar. Jag hade nog kört med större plattfiskar från början i ett inrett kar, det är betydligt lätttare (dock dyrare). En risk med det är väl dock att de börjar käka tetror, men med lite tur klarar du dig kanske undan det med lite större kardinaltetror. Apistogrammor kan slitas snabbt i höga temperaturer, som diskusar gillar så där kan bli en problematik. Fjärilar är dock bättre rustade för det, så för den sakens skull skulle jag valt fjärilarna. Pansarmalsstimmet hade jag utökat till minst det dubbla (kanske mer). Även tetrorna kommer att bli försvinnande få i ett så stort kar.

    Jag tror inte du behöver vara rädd för att fjärilar/Apistos kommer att gå hårt åt diskusarna, så för den sakens skull kan du nog börja med de små cikliderna, och sedan köpa de större senare. Tetror hade jag definitivt inte introducerat efter diskusarna, för då kan de se det som lyxigt levandefoder illa snabbt. Vilka malar (eller fiskar man köper överhuvudtaget) har en del med ekonomin att göra men har du kollat på andra mindre L-malar än vanliga Ancistrus? Det är inget fel på Ancistrus, men det finns kanske roligare alternativ.

    Mycket att tänka på som du skriver, men jag tycker du är inne på att bra spår.

    Ett stort lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen hit. Jag är ingen expert på diskus, men visst finns det många som håller diskus tillsammans med andra arter och jag tror som banderad att bara arterna klarar de högra temperaturerna borde det vara lugnt. Blir lite nyfiken om någon framgångsrikt hållt diskus i 25 grader eller liknande, vanligast är väl uppåt trettio vad jag förstått?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Större diskus hålls ofta i 28-29 grader. Mindre ofta varmare. Har bland annat med ämnesomsättning att göra. Men det finns de på forumet som har bättre koll på det än mig.

        /Jocke

        Kommentar

        • Killroy
          Användare
          • juli 2013
          • 45

          #5
          Tack för inputen.
          Så mer av allt alltså ;-)

          Har ni några förslag på L-malar som skulle passa?

          Någon moderator kanske skulle flytta denna till diskus avdelningen, passar nog bättre där.
          http://akvariekarlskrona.se
          http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Peckoltia- och Hypancistrusarter fungerar bra. De blir inte så hemskt stora. Sedan finns det diverse Ancistrusarter som är snygga (vildformer).

            Kommentar

            • ansjo
              Användare
              • april 2006
              • 203

              #7
              Se bara till att malarna och även övriga fiskar tål lite högre temp, ibland kan man behöva höja till 30 grader och drygt det vid tex sjukdomsbehandling.
              / Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                Användare
                • april 2006
                • 203

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Välkommen hit. Jag är ingen expert på diskus, men visst finns det många som håller diskus tillsammans med andra arter och jag tror som banderad att bara arterna klarar de högra temperaturerna borde det vara lugnt. Blir lite nyfiken om någon framgångsrikt hållt diskus i 25 grader eller liknande, vanligast är väl uppåt trettio vad jag förstått?
                En bekant till mig köpte några diskus i snusdosstorlek och hade dem i ett sällskapskar med ca 24-25 grader, och det gick käpprätt åt hel****. Så mindre fisk är dödsdömt att ens försöka i mina ögon.
                / Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Kolla oxå kaj.ps kommentar angående kardinaler:
                  Jag startade en annan tråd om akvariemått och vad man kan stoppa i där, men tänkte att kommande frågor hör mer hemma här. när man läser runt är det lätt att bli förvirrad om diskus och hur man "ska" hålla dom. jag är intresserad av att ha ett sällskapsakvarium, byta vatten en gång i veckan, växter & grus på


                  Känns som det än en gång bekräftar regeln att det som inte alls fungerar hos någon kan fungera perfekt hos andra. Jag tror dock att risken för misslyckanden ökar med vissa kombinationer, här vore en liten undersökning intressant.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Det är en gammal myt att man "måste" ha en temp på upp till 30 grader. Det går utmärkt med ca 25 grader.
                    Anledningen till att man rekommenderar höga temperaturer till diskus är att dem är känsliga för bakterieangrepp. Vid högre temp blir bakteriernas livscykel kortare och det är då lättare att bli av med bakterierna.
                    Det är dock mycket viktigt att diskusen får rent vatten, viktigt med vattenbyten särskillt om man har ungfiskar som man matar ofta.

                    När jag hade diskus så varierade temperaturen från ca 24-27 grader beroende på årstid, jag hade ingen doppvärmare. Storlek på fisken var från ca 10 cm och uppåt, dem växte och mådde fint.
                    Ett gammalt knep för att få diskus till lek är att sänka temperaturen till 17-18 grader under en kortare tid.

                    Om man vill ha diskus i ett sällskapskar så gäller det att välja lugna snälla fiskar som sällskap. Helst inga revirhävdande, eller arter med stort revir, då diskusen lätt blir stressad. Ett stim tetror, corydoras, dvärg-crenicichla funkar fint. Även andra dvärgciklider funkar.
                    Senast redigerad av Ove Planstedt; 28 juli 2013, 15:37.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Bra info. Misstänkte att det var något av en myt med de höga temperaturerna
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...