Vilka sydamerikaner ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Vilka sydamerikaner ?

    Har ett 720 liters akvarium där jag tänkte ha endast sydamerikaner och ett par tre Fengäddor.

    Förutom Fengäddorna (2st.) så finns det ett par Blåciklider, ett par Guldhantlar och 4 små påfåglar. Påfåglarna är bara där tillfälligt, de kommer att flyttas när de har växt på sig till kring 20 cm (detta endast för att de inte skall bli mat dit de skall flyttas)

    Jag funderar kring vilka sydamerikaner som kan vara lämpliga med Fenisarna, Blåcikliderna och Hantlarna. Gärna storleksmässigt kring 20-25cm som fullvuxna.

    Två arter har jag funderat på är Flaggciklid och ett eller två par Jordätare, kan detta vara en lämplig kombination ? Kom gärna med lite andra förslag om ni har några

    OBS!! Endast Sydamerikanska ciklider.

    Akvariumet är inrett med massa rötter, plastväxter och mycket gömställen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 994558_179033382277446_1572433015_n.jpg
Visningar: 2
Storlek: 53,5 KB
ID: 698871Så här ser det ut.


    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av Ciklidtok; 25 juli 2013, 21:32.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    #2
    Vad är det för fengäddor? Är det lowerjaws så brukar de ju vara rätt sega och frågan är hur mycket mat de hinner få med snabbare sällskap? Mina lappar låg mer än en gång med mat på huvudet eller framför munnen i bra många minuter innan de kom på att de skulle käka Har även kört upperjaws med malawi vilket inte funkade något vidare av snabbhetsskälet det heller. Just nu går en tilltufsad Parachromis loisellei-hona på ca 10 cm med med 2 pollis och en senegalus på dryga 20 cm. Jag får mata på rätt ordentligt om fenorna ska hinna få sin ranson + att de får lite stryk då och då. Men visst är det trevligt att blanda upp fenorna med nåt med lite mer fart och färg.

    Var väl inte svar på din fråga men nåt som inte snappar åt sig allt käk är väl ett tips iaf.

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Jag har två fenor i det karet, en nästan vuxen Endlicheri, och den är så fet så nog får den åt sig maten alltid :p Den andra är en Ornatipinnis, och den är snabb som rackarn, så den far fram som en torped så fort jag släpper ner maten Nej, skämt åsido

      Jag brukar ge ciklidpellets eller ciklidgranulat (beroende på hur stora cikliderna är) först, sedan släpper jag ner sjunkande Carnivoretabletter till fenorna, då har de andra redan munnen full med mat, så tabletterna sjunker till botten och fenorna hittar dem direkt

      Blir i varje fall ingen Parachromis i karet, eftersom det är en centralare
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • roedkft
        Användare
        • juni 2010
        • 189

        #4
        En vuxen Endy! Då är det nog snarare frågan vilka SA som inte BLIR mat

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag tror nog jordätare, flaggor, uaru eller liknande högbyggda firrar borde fungera bra.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #6
            Ursprungligen postat av roedkft
            En vuxen Endy! Då är det nog snarare frågan vilka SA som inte BLIR mat
            Den har inte ens tittat på de mindre fiskarna, och den har gått i karet i över två år. Denm verkar inte bry sig i någon större uitsträckning om de mindre fiskarna. Nu går den med 2 Hantlar som är Max 10cm och 4 poåfåglar, som är max 10-12 cm Den är inte fullvuxen, den är kring 30 cm.

            DaRe : Kan man ha Uaru med dessa också ? Det skulle jag vilja ha, men jag har fått höra att de är aggressiva ? det är enda anledningen att jag inte har haft några med SA-ciklioderna innan

            Fungerar alla jordätare, eller är det nån art som är mer .....eller mindre lämplig ?
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Uaru är inte farligt fientliga. Tja de är ju Ciklider men det bör inte vara någon fara tror jag. Fast jag har inte haft dem själv. Någon med erfarenhet?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Kolla efter någon av de större Geophagusarna:
                Geophagus
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Ciklidtok
                  Användare
                  • september 2008
                  • 506

                  #9
                  Jag har kollat runt lite nu, och de arter jag är sugen på är :

                  Geophagus megasema X 4
                  Geophagus altifrons X 4
                  Hypselecara temporalis X 4
                  Astronotus ocellatus (albino röd tiger) X 2

                  Dessa tänkte jag ha i stora akvariumet, skulle det fungera ? Nu har jag iofs 4 mindre påfåglar där innan, men de skall inte vara kvar. de är sålda och väntar på hämtning, de behöver dock bli något större först, eftersom de skall ner i ett större akvarium, med berttydligt större ciklider
                  Tanken är att de , om jag har tur, bildar ut par två och två, och då säljer eller byter jag in de som blir "över".

                  De som kommer att bo i karet annars, är Hantelciklider 1 par (har 4 små nu) och ett par Blåciklider. Samt malar som " städpatrulj" Troligast några stycken Ancistrus Men det är diskutabelt, om ni har bättre förslag på malar, kravet är att de tar evt. alger som blir
                  www.ciklidtok.weebly.com
                  *720 liter
                  *375 liter
                  *300 liter
                  *275 liter
                  *112 liter

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Vackra fiskar det där!!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Ciklidtok
                      Användare
                      • september 2008
                      • 506

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vackra fiskar det där!!
                      Ja de är det. Har fastnat ordentligt för dessa arter
                      www.ciklidtok.weebly.com
                      *720 liter
                      *375 liter
                      *300 liter
                      *275 liter
                      *112 liter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...