Hur och när flytta yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • realperformance
    Användare
    • juli 2013
    • 11

    Hur och när flytta yngel?

    Mitt ena par guldsömnsciklider har just flyttat sina små yngel ifrån stenen till en grop där ynglena endast har en kort svans så kallade sprattelyngel. Nu över till frågan när och hur kan jag flytta ynglen till ett mindre kar där de inte kommer bli uppätna ? För föräldrarna måste inte följa med heller va? Samt hur flyttar jag ynglen smidigast?
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Det smidigaste sättet är att vänta tills deras första dag som frisimmande. Sug upp dem med en slang i en mindre hink. Fyll det nya akvariet med vatten från det gamla akvariet, och häll försiktigt ner ynglen. Föräldrarna behöver du inte flytta med.

    Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • realperformance
      Användare
      • juli 2013
      • 11

      #3
      Tack så jätte mycket för informationen. Skall göra som du skrivit
      Hälsningar
      Dennis
      Ursprungligen postat av Banderad
      Det smidigaste sättet är att vänta tills deras första dag som frisimmande. Sug upp dem med en slang i en mindre hink. Fyll det nya akvariet med vatten från det gamla akvariet, och häll försiktigt ner ynglen. Föräldrarna behöver du inte flytta med.

      Lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Så lite så, lycka till med de små nu och fråga gärna igen om du har fler frågor

        /Jocke

        Kommentar

        • jani
          Användare
          • juni 2013
          • 20

          #5
          Lånar tråden lite...

          Har ett Nicaraguense par med c:a 100 frisimmande småttingar sedan i förrgår, gjorde i ordning ett yngelkar som ja tänkte flytta över dessa små i, eftersom mamman flyttar tillbaka ynglen i grottan till kvällen så tänkte jag ta hela grottan o lägga över i de andra karet, är de fel ? eller ska jag suga upp dessa med slang istället ? Läste att jag ej behöver flytta över föräldrarna men KAN jag göra det eller blir de för stressade o ger sig på sina yngel då ? och kan jag ev kasta över två albino ancistrus (båda är under 5cm) eller drar de i sig alla yngel då ?

          Mina första yngel, därav alla frågor...

          MVH / Jani
          Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Om det är en grotta som du bara kan vända på och lyfta i med vatten i, är det ingen som helst fara. För att vara helt säker tycker jag dock att du ska använda vatten från det gamla karet i yngelkaret. En flytt innebär alltid en viss stress för en fisk, även om det bara är från ett kar till ett annat. Min gissning är att om du flyttar över honan så fortsäter hon nog att yngelvårda även i det nya karet, baserat på att Niccar i regel är riktigt duktiga yngelvårdare. Men man vet som sagt aldrig.


            Jag brukar ha Ancistrus i den storleken i endel yngelkar för centralaryngel och har aldrig upplevt att de äter frisimmande (där emot rom och sprattlare kan de ge sig på). Du kan ju vara noga med att hålla malarna mätta med algtabletter så ska det nog inte vara någon fara. En fördel att köra ancistrus i karet är med att de tar hand om matrester som inte småniccarna äter.


            Lycka till och rapportera gärna hur det går


            /Jocke

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #7
              Man kan ha posthornsnäckor i yngelakvariet för renhållning.

              Kommentar

              • jani
                Användare
                • juni 2013
                • 20

                #8
                Nu är ynglen i sitt nya kar, simmar omkring rätt bra tycker jag, verkar trivas helt enkelt.... Jäklar vad föräldrarna va på slangen när ja jagade de små stackarna, tyckte synd om föräldrarna så ja lyfte även över mamman, men antar att hon vart såpass stressad av att bli jagad av håven så när hon kom i yngelkaret började hon jaga runt ynglen, en del spottade hon ut som att hon bara ville flytta/samla ihop de, men rätt många åkte nog ända ner i magsäcken tyvärr, så hon fick flytta tillbaka, har c:a 75 kvar nu, ska bli kul o se om det blir nått av detta...

                ...förövrigt så har de grävt en ny stor grop nu där grottan va innan, kan de va så att de e lekdags igen eller letar de efter sina yngel ?
                Hur ofta leker Niccar ?

                MVH / Jani

                ps. ewa, posthornsnäckor ska kollas upp. Tack.
                Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  De kan leka ofta. Ett grej vad det gäller CA som kan vara bra att tänka på för att undvika allt för mycket stress (som i extremfall kan leda till att hanen slår ihjäl honan) är att spara minst 1/3 av kullen i akvariet. Då har de några yngel kvar att valla runt.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • jani
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Ett grej vad det gäller CA som kan vara bra att tänka på för att undvika allt för mycket stress (som i extremfall kan leda till att hanen slår ihjäl honan) är att spara minst 1/3 av kullen i akvariet. Då har de några yngel kvar att valla runt.

                    /Jocke
                    Ahh OK... Skall tänka på det till nästa gång, låter ju logiskt o vettigt.
                    Varför snöar det alltid mest vid lyktstolpar ?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...