Identifiering hantelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikv74
    Användare
    • november 2012
    • 55

    Identifiering hantelciklid

    Vilken dubbelkolla om detta är de hantelciklider som de är inköpta som? den är köpt som VF Heros severus Bajuru. I verkligheten är den mer blå än på bilderna.

    Heros severus Bajuru finns med på Åleds fisklista men jag hittar inga bilder.









    Senast redigerad av henrikv74; 23 juli 2013, 16:33.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Att det som exporteras verkligen är det de skriver finns det väl ingen annan än kunden (i första hand grossisten eller butiken, sedan privatpersonen) som kan kolla. Jag har nog aldrig sett den variant du har, min erfarenhet av hantlar är dock att de förändras ganska mycket i färgen beroende på humör/omgivning.

    /Jocke

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Spontant skulle jag säga att det är en "vanlig" Heros efasciatus . Vanlig i den bemärkelsen att den inte har någon klart avvikande färg eller teckning som skulle få en att misstänka att det skulle vara någon annan art eller känd variant.

      Det som skiljer är att det finns en fångstplats och att de är VF (är dem det? På Åleds lagerlista anges dem som odlade. Detta är kanske djur från föräldra generationen?). Problemet är att den uppgivna fångstplatsen inte går att hitta och därmed är den av lite värde.

      Detta hindrar ju inte att det är jättefina fiskar som du säkert kommer att kunna ha mycket glädje av under många år framöver. Hantlar är verkligen fina fisken och de du har är en riktig naturform och ingen gammal akvariestam.


      Mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • henrikv74
        Användare
        • november 2012
        • 55

        #4
        jag var i kontakt med Åled och deras odlade hantelciklider kommer från vildfångade föräldrar som köptes från Brasilien 2007. De hade ingen exakt fångstplats. Får se om jag får svar från dem jag köpte fiskarna av.

        Kommentar

        • Hans Andersen
          Användare
          • mars 2012
          • 86

          #5
          prøv at se her: http://www.augenfleckbuntbarsche.de/index.html

          Kommentar

          Arbetssätt...