Hantelciklider olika arter samt fångstplatser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikv74
    Användare
    • november 2012
    • 55

    Hantelciklider olika arter samt fångstplatser

    Jag har två VF hantelciklider som gick under namnet Heros severus "Bajuru" när de inköptes. (Rua Bajuru, Cabo Frio - Rio de Janeiro, Brasilien eller Ruas Bajura, Avenida 107, Valencia, Carabobo, Venezuela är det som finns om Bajuru enligt google maps) Har även två andra hantelciklider som går under namnet Heros gold red spotted.

    1. Nu har jag försökt att hitta vart fångstplatserna är på olika hantelciklider och vilka olika färgskillnader det finns, men hittar ingen information eller fångst karta om detta?

    2. Har hittat ett påståendet om att de flesta importerade Heros severus egentligen är Heros appendiculatus, stämmer detta kanske??

    3. Är alla Heros severus munruvande eller är det en egen hantelciklid i arten Severus som är munruvande?

    Någon som är kunnig inom hantelcikliderna som vill reda ut alla frågor?? Kanske något lästips för mer info??
    Senast redigerad av henrikv74; 23 juli 2013, 15:10.
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Jag började skriva ett svar på Zoopet:

    "Vi väntar på en revision av släktet Heros (som väl borde kommit för nåt år sedan...). Innan dess är det väldigt svårt att veta vilket namn som EGENTLIGEN hör till respektive art. Inom akvariehobbyn anses det ganska självklart vilka arter som finns (och det stämmer nog ganska bra förutom att arter från vissa områden saknas) och vad de har för namn (men där kommer det nog bli stora förändringar)."

    Men jag fortsätter här på NCS.

    Jag tycker att det av flera skäl är sympatiskt att ange infångstplats för akvariefisk i grossist och detaljled. Det ger ett bättre hum om vad det är för fisk, speciellt om det finns obeskrivna arter att förväxla med. Men i det här fallet räcker det inte riktigt. "Bajuru" kan vara en ort, men är troligast en bäck/flod. Det är också mycket sannolikt att det är felstavat, eller snarare att det vanligen transkriberas på olika sätt. Det finns flera geografiska databaser att ta till hjälp, bl a NGA GEOnet Names Server och Fallingrain. I

    finns ingen ort som stavas så. I den andra

    får man söka i ett land eller område i taget. Jag hittar ingen sådan plats i Colombia, Brasilien eller Venezuela.

    När det gäller de namn som finns på olika Heros-arter så finns en annan databas som kan hjälpa oss med det:

    Söker vi på "Heros" får vi inte fram bara de som heter Heros idag utan även en massa andra namn. Dom som är intressanta för oss just nu är de följande:

    appendiculata, Chromys Castelnau [F. L.] 1855:15, Pl. 7 (fig. 3) [...] Río Ucayali, Peru.
    centrarchoides, Uarus Cope [E. D.] 1872:253, Pl. 11 (fig. 2) [...] Río Ambyiacu, Peru.
    coryphaeus, Heros Heckel [J. J.] 1840:364 [...] Rio Guaporé, Mato Grosso, Brazil.
    efasciatus, Heros Heckel [J. J.] 1840:372 [...] Rio Negro or Amazon River, South America
    fasciata, Chromys Castelnau [F. L.] 1855:17, Pl. 9 (fig. 2) [...] Araguay, Brazil.
    modestus, Heros Heckel [J. J.] 1840:366 [...] Rio Guaporé, Mato Grosso, Brazil.
    notatus, Centrarchus Jardine [W.] in Schomburgk 1843:160, Pl. 13 [...] Unknown locality.
    perpunctatum, Cichlasoma severum var. Miranda Ribeiro [A. de] 1918:18, Pl. 16 [...] Manaus, Amazonas, Brazil.
    severus, Heros Heckel [J. J.] 1840:362 [...] Maribitanos, Río Negro, Venezuela.
    spurius, Heros Heckel [J. J.] 1840:368 [...] Rio Guaporé, Mato Grosso, Brazil.


    Nu tar jag en liten paus innan jag fortsätter

    Kommentar

    • henrikv74
      Användare
      • november 2012
      • 55

      #3
      Tack för svaret. Nu har jag lite att forska vidare på. När jag kör bajuru i google map hamnar jag på en gata i Rio de Janeiro eller på en gata i en stad i Venezuela. Bauru är ett område i Brasilien om jag ändrar stavningen. Men om namnet stämmer vet ju endast fiskhandlaren. Fast jag har sett två fiskhandlare ha samma namn på hantelcikliden.

      Jag följer med spänning utvecklingen inom släktet Heros.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Då fortsätter vi:

        Att de två första var samma art (under namn Heros appendiculatus) konstaterades 1986 men om det också är samma art som det ännu äldre namnet, Heros efasciatus , har aldrig konstaterats. Nu är det sannolikt inte så. H. efasciatus skall komma från rio Negro, men typexemplaret (som finns kvar i Wien) måste jämföras med färska exemplar dels från Peru och dels från rio Negro. Typexemplaret är troligen helt jämnbrun, så det är inte bara att jämföra med färgerna. Sedan skall exemplar som man säkert kan knyta till alla de andra namnen hittas (alltså gamla typexemplar på olika museer i världen) och jämföras med färska konserverade djur. Jag tror att allt det här jobbet gjordes för några år sedan, men vad jag vet är det ännu inte publicerat. Först när väl den uppsatsen kommit kan man sedan försöka knyta akvariesorterna till de arter som man då tror skall finnas ("tror", för sannolikt kvarstår då fortfarande en del frågetecken - det brukar det göra!). Försöker man göra det här i fel ordning (vilket man ju i princip har gjort) så blir det hela väldigt osäkert.

        I det här läget så hjälper det inte mycket om vi hittar ett Bajuru på kartan eftersom vi ändå inte vet om det är rätt plats. Får vi däremot - till exempel - lite mer information från exportören om i vilken huvudflod vi befinner oss, blir det ju helt annorlunda. Då lönar det sig att leta, även om vi inte får svar på vad fisken skall heta. Men att bara kalla fisken "Bajuru" tills vidare är väl en hyfsad tillsvidarelösning, då har man åtminstone inte rört till det ytterligare.

        Kommentar

        • Hans Andersen
          Användare
          • mars 2012
          • 86

          #5
          hei

          Jeg fandt ved en tilfældighed denne side, der er super meget info om netop Heros, og nogen rigtig gode billeder:

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Ja, det verkar vara en bra sida, även om den inte löser problemet i sig. Han (+ Schindler & Staeck) verkar ha kommit så långt det går utan att bli "vetenskaplig".

            (Däremot blev jag glatt överraskad att han lyckats komma över levande Heterochromis multidens !!!)

            Kommentar

            • henrikv74
              Användare
              • november 2012
              • 55

              #7
              Går inte få mer information från de som säljer fiskarna än att de kommer från Brasilien. Inte för att det är det som är viktigast men det hade varit kul och veta vart i brasilien de kom ifrån. Fast någon gång kanske jag får fram mer information.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Brasilien är faktiskt en ledtråd. Om jag hinner i natt ska jag pröva en annan väg.

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Kommer inte Heikos artikel i CB finns ju massor med bilder o fångställen?
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Ursprungligen postat av henrikv74
                    . (Rua Bajuru, Cabo Frio - Rio de Janeiro, Brasilien eller Ruas Bajura, Avenida 107, Valencia, Carabobo,
                    Detta är en gatuadress antagligen till leverantören eller exportören. Sedan har jag bilder på 25 varianter från olika fångsplatser i SA som jag fått av Heiko med tanke på CB. MEn jag mailar dem till redaktören
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Efter en del geografiskt sökande hittar jag en massa Bojuru i Brasilien, men alla ligger utanför det område där man kan förvänta sig att hitta hantelcichlider.

                      Jag ger upp och avvaktar revisionen.

                      Någon annan kan ju roa sig med att jämföra bilderna med http://www.augenfleckbuntbarsche.de/...varianten.html och se om det leder någon vart...

                      Det är ju lite lurigt genom att teckningen varierar så beroende på kön och temperament. Speciellt svårt är att jämföra bilder på skrämda djur med lekbilder.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Om den passar in i någon av de beskrivna arterna av Heros så är det knappast Heros severus , det namnet används dock rätt ofta för alla Heros, tyvärr kan jag nog säga då det förvillar lite.

                        Vi skulle kunna kalla den Heros efasciatus, Bajurur tills vidare.


                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Och det är sjukt vad imponerad jag blir varje gång Erik sätter igång. en stor tillgång för föreningen att så grymt kompetenta personer i sin närhet! Tack för all infon.

                          Och, glöm inte att läsa Eriks släktesbeskrivning av Heros
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • henrikv74
                            Användare
                            • november 2012
                            • 55

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Och det är sjukt vad imponerad jag blir varje gång Erik sätter igång. en stor tillgång för föreningen att så grymt kompetenta personer i sin närhet! Tack för all infon.

                            Och, glöm inte att läsa Eriks släktesbeskrivning av Heros
                            Visst är det härligt att läsa när andra duktiga delar med sig. Bara och njuta att man får ta del av deras lärdom.

                            Kommentar

                            • henrikv74
                              Användare
                              • november 2012
                              • 55

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Efter en del geografiskt sökande hittar jag en massa Bojuru i Brasilien, men alla ligger utanför det område där man kan förvänta sig att hitta hantelcichlider.

                              Jag ger upp och avvaktar revisionen.

                              Någon annan kan ju roa sig med att jämföra bilderna med http://www.augenfleckbuntbarsche.de/...varianten.html och se om det leder någon vart...

                              Det är ju lite lurigt genom att teckningen varierar så beroende på kön och temperament. Speciellt svårt är att jämföra bilder på skrämda djur med lekbilder.
                              Tack för att du tog dig tid och försökte hitta fiskarnas ursprung. Jag får forska vidare lite och se vad som går att hitta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...