Cryptoheros nanoluteus, lek på gång eller bara könsmognad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Cryptoheros nanoluteus, lek på gång eller bara könsmognad?

    Hej

    Har det hänt något med forumet? Finns inga många trådar kvar? Eller är felet bara här hos mig?

    Har varit iväg 4 dagar på semester och idag är vi äntligen hemma igen och hittar inget att söka på här (finns inga trådar kvar?) men vet att det finns några här som har och/eller har haft Nanoluteus som kanske kan bidra med information?

    Märkte ganska snabbt att läget i akvariet är förändrat. Både Orange Head och Nanoluteusarna jagar varandra och är överallt. Kul att se.
    Även så har vi 2st Nanoluteus hanar som är väldigt vackra och som dessutom verkar bråka med varandra men det verkar inte blivit våldsamt ännu. (Om det nu någonsin blir våldsamt?)
    Den ena av dem är mer eller mindre hela tiden i akvariets högra del vid en stor växt. Det enda som finns i närheten är en kokosnötsgrotta men ingången är tyvärr åt fel håll så där går inte att se in. Verkar inte som att den grottan eller nått annat vaktas specifikt men han jagar faktiskt bort dem stora Orange Head fiskarna.
    Det verkar bara få komma 1 hona i närheten men inte riktigt helt nära. Ingen hona har förövrigt färgat ut på något utstickande sätt heller.
    Är det "bara" könsmognad som håller på eller kan det vara någon lek på gång?

    Här är en bild på hanen som håller till vid ena växten på högra sidan på akvariet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2454.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,0 KB
ID: 698859


    Någon som faktiskt kan beskriva hur dem leker respektive gör upp om honor eller med andra hanar etc?
    Har fått fram att dem leker i grottor etc och är sällsynt att dem lägger ägg på öppna ytor osv?

    Tack på förhand.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Forumet var nere ett tag för en undersökning vår webmaster gjorde. Nu ska allt vara i ordning igen.

    Vet inte så mycket om deras beteende men misstänker att det liknar sajicaciklidens.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • timebandit
      Användare
      • januari 2013
      • 186

      #3
      Tack för svar. Ser bara 7 trådar så då är det nog nått galet här då, ovanligt...
      Då skall jag ta och läsa på lite om sajicacikliden så här på kvällskvisten, skön avslappning efter 5 timmars bilfärd från Öland... Å hunden snarkas så gött i soffan också...
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        7 trådar? Det är ganska låg aktivitet nu i semestertider men om du väljer trådar från senaste veckan bör du hitta fler. Eller klicka här:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • timebandit
          Användare
          • januari 2013
          • 186

          #5
          Ja 7 trådar. Nått som faktiskt inte helt står rätt till här då verkar det som. Visar alltid alla trådar men din länk gav mig desto mer iaf, tack.

          Får ta och rensa all cache etc och se om det hjälper, tråkigt å missa saker.
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata
          Filterräckor av olika sorter

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • januari 2013
            • 186

            #6
            Vågar inte säga för mycket men tror att vi lyckats få iaf 1st lekpar nu! Ett par har hittat en kruka som hanen ibland simmar in i och honan är där inne långa stunder. Krukan ligger lite gömd bakom en stor sten så det är väldigt svårt att se in i den, faller inte in så mycket ljus där heller. Honan tycker jag inte har fått några speciella färger man hanen är som bilden i första inlägget. Får vi hålla tummarna och hoppas att det är ett lekpar så inom några månader bör dem lyckas hantera äggen rätt. Hanen har maktkamp ganska mycket med den andra fina hanen... Dem har många honor att välja mellan så dem borde inte vara så petiga
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              När de väl har lekt ser du det på både honan och hanen. Honan blir dock hysteriskt fin, en av de finaste ciklider jag har haft. De är dock bra på att hitta undanskymda ställen att lägga rom och gömma sina larver på. Jag ser inte mina förrän honan kommer ut och visar upp dem, hur mycket jag än lyser och försöker i olika vinklar och vrår Här är en bild på mina efter lek.

              /Jocke
              Bifogade filer

              Kommentar

              • timebandit
                Användare
                • januari 2013
                • 186

                #8
                Häligt! Tack för dem bilderna. Våra honor har inte ännu fått så mycket färg iaf. Får hoppas att det inte tar så lång tid för dem att göra sig redo
                Verkar iaf som att dem har tittat ut krukan som tillhåll iaf. Eller så är den bara rolig att leka vänskapligt i =)
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata
                Filterräckor av olika sorter

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  De kan slå om i färg på någon sekund, så det kan gå snabbt. Lycka till!

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • timebandit
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 186

                    #10
                    Härligt

                    Som jag skrev i en annan tråd så är det mycket aktivitet i akvariumet med nanoluteus och orange head... Idag har Orange Head lagt ägg igen fast på en rot denna gången. Och denna gången är dem inte mögliga som förra gången. 2a gången dem lägger ägg. Gick ca 3-4 veckor mellan gångerna.
                    Vill gärna ha yngel på båda arterna så vi kan få behålla iaf 2-3st av dem, då är vi nöjda. Vill ju ha "egna" fiskar

                    Edit:

                    Det är en rolig vecka iaf. Såg och räddade precis ett Ancistrusyngel i samma kar!
                    Senast redigerad av timebandit; 23 juli 2013, 11:57.
                    Inneboenden i akvariet:
                    L-134, Ancistrus
                    Botia Striata
                    Filterräckor av olika sorter

                    Kommentar

                    • timebandit
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 186

                      #11
                      @Banderad: Gräver dina något?
                      Har läst till mig att dessa fiskarna inte gräver och mer eller mindre är ointresserade av sanden. Men vi har en hane som börjat gräva rätt mycket och flytta sand med munnen under/vid en växt. Hittar ingen info om grävandet.

                      Här är en film på våran grävande fisk... Tyvärr dålig skärpa etc då jag tydligen störde fisken om jag kom för nära...



                      Tror han att han är en jordätare aka Orange Head?
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata
                      Filterräckor av olika sorter

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Har alrdig haft just denna firre men han verkar inte ha någon hona i närheten, jag tycker det ser ut som att han letar efter mat och försöker få upp något ätbart genom att vifta med kroppen mot sanden som han gör, färgprakten kan bero på att han är den dominanta hannen.
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Ursprungligen postat av timebandit
                          @Banderad: Gräver dina något?
                          Har läst till mig att dessa fiskarna inte gräver och mer eller mindre är ointresserade av sanden. Men vi har en hane som börjat gräva rätt mycket och flytta sand med munnen under/vid en växt. Hittar ingen info om grävandet.

                          Här är en film på våran grävande fisk... Tyvärr dålig skärpa etc då jag tydligen störde fisken om jag kom för nära...



                          Tror han att han är en jordätare aka Orange Head?

                          Skumt beteende, det ser ut som en hona. Dock lite oskarpt som du skriver. Honorna har en fläck som går upp i ryggfenan och är lite rundare i kroppsformen än hanarna. Din ser dock lite av lång ut, men ser ut att ha fläcken så jag är inte säker. Sedan är ju det där inget ställe de lär leka på eftersom de fäster rommen på något substrat (antar jag, har dock aldrig sett minas rom eftersom de leker så undanskymt). Vad säger du JockeB? Mina har lekt igen nu, honan är arg som ett bi När de gräver så handlar det ofta om att fixa en lekplats, eller gräva en grop för nykläckta yngel (icke frisimmande).

                          /Jocke

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Skumt beteende, det ser ut som en hona. Dock lite oskarpt som du skriver. Honorna har en fläck som går upp i ryggfenan och är lite rundare i kroppsformen än hanarna. Din ser dock lite av lång ut, men ser ut att ha fläcken så jag är inte säker.
                            Kan hålla med om att det liknar en hona, i slutet på videon nedan så visas några bra stillbilder på en hona, och vad jag kan se som skiljer dessa två åt är väl det turkosa skimmret på ryggfenan som timebandits exemplar verkar sakna.

                            PS. Jag varnar känsliga lyssnare för musiken till denna video, stäng av ljudet eller sänk den rejält innan ni klickar

                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Fast den honan (på filmen) vaktar nog rom/yngel, extremt utfärgad. Kolla min hona/hane på föregående sida i tråden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...