Ny art beskriven: Pelvicachromis silviae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Jag har lagt in en länk till en PDF med abstract för silivae i första inlägget, jag har inte hela artikeln ännu. Anton har lovat skicka den och bilder efter hans resa.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Jan Sørensen
      Användare
      • februari 2005
      • 114

      #17
      Tak David
      Jeg mente nok det var sådan.
      Med venlig hilsen.
      Jan Sørensen
      www.vestafrika.dk
      E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

      Kommentar

      • Jan Sørensen
        Användare
        • februari 2005
        • 114

        #18
        Anton Lamboj har også beskrevet Pelvicachromis sp. aff. subocellatus i sin bog THE CICHLID FISHES OF WESTERN AFRIKA, på siderne 193-195.

        Sitat fra hans bog: - REMARKS: Almost noting is known about the naturel distribution of this fish. I was only abel to find a very small number of specimens in museum collections - mostly embedded in collections of Pelvicachromis pulcher and P. taeniatus from the Niger system around Lagos, Nigeria. It is not a commun species in the trade either, as far as wild importations are concerned. Neverthleless, it is well-established in aquaria, and has been for 30 to 40 years. Although similar to P. subocellatus, I am positive that this fish represent a species of its own. Sitat slut.

        Så allerede dengang han skrev bogen i 2004, havde han kik på den.

        Jeg mener at jeg havde en eller flere varianter ingang i 1980, men skal først se mine dias igennem for at se om jeg fik taget billeder af dem.
        Ellers er der måske andre i min gamle klub DCS der har, jeg undersøger det lige og vender tilbage.
        Med venlig hilsen.
        Jan Sørensen
        www.vestafrika.dk
        E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

        Kommentar

        • Jan Sørensen
          Användare
          • februari 2005
          • 114

          #19
          Jeg fandt lige Anton Lambojs artsbeskrivelse af Pelvicachromis silviae i sin fulde længde med foto, og har lagt den på min hjemmeside.
          Den kan ses på nedenstående link.

          Senast redigerad av Jan Sørensen; 29 augusti 2013, 17:18.
          Med venlig hilsen.
          Jan Sørensen
          www.vestafrika.dk
          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Tack för länken
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Jan Sørensen
              Användare
              • februari 2005
              • 114

              #21
              Så fik jeg endelig Ciklidbladet nr. 3. 2013, hvori der på side 26-30 er en rigtig spændende artikel om Pilvicachromis silviae af Anton Lamboj.
              Han skriver om arten, og hans oplevelser omkring den gennem mange år.

              Anton Lamboj fortæller altid levende, og spændende omkring de Cichlider han har. Lad der endelig komme mere af det i bladet tak.

              Jeg mener at vi havde arten i Dansk Cichlide Selskab i 1980, og at jeg selv havde den.
              Desværre har jeg ikke fotos af arten, men kun en beskrivelse af den i min notesbog der passer godt med Antons.
              Men jeg skal ned i kaffe klubben idag ( Gamle DCS medlemmer ), og måske er der en af dem der har fotos.

              Arten er højt oppe på min ønskeseddel lige under Tilapia joka.
              Med venlig hilsen.
              Jan Sørensen
              www.vestafrika.dk
              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Ja den vore kul att ha
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...