Ciklidsand till räk kar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden13
    Användare
    • september 2012
    • 27

    Ciklidsand till räk kar??

    Jag har lite ciklidsand över från ciklid karen
    och tänkte använda det till mitt räkkar.
    Inne håller inte ciklid sand mycket kalk och
    är det något som kan påvärka räkorna?


    /Cikliden 13
  • Gäst

    #2
    Frågan är väl lite vilken typ utav räkor du tänker håller? Olika räkor har olika krav på vattnets pH-värde, där vissa är kinkigare än andra. Ciklidsanden, som du säger, kan ju höja pH till viss del. Vanligt är att många som håller räkor har ett bottensubstrat, en viss soil, som sänker pH-värdet. Sen finns det räkor som stormtrivs i hårt vatten t.ex. arter från Sulawesi

    Kommentar

    • cikliden13
      Användare
      • september 2012
      • 27

      #3
      För den räkan ja tänkte ha i ska ha ph mellan 6-7,5.
      Kan det fungera eller blir det fungera eller blir det för högt ph?

      Kommentar

      • ansjo
        Användare
        • april 2006
        • 203

        #4
        Vet du om det är kalk i sanden? Isf är det inget att rekomendera, är det Chrystal eller tigerräkor du funderar på?
        / Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Vilken typ av räka ska du hålla? När du säger ciklidsand så antar jag att du menar den vita sanden som används till Malawi ciklider som gillar lite högre pH än de från Sydamerika till exempel. Den sanden innehåller kalk är jag ganska säker på, kolla vad ph't landar på innan du lägger i Räkorna
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Höjer PH till 7,5 och buffrar det där. Växter kommer inte gilla det men det borde fungera till dem flesta fiskar/räkor eftersom det ligger nära neutralt.

            Tycker dock inte att du ska använda ciklid sand, när det finns bra Soil som ger fin växtlighet vid låg belysning och lågt å bra PH, För en billig peng till ett räkkar i mindre storlek!

            Kommentar

            • cikliden13
              Användare
              • september 2012
              • 27

              #7
              Det är crystal jag tänkte ha, jag läste på sandsäcken och där stod det att den innehöll kalk för att höja PH.
              Jag köper nog i så fall sand/soil om växterna och räkorna inte riktigt tål högt PH.

              Tack för alla svar

              Kommentar

              • Mreque
                Användare
                • juni 2011
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av cikliden13
                Det är crystal jag tänkte ha, jag läste på sandsäcken och där stod det att den innehöll kalk för att höja PH.
                Jag köper nog i så fall sand/soil om växterna och räkorna inte riktigt tål högt PH.

                Tack för alla svar
                Då funkar det ypperligt med Soil!

                Kommentar

                Arbetssätt...