En törstig Echinodorus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    En törstig Echinodorus

    En Echinodorus quadrifolia (tror jag att det är) kan vara ganska dekorativ på fönsterbrädet. Så här års är den rätt törstig, den dricker fyra liter vatten i veckan.
    Bifogade filer
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stilig planta
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      #3
      Sprejar du bladen med vatten också? Jag lät mina Echindorus växa ur karet förr men till slut blev plantorna för stora så dom får hålla sig under vattnet nu, men jag hade lite problem med att bladen torkade, trots att växterna stod i 40 cm vatten. Dom blommar fint iaf

      Kommentar

      • ansjo
        Användare
        • april 2006
        • 203

        #4
        Jäkligt snyggt, det borde kunna gå att få till något riktigt stilfullt om man fick tag på ett lite djupare fat och göra något liknande med...
        / Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Nä, jag sprayar inte. Något blad torkar ibland. En förklaring kan vara att fönstret är mot nordost (vilket kanske också förklarar varför plantan nära dör på vintrarna).
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • december 2012
            • 412

            #6
            Du vet säkert redan det men eftersom det inte nämns tänkte jag berätta det (eller om någon annan som läser undrar), att adeptivplantorna som utvecklas om stänglarna är bara att klippa av och låta flyta i vatten, till dom utvecklar rötter och därefter plantera dom. 8/10 plantor fick jag att överleva och gå över till undervattensliv. Om man nu är sugen på att få fler plantor.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Den var ju snygg! Krinum och javarombunke har jag odlat emerst, men aldrig svärdplanta.

              Kommentar

              Arbetssätt...