Holländsk sjösten eller annat lämpligt grus till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquador
    NCS Medlem
    • september 2007
    • 49

    Holländsk sjösten eller annat lämpligt grus till Malawi

    Till mitt kommande Malawi ciklidakvarium som jag ska inreda efter flytten till vårt nya hus vill jag ha ett annat bottensubstrat än jag haft sedan tidigare.
    Har i omgångar haft s.k ciklidsand, Baskarpsand, Råda och Hornbach vita. Nu vill jag ha ett något grövre, inte sand men ett finare grus, typ 1-2 mm. Gillar inte sanden eftersom den driver runt av pumputflödet samt alltför kompakt för växter. Läste i diverse forum att vissa använder Holländsk sjösten. Vad är det ? Ingen zoo butik i Göteborgsområdet känner till det. Trodde att jag kanske hittade det på Hornbach, men är ej säker. Deras är lite för rödaktig för att stämma.
    Jag tänker också ha Slim Line vita faxe färgen till bakgrund och BTN ljusa modul M på botten. Mina funderingar är.
    Var kan jag köpa jag holländsk sjösten ?
    Är det ett bra val ?
    Passar det ihop med Slim Line ljusa faxe ?
    Vad kan det finnas för alternativ som matchar min bakgrund och ej är för kompakt ?
    Senast redigerad av Aquador; 13 juli 2013, 16:45.
  • Aquador
    NCS Medlem
    • september 2007
    • 49

    #2
    Hm. Tydligen ingen som har erfarenhet av Holländsk sjösten så jag får svara på mitt eget inlägg.
    Nåväl jag köpte ändå hem en säck med Hornbach: s sjösten 1-2 mm för att prova. Blandade i lite korallsand också. Slängde i en liten hög på prov i ett av mina tillfälliga kar som är igång just nu. Det blev himla snyggt enl mig, så det lutar nog ändå åt att det blir det som jag ska satsa på. Testade också med att tillfälligt sänka ner en BTN modul M den ljusa typen eftersom jag har en sådan liggandes. Blir nog inte helt fel med kombin sjösand 1-2/korallgrus, BTN slim line faxekalk med filterkammare o denna modul. Gäller bara att hitta matchande stenar också.............
    Men först blir det flytt o senare dags att börja nyinreda mina kar....... Det kan nog bli en rolig sensommar/tidig höst

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Har du någon bild på hur det ser ut?

      Kommentar

      • Aquador
        NCS Medlem
        • september 2007
        • 49

        #4
        Jag har nu avlägsnat det från mitt kar, men lägger ut bilder senare när det blir dags för uppstart efter flytten. Idag åkte jag in till Göteborg/Hornbach och passade på att handla på mig flera säckar ytterliggare med detta grus. Det fanns ju inte så många kvar, och jag vet att färgnyanserna kan skifta på olika sändningar. Så nu har jag säkrat upp substratet.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jag har erfarenhet av sjösten men tycker att det är trevligare att vara ute i solen än att häcka på forumet så här års

          Själv hade jag sjösten på botten i väldigt många akvarier för några år sedan och jag har bytt ut allt. Detta pga det är mycket jobbigare att rengöra eftersom skiten åker ner mellan stenarna. Men är den så liten som 1-2 mm borde fortfarande smutsen virvla runt uppepå och fastna i filtren.

          Däremot tror jag fortfarande att du kommer få samma problem som jag med tuggande honor. Det som händer är att honorna plockar upp massa sten i munnen vilket maler sönder äggen och man får inga lyckade lekar. Sand däremot kan honorna sila ut genom gälarna.

          Kommentar

          Arbetssätt...