lite hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ostberg
    Användare
    • juli 2013
    • 5

    lite hjälp?

    Fick tag på den här rackaren i byte mot lite andra ciklider och iom jag är rätt ny på denna "vetenskap",(för så det känns vad det gäller alla ciklider,färger,former och speciellt namn) så undrar jag om någon här skulle kunna hjälpa mig med namnet så jag kan leta rätt på en maka åt stackaren.förra ägaren var lite halv osäker men vildfångad Aulonocara eller liknande gissa han. men jag börjar bli halvtrött på google bilder nu så tänkte höra med er här.tänker också på att om man bara får tag på en liknande i samma familj.,blandras? bara för att testa,för gissar detta är munruvare.har ifs några små "tilapia" men dröjer lite innan dom börjar leka (ca 5cm nu). tacksam för alla svar/råd som jag kan få för det är ju bra att veta vad man sysslar med men alla är barn i början och barn frågar väldigt mycket;-)


    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130711_225132.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,6 KB
ID: 698854
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit!

    Någon från Malawisjön, jag tror nog inte det är helt fel att den är från släktet Aulonocara.. jag flyttar tråden till forumet för malawiarter.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Hej och välkommen!

      Kan inte avgöra vad det är för någon firre du har men är väldigt tveksam till Aulonocara. Kanske Protomelas..

      Har du sett någon tendens till andra färger på den? Ser ut som att den är "stress-färgad" på bilden. Får inte riktigt ihop teckningen med utseendet.. Har den ett streck från huvudet mot stjärtfenan (och inte strecken som går från ryggfenan mot undersidan av fisken i "vanliga fall"?)

      Någon annan som har en idé kanske?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Ta massor av kort och lägg upp. Filma och lägg upp på Youtube och länka hit.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • pinoccio
          Användare
          • november 2011
          • 10

          #5
          Jättesvårt att säga på den bilden, men jag skulle nog lägga en försiktig gissning på en Protomelas kirkii . http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1923
          Men som sagt, den gissningen är väldigt försiktig.....

          Kommentar

          • ostberg
            Användare
            • juli 2013
            • 5

            #6
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20130712_015258.jpg
Visningar: 2
Storlek: 263,1 KB
ID: 686286
            tack ska ni ha för välkomnandet och att ni hjälper mig lösa Boris härkomst och art. den här bilden kanske är lite bättre för som Erik skrev är den nog lite stressad på första bilden,tog den bara någon timme efter att han kommit "hem" ,har tyvärr ingen system kamera så luren är det bästa jag har:-P jag tror faktiskt pinoccio är väldigt nära med sin gissning men boris har mkt starkare färger än på bilderna på länken han la upp,kan det bero på han är vildfångad och dom odlade? sen står det under art beskrivningen att den är "relativt ovanlig i handeln" så då tänker jag,hur får man tag på en fru och om det blir för komplicerat så kanske man kan släppa i någon liknande hona/or? jag har 5 st Oreochromis s. Shiranus i ett annat kar fast än så länge är dom bara ca 5 cm men teoretiskt borde det väl gå att korsa?kan vara helt ute och cykla men jag tycker det vore synd att inte föra denne grabbs gener vidare....

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ser ut som en Protomelas taeniolatus sen vilken fångstplats den är ifrån är ju svårt att veta.

              Att korsa fiskar gör man inte. Vem vill ha en sån fisk? Taeniolatus brukar inte vara några problem att få tag på. Det är relativt tuff fisk, funkar med mbunas.

              Kommentar

              • ostberg
                Användare
                • juli 2013
                • 5

                #8
                erik har rätt det är en Protomelas taeniolatus :-) hade aldrig tanke på korsa ihop dom där utan var mest nyfiken om Protomelas taeniolatus skulle kunna para sig med Oreochromis s. Shiranus iom dom kommer gå ihop i samma kar till slut antar jag..Var kan man leta på honor åt Protomelas taeniolatus ,här på köp o sälj eller finns nån butik som rekomenderas,även vad kostar en sån könsmogen?

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Prova att sätta ut en annons här på forumet först. Du kan även kolla fisklistor från butiker. I Stockholm Akvarielagret eller Aquarium Stockholm. I Örebro finns det ju också en butik med mycket Malawi. Vet inte om det finns någon i Eskilstuna.

                  Jag vet inget annat om Shiranus än vad jag har läst om den. Den blir riktigt stor gräver tydligen en del. Hur stor burk har du?

                  Generellt kan man säga att alla Malawi korsar sig. Ju mindre lika dom är desto mindre risk, men viktigast är att man har hanar och honor av de arter man håller. Dom föredrar sin egna art men finns inte den så funkar det i princip med vad som helst

                  Kommentar

                  • ostberg
                    Användare
                    • juli 2013
                    • 5

                    #10
                    ok,är det akvariekällaren i Örebro du menar?varit där ett par ggr men inte sett just denna men dom har stort utbud av akvarium fiskar faktiskt,kan ju höra med han här i arboga nu när jag med er hjälp hittat arten:-D bra folk på detta forum:-)

                    nja jag vet inte så mycket om Shiranus heller annat än att dom blir stora,fick mina i ett byte mot några juvel ciklid yngel,fast jo dom gräver ut hela polarens kar och han har inte haft många växter som klarat sig planterade någon längre stund.Just nu går dom i ett 154L men dom är bara 5-6cm än så länge..jag har även ett 200L igång men tanken är sälja iväg 154L och skaffa 6-700 liter men känns lite onödigt just nu när ska flytta om inte ens en månad att starta upp något..men jag kommer behålla max en hane och två honor av shiranusen för kommer bli trångtg med flera.men verkar inte som det är någon fisk heller som det är någon efterfrågan på..bara som mat:-P

                    det var det jag hade på känn och gissade,därför som jag håller Shiranus och taeniolatus åtskilda för polarens Shiranus lekte när honorna bara var 6-7cm och hanen typ dubbla(ungefär som min teaniolatus).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...