Oljud från luftdrivna billifilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Oljud från luftdrivna billifilter?

    Jag har 5st små akvarium hemma hos mig i hallen som jag klurar lite på om jag ska byta ut de skramlande värdelösa små innerfilter som följde med mot luftdriva billifilter. Hur mycket ljud ger de ifrån sig?

    Tänkte det även kunde vara skönt att bli av med kabeltrasslet samt slippa stänga av pumpar vid vattenbyte så de inte går torrt.

    Någon luftpump som är att föredra för att driva 2st 54 liters och 3st 30 liters? Pris spelar inte så stor roll, men den ska vara av mycket hög kvalité och relativt tyst.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4271.jpg
Visningar: 2
Storlek: 239,0 KB
ID: 698834
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    #2
    Halloj!
    Ja, det där med brum, skrammel och oljud är något man verkligen kan få spader på. Billifiltren, eller andra filter av samma princip låter ju i stort sett ingenting i sig själva, utan det är då luftpumparna som för en del väsen.
    Jag har kört en hel del luftdrivna "svampfilter", speciellt i lek-kar till Discus - och haft hyggliga ljudresultat med en del EHEIM-luftpumpar. Efter en tid brukar dock även ganska tystgående luftpumpar brumma rätt kraftigt. Ett märke som fungerat väldigt bra är Schego, som inte bara är starka och stadiga, utan också riktigt tysta.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag har inte testat så många luftpumpar men mina erfarenheter är att dom låter ganska mycket. Jag har försökt att "isolera" bort vibrationerna genom att ställa dom på diverse olika saker som t ex filtermatta, skumgummi. Blir bättre men knappast bra.

      Jag har funderat på om man inte skulle kunna bygga en liten låda som man dels sätter gummifötter på och även isolerar invändigt med något ljuddämpande material. Någon som har testat?

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #4
        Känns som om det är lättare att ljudisolera en luftpump än att bråka med fem skramlande innerfilter? Dock är jag lite fundersam på hur mycket själva billifiltren låter när de bubblar i vattnet. Men hellre lite bubbel än brum och skrammel? eller?

        Ska bli intressant att läsa om era erfarenheter, både bra som dåliga.

        Kommentar

        • Mats Bryzell
          Användare
          • mars 2012
          • 231

          #5
          Ursprungligen postat av MagArne
          Känns som om det är lättare att ljudisolera en luftpump än att bråka med fem skramlande innerfilter? Dock är jag lite fundersam på hur mycket själva billifiltren låter när de bubblar i vattnet. Men hellre lite bubbel än brum och skrammel? eller?

          Ska bli intressant att läsa om era erfarenheter, både bra som dåliga.
          Om man sätter utblåsböjen på Billifiltret så att bubblorna inte stiger till ytan, utan istället bara låter bubblorna och vattnet fara ut "vågrätt" så låter det, i stort sett, ingenting.
          Den stora nackdelen är alltså luftpumpens brummande. Jag har inte testat själv med att ljudisolera luftpumpar, men någon typ av låda som Erik var inne på kanske kan fungera.

          Kommentar

          • Mats Bryzell
            Användare
            • mars 2012
            • 231

            #6
            Här är en bild på ett litet 125-litare med Billifilter, där du kan se precis hur jag menar med att sätta utblåskröken vågrätt.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Perfekt, precis vad jag ville höra.
              Kan en EHEIM 3704 på 2x200l/tim vara lämplig för mina fem akvarier? Hur mycket luft räknar man med behövs per filter?

              Kommentar

              • Mats Bryzell
                Användare
                • mars 2012
                • 231

                #8
                Ja, det är nog en pump som skulle kunna funka - jag har använt en som heter 400 till några kar, och det har funkat fint. Man får skarva utifrån de två luftgivarna.
                För min del har jag bara sett till att det är "bubbel" hyfsat jämt fördelat på filtren, och egentligen inte haft en tanke på hur många liter per timme filtren drar...

                Googlar man på dessa luftpumpar kan man se riktigt sköna "ljudtest" på YouTube - det är bara det att många inte ljudtestar med slangarna ikopplade... och då låter det som bara den.

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #9
                  Då var projektet igång. Billifilter samt en 5-vägs luftventil med justerskruvar beställd från ebay.
                  Då är det bara själva luftpumpen kvar samt slang och backventil.

                  Är Schego M2K3 samt Deluxe-varianten något att ha? De tycks ju lovordas. Är det värt extra kostnaden för Deluxe?

                  Kommentar

                  • Tulle89
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 239

                    #10
                    Funderat på att hänga luftpumpen fritt i luften? Ingen kontaktyta = inga vibrationer
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                    Kommentar

                    • MagArne
                      Användare
                      • december 2006
                      • 263

                      #11
                      En Schego M2K3 är beställd nu. Jag kommer laborera en hel del sen när den kommer för att få det så tyst som möjligt. Jag kommer publicera mina försök här i forumet sen.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Det finns tysta luftpumpar. Jag har just nu en Schego Optimal som faktiskt är tyst, den går inte höra på två meters avstånd, men jag vet inte om jag bara fått ett guldexemplar, för jag har haft Schego förut som lät ganska illa. För att inte tala om den kinesiska no-name pump jag också har.

                        Bubblandet är det svårare att göra nånting åt, och det kan bli irriterande. Ställbara pumpar är bra, ofta behöver man inte jättestora luftmängder och bubblandet är proportionellt mot hur mycket luft man trycker in.

                        I övrigt funkar luftdrivna filter bra.

                        En grej till - innerfilter ska inte höras, eller i alla fall mycket litet. Enligt min erfarenhet är ett innerfilter som hörs utanför akvariet är antingen av dålig kvalitet, skallrar mot glaset, eller utslitet.

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #13
                          Nu har min pump och luftfördelare kommit. Och ja, pumpen låter en hel del så den får bo i klädkammaren bredvid akvarierna.
                          Dock är mina billifilter fortfarande kvar i Kina så dröjer väl minst en vecka till innan jag har dem. Men det ser ut att bli bra.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0005 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 329,4 KB
ID: 686169
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0010 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 297,0 KB
ID: 686170

                          Kommentar

                          • MagArne
                            Användare
                            • december 2006
                            • 263

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0882.jpg
Visningar: 1
Storlek: 482,2 KB
ID: 686287
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0889.jpg
Visningar: 1
Storlek: 593,3 KB
ID: 686288
                            Idag kom äntligen mina billifilter.
                            Ett litet lätt bubblande/skummande ljud gör de ifrån sig men inte alls lika mycket som jag först trodde. Möjligt att de går att få ännu tystare när jag har trimmat in dem ordentligt.

                            Luftpumpen bor i min klädkammare och är snudd på ohörbar när dörren är stängd. En ljudisolerad låda borde göra det sista för att få den knäpptyst.

                            Så än så länge är jag nöjd.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Fortfarande nöjd? Funderar på att investera i en liknande lösning själv snart.

                              Vad kostade kalaset?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...