Demasonimed konstiga band?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasseb
    Användare
    • juni 2013
    • 10

    Demasonimed konstiga band?

    Varför får vissa demasoni " y linje på ena sidan? Ska dom kasseras vid odling eller är de normalt?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej och välkommen hit!

    Det är inte normalt. Banden ska vara raka, det är fiskar från en "dålig stam" som borde ha sorterats bort/inte odlats på.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse B
      Varför får vissa demasoni " y linje på ena sidan? Ska dom kasseras vid odling eller är de normalt?
      Japp välkommen till forumet. Du som varit medlem väääldigt länge kan nu utnyttja alla fördelar med medlemskapet dessutom
      Lär mer om det här:
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Hej och välkommen hit!

        Det är inte normalt. Banden ska vara raka, det är fiskar från en "dålig stam" som borde ha sorterats bort/inte odlats på.
        trodde att det var ganska vanligt i sjön, men odlingen har gjort att de nästan bara har raka band
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Lasseb
          Användare
          • juni 2013
          • 10

          #5
          Ja medlem sen 90 talet till och från, men ciklidist från födseln!
          så det förekommer i sjön jag trodde de va dåliga gener.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            trodde att det var ganska vanligt i sjön, men odlingen har gjort att de nästan bara har raka band
            Kanske var lite slarvigt skrivet av mig. Jag vet inte hur det är i sjön men "man" brukar ju värdera kvaliten på Demasoni på hur pass raka och skarpa banden är. VF är inte aktuellt eftersom den är rödlistad? Så dom som finns är odlade och då har det vuxit fram en "standard".

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              trodde att det var ganska vanligt i sjön, men odlingen har gjort att de nästan bara har raka band
              Trodde? Har du sett sådana? Eller läst om det nånstans?
              Sorry att jag frågar, men också jag trodde att det handlade om en defekt som framkommer vid slarvig odling. Så sa åtminstone en grossist som i tiden köpte demasoni av mig.

              (Som jämförelse då Tropheus duboisi , som vi vill att ska ha fina band på bägge sidor. Enligt Ad K (tror jag) finns det band av alla kvaliteter i sjön, men fångstmännen tar bara sådana med fina band.)
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael W
                Trodde? Har du sett sådana? Eller läst om det nånstans?
                Sorry att jag frågar, men också jag trodde att det handlade om en defekt som framkommer vid slarvig odling. Så sa åtminstone en grossist som i tiden köpte demasoni av mig.

                (Som jämförelse då Tropheus duboisi , som vi vill att ska ha fina band på bägge sidor. Enligt Ad K (tror jag) finns det band av alla kvaliteter i sjön, men fångstmännen tar bara sådana med fina band.)
                kommer inte ihåg var jag hörde det men det var av nån seriös akvarist som sa att det är ganska vanligt i sjön, men givetvis exporteras ju inte dessa, men det betyder ju inte att generna inte finns med den fisken som exporteras
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  OK, lite samma som med duboisin då.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...