Ciklider med infrarött seende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ciklider med infrarött seende

    Forskare har upptäckt att Pelvicachromis taeniatus kan se infrarött ljus och de tror att det gynnar jakt i grunda vatten.

    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Hmmm... De satte två byttor med dafnier utanför akvariet, ena byttan belyst med vanligt ljus den andra byttan mörklagd och bara infrarött ljus släpptes in, och sen mätte de hur ofta/länge fiskarna stod framför varje bytta. Fiskarna stod oftare framför den mörka byttan.

    Som gammal akvarist kan jag inte låta bli att fundera på om inte en svart bytta utanför ett upplyst akvarium ger en spegeleffekt.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Ööh, det här har kanske inte med det där att göra överhuvudtaget, men sa inte Jay Stauffer, att vissa Metriaclima kan se ultraviolett ljus?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ultraviolett är en liten annan femma, massor av djur - fåglar, fiskar, massor av insekter... - kan se UV. Det är kortvågigt blått ljus. Att vi inte ser det beror mest på att däggdjursögon är avpassade för mörkerseende, och har därför ganska dåligt färgseende (sett ur en fågels synvinkel är människor tämligen färgblinda).

        IR är i andra änden av spektrumet, och är värmestrålning. Det finns djur som kan se värmestrålning, huggormar t.ex., men det är mycket ovanligare. Studien här använde i och för sig kräftdjur som tydligen fluorescerar i nära-infrarött-ljus, men jag är ändå inte övertygad om att de tolkar sina resultat rätt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Den här kan ni ju sätta tänderna i... http://www.plosbiology.org/article/i...l.pbio.1000266
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Ultraviolett är en liten annan femma, massor av djur - fåglar, fiskar, massor av insekter... - kan se UV. Det är kortvågigt blått ljus. Att vi inte ser det beror mest på att däggdjursögon är avpassade för mörkerseende, och har därför ganska dåligt färgseende (sett ur en fågels synvinkel är människor tämligen färgblinda).

            IR är i andra änden av spektrumet, och är värmestrålning. Det finns djur som kan se värmestrålning, huggormar t.ex., men det är mycket ovanligare. Studien här använde i och för sig kräftdjur som tydligen fluorescerar i nära-infrarött-ljus, men jag är ändå inte övertygad om att de tolkar sina resultat rätt.
            Njaa, UV och IR är väl inte ändorna av spektrumet utan det förekommer krafs även längre utåt? Jag (amatören) resonerade som så, att vi inte ska ta det som en överraskning, att andra djurs spektra avviker från vårt. Men om du säger att det är vanligare att arters syn ligger mer åt de korta våglängderna än de längre, köper jag det.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            Arbetssätt...