Firefox: hur få bort bing från adressfältet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Firefox: hur få bort bing från adressfältet?

    Hej,

    Jag tror det skedde efter att nya Java installerades idag: När jag fyller i en webbadress i adressfältet kommer det upp förslag MEN de översta har ett förstoringsglas och klickar man där kommer till söksiten bling! Alltså, skriver jag www.goo och då klickar på förslaget www.google.se kommer man till http://www.bing.com/search?q=www.goo...7&ShowAppsUI=1 Så in i helsike irriterande och hur i helsike blir man av med det? Jag har sökt på nätet och försökt med mozillas egen ad on som skulle ta bort det. Jag blev av med bing som default search engine, men inte det som irriterar mig mest - detta äckliga intrång i adressfältet. Någon som vet om man klan bli av med det och hur? Har någon annan råkat ut för det eller har jag klantat mig och tackat ja till något?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Tyck på Firefox i vänstra hörnet sedan tillägg och tillägg där igen så ska du kunna avinstallera eller inaktivera det.
    Tror det var så i alla fall.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Det är Systemet, Ola. Samma j-a på min annars utmärkta lur. Varje gång jag är lite oförsiktig med fingret straffas jag med Bing. Irriterande, ja. Orsak: Microsofts desperata försök att konkurrera med Google.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av affealien
        Tyck på Firefox i vänstra hörnet sedan tillägg och tillägg där igen så ska du kunna avinstallera eller inaktivera det.
        Tror det var så i alla fall.
        Hos mig funkar det inte (finns inte där) och under tools -> -> add ons -> extensions hittar jag inte bing. Däremot Ask som den där add on-en jag installerade avaktiverade.

        Riktigt irriterande är att de lyckats med att inte få upp det under mina installerade grejer. Det är inte med på listan över program eller add on trots att jag vet att det dök upp idag.

        Det är bedrövande läsning att gå in på Mozilla. Det enda som verkar funka är att avinstallera Firefox och installera det igen eller återställa det till fabriksinställningarna.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • j_l0180
          Användare
          • maj 2013
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Hej,

          Jag tror det skedde efter att nya Java installerades idag: När jag fyller i en webbadress i adressfältet kommer det upp förslag MEN de översta har ett förstoringsglas och klickar man där kommer till söksiten bling! Alltså, skriver jag www.goo och då klickar på förslaget www.google.se kommer man till http://www.bing.com/search?q=www.goo...7&ShowAppsUI=1 Så in i helsike irriterande och hur i helsike blir man av med det? Jag har sökt på nätet och försökt med mozillas egen ad on som skulle ta bort det. Jag blev av med bing som default search engine, men inte det som irriterar mig mest - detta äckliga intrång i adressfältet. Någon som vet om man klan bli av med det och hur? Har någon annan råkat ut för det eller har jag klantat mig och tackat ja till något?
          försök med att gå in på kontrollpanelen och där klicka på lägg till ta bort program därifrån borde det gå att avinstallera.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av j_l0180
            försök med att gå in på kontrollpanelen och där klicka på lägg till ta bort program därifrån borde det gå att avinstallera.
            Det finns inte där som jag skrev. Microsoft måste ha lyckats gömma det. Det enda som installerats den senaste tiden är Java.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Du kan gå in i kontrollpanelen och avinstallera de moduler du inte vill ha det är ännu bättre.

              Edit: sorry såg att du redan testat det.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Bara det att Mozilla gjort en app som ska städa bort det, men som inte lyckas...
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 414

                  #9
                  Google Chrome
                  Mozilla suger numera

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av GraTis
                    Google Chrome
                    Mozilla suger numera
                    Kan man importera länkar till Chrome från Firefox? Rent generellt vill jag sprida mitt IT-användande mellan företag och google är rätt dominant.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Gå in i bokmärkeshanteraren och där kan du exportera till htmlfil och den brukar gå att importera till de flesta browsers.

                      Meny->Bokmärken->Bokmärkeshanterare
                      Sedan
                      Ordna->Exportera...
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Gå in i bokmärkeshanteraren och där kan du exportera till htmlfil och den brukar gå att importera till de flesta browsers.

                        Meny->Bokmärken->Bokmärkeshanterare
                        Sedan
                        Ordna->Exportera...
                        Ahh, detta var från chrome förresten, men motsvarande borde gå för firefox.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #13
                          Om du menar genvägar/bokmärken så sköter det sig själv.
                          Tänker som du angående IT-användande. Men då det bra var strul med Firefox på slutet så tvingade jag mig till google chrome, det tog emot första tiden men känner mig nöjd med det beslutet numera.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...