Hjälp en glad amatör med tusen frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    Hjälp en glad amatör med tusen frågor?

    Kort om mig...kvinna 45+ som snart får ett 720 l. Vill inreda detta med Malawi, men mina funderingar är bla.

    Bör jag hålla mig till fiskar inom samma underart?.. Jag menar Aulonocara, Chilotilapia, Metriaclima eller kan jag blanda enl. Tycke och smak. Vill gärna att det blir så bra som möjligt från början.

    Läste en tråd där man rekomenderade när man fått yngel att rensa bort yngel med defekter, förstår varför men hur avlivar man fisk skonsamt?

    Hur många olika arter skall man satsa på?
    Funderar på 4-5 och flera individer av samma sort, då jag är rädd att det blir plottrigt annars. Är 4-5 för många?

    Tänkte ha ett ljust grus med svarta stenar och skiffer, vet att detta kanske inte stämmer överens med naturliga förhållanden men lite avkall skall man väl kunna göra 😜 Någon som har erfarenhet av köpt dekorationssten man anv i trädgården? Kan skiffer blöda olja? Såg nått om det någonstans....påverkas fiskarna neg av färgvalet grus/sten? Tänkte även använda mig av Crinum lök i några mindre grupper.

    Tackar på förhand och mottager gärna åsikter....
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Hej Lillemor!
    Kolla igenom vårt artregister på malawi, och skriv en lista på de du gillar. Ut med listan här, så ska vi nog kunna hjälpa dig att få ett kar som funkar. Finns ju olika grupper inom malawicikliderna, mbunas, haplisar, aulonocaror och rovisar mfl.

    Ta en tur till Akvarieleasing (Aquarium Stockholm) och Akvarielagret och kolla live annars.

    /Jocke
    Senast redigerad av maltandis; 24 juni 2013, 22:20.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Stort välkommen hit! Jag är söker på att du kommer få massor av bra svar.

      Vi har en artikel om hur man avlivar fisk:

      finns under FAQ->sjukdomar
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Lillemor
        NCS Medlem
        • juni 2013
        • 117

        #4
        Hej
        detta har jag redan gjort och sitter just nu med dessa
        Aulonocara eureka
        Aulonocara fire fish
        Aulonocara röd rubin
        Chilotilapia rhoadesil
        Cyrtocara moorii
        Metriaclima estherae
        Metriaclima fainzilberi
        Metriaclima hajomaylandi
        Metriaclima sp. Msobo
        Metriaclima phaeos

        Tycker att det verkar som dessa har ungefär samma önskemål om föda/biotop. Är relativt fredliga.
        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Välkommen!

          För att du ska få ett akvarium som fungerar så bör du bestämma dig för vilken typ av fisk du vill ha. Det finns lugnare fiskar som passar med likasinnade, det finns en grupp med fiskar som heter mbuna som passar bäst i sitt eget sällskap (med vissa undantag) och sen finns det rovfiskar. Att blanda t ex olika typer av Aulonocara är ingen bra idé eftersom honorna är så pass lika att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på dom.

          Kolla som sagt i artregistret och se vad du fastnar för, jag förstår att det är svårt när man inte vet var man ska börja. Har du möjlighet så åk till butiker eller hem till någon som har fisk och kolla (men motstå fretselsen att impulsköpa det blir ofta inte så bra ). Oftast ger det en bra idé om vad man gillar.

          Innan du har något intresse för någon särskilld art vill du förmodligen bara ha ett snyggt akvarium att titta på. Tänk då på vilka färger fiskarna har, man kommer långt med att blanda färger som ser snygga ut ihop.

          Tips på en uppsättning skulle kunna vara:
          Placidochromis phenochilus "Mdoka whitelips" En av dom snyggaste fiskarna i sjön tycker jag.
          Labidochromis caeruleus (lugn mbuna)
          Någon sorts Aulonocara
          Pseudotropheus sp. "acei" Ngara (lugn mbuna)

          När det gäller antal arter så tycker jag att 3-4 stycken kan vara lagom i en 720 litersburk. Hellre fler individer av få arter än tvärtom. Hur många fiskar som är lagom i din burk är lättare att ge svar på närdu vet vad du vill ha.

          Jag har också läst att skiffer kan läcka något som inte är bra men har aldrig hört talas om att någon har råkat ut för det. Jag gillar mer "natursten". Ut och plocka bara. Blandade storlekar av runda stenar blir kanon

          Det finns inga regler utan undantag. Ibland funkar vissa arter ihop - ibland inte. Det finns vissa generella "regler" som man kan förhålla sig till.

          Bra att du har ett så pass stort akvarium det ger mycket bättre förutsättningar och möjligheter!

          Kommentar

          • Lillemor
            NCS Medlem
            • juni 2013
            • 117

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Stort välkommen hit! Jag är söker på att du kommer få massor av bra svar.

            Vi har en artikel om hur man avlivar fisk:

            finns under FAQ->sjukdomar
            Tack
            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det finns inga regler utan undantag. Ibland funkar vissa arter ihop - ibland inte. Det finns vissa generella "regler" som man kan förhålla sig till.
              Håller verkligen med om detta. Inga givna "sanningar", nästan...
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Lillemor
                NCS Medlem
                • juni 2013
                • 117

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Välkommen!

                För att du ska få ett akvarium som fungerar så bör du bestämma dig för vilken typ av fisk du vill ha. Det finns lugnare fiskar som passar med likasinnade, det finns en grupp med fiskar som heter mbuna som passar bäst i sitt eget sällskap (med vissa undantag) och sen finns det rovfiskar. Att blanda t ex olika typer av Aulonocara är ingen bra idé eftersom honorna är så pass lika att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på dom.

                Kolla som sagt i artregistret och se vad du fastnar för, jag förstår att det är svårt när man inte vet var man ska börja. Har du möjlighet så åk till butiker eller hem till någon som har fisk och kolla (men motstå fretselsen att impulsköpa det blir ofta inte så bra ). Oftast ger det en bra idé om vad man gillar.

                Innan du har något intresse för någon särskilld art vill du förmodligen bara ha ett snyggt akvarium att titta på. Tänk då på vilka färger fiskarna har, man kommer långt med att blanda färger som ser snygga ut ihop.

                Tips på en uppsättning skulle kunna vara:
                Placidochromis phenochilus "Mdoka whitelips" En av dom snyggaste fiskarna i sjön tycker jag.
                Labidochromis caeruleus (lugn mbuna)
                Någon sorts Aulonocara
                Pseudotropheus sp. "acei" Ngara (lugn mbuna)

                När det gäller antal arter så tycker jag att 3-4 stycken kan vara lagom i en 720 litersburk. Hellre fler individer av få arter än tvärtom. Hur många fiskar som är lagom i din burk är lättare att ge svar på närdu vet vad du vill ha.

                Jag har också läst att skiffer kan läcka något som inte är bra men har aldrig hört talas om att någon har råkat ut för det. Jag gillar mer "natursten". Ut och plocka bara. Blandade storlekar av runda stenar blir kanon

                Det finns inga regler utan undantag. Ibland funkar vissa arter ihop - ibland inte. Det finns vissa generella "regler" som man kan förhålla sig till.

                Bra att du har ett så pass stort akvarium det ger mycket bättre förutsättningar och möjligheter!
                Tack, uppskattar att få feedback, förhoppningsvis slipper man några nybörjarmissar 😄
                Har en lista lite längre upp på fiskar jag tittat på. Har tre Aulonocara som jag föll för men då dessa är väldigt lika så är tanken att bara ha en av dessa.
                Gillade den sista mbunan du föreslog, ska gå in och titta lite mera på den. Ärvde ett akv på 90 talet med Metriaclima estherae som jag fortfarande gillar skarpt och överväger att skaffa denna igen.

                Inga inpulser här, har varit runt och tittat i zooaffärer, akvarielagret men det blir nästan lite väl snurrigt då man ser så många på samma gång.
                Har inte bråttom, får karet om 14 dagar, sen ska det byggas och inredas och startas upp innan några inköp kan ske. Har säkert drygt 2 månader på mig att bestämma vilka fiskar det blir.
                ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                Kommentar

                • Lillemor
                  NCS Medlem
                  • juni 2013
                  • 117

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Välkommen!

                  När det gäller antal arter så tycker jag att 3-4 stycken kan vara lagom i en 720 litersburk. Hellre fler individer av få arter än tvärtom. Hur många fiskar som är lagom i din burk är lättare att ge svar på närdu vet vad du vill ha.

                  Jag har också läst att skiffer kan läcka något som inte är bra men har aldrig hört talas om att någon har råkat ut för det. Jag gillar mer "natursten". Ut och plocka bara. Blandade storlekar av runda stenar blir kanon
                  Hur brukar man fördela kön? 1/3 hanar 2/3 honor?

                  Tänkte dölja reningen bakom en skiva med påklistrade skifferbitar på, då BTN moduler är alldeles för dyra tycker jag. Ska bygga ett filter i varje hörn och täcka bakrutan med svart folie som man mörklägger bilglas med. Hoppas få ett djup i burken på detta sätt. Bygga stenrös med svart sten och skiffer för att behålla färgskalan genomgående. Får se hur det ser ut när man är färdig om det blir bra, annar är de ju bara att börja om från början igen.
                  ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                  ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lillemor
                    Hur brukar man fördela kön? 1/3 hanar 2/3 honor?

                    Tänkte dölja reningen bakom en skiva med påklistrade skifferbitar på, då BTN moduler är alldeles för dyra tycker jag. Ska bygga ett filter i varje hörn och täcka bakrutan med svart folie som man mörklägger bilglas med. Hoppas få ett djup i burken på detta sätt. Bygga stenrös med svart sten och skiffer för att behålla färgskalan genomgående. Får se hur det ser ut när man är färdig om det blir bra, annar är de ju bara att börja om från början igen.
                    Ska du ha en mindre grupp så är det antingen en hane eller tre eller fler som gäller (detta avser de mer aggresiva arterna som t ex Estherae kan räknas till). Oftast köper du ungfisk och då kan det vara svårt att se vilket kön fisken har. Sen är det inte så lätt att få med sig fler honor än hanar hem, den som säljer fisken vill ju inte stå med bara hanar till slut.

                    Tycker du att skiffer och kolsten är snyggt så ska du köra på det. Annars finns det alternativ till BTN som är bra mycket billigare och det är att du bygger själv med frigolit som du lägger några lager husfix på. Om man vill så kan man lägga i pigment i husfixen och sen lacka. Jag tycker att det blir riktigt snyggt utan pigment och lack när algerna gör jobbet. Betydligt mycket mindre jobb också

                    Sök på forumet efter frigolitbakgrunder så hittar du ett antal såna projekt.

                    Kommentar

                    • Lillemor
                      NCS Medlem
                      • juni 2013
                      • 117

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Ska Annars finns det alternativ till BTN som är bra mycket billigare och det är att du bygger själv med frigolit som du lägger några lager husfix på. Om man vill så kan man lägga i pigment i husfixen och sen lacka. Jag tycker att det blir riktigt snyggt utan pigment och lack när algerna gör jobbet. Betydligt mycket mindre jobb också

                      Sök på forumet efter frigolitbakgrunder så hittar du ett antal såna projekt.
                      Har faktiskt tittat på det alternativet oxå, har provat att skapa några moduler men blev inte riktigt nöjd. Har inte lagt detta på hyllan än då träning ger färdighet.
                      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #12
                        Hej Lillemor

                        Att starta upp ett 720 med malawi låter jättekul. Själv hade jag en gång en dröm om att ha ett 450 malawi på jobbet. Jag hade t.o.m. skrivit ett förslag, chefen tyckte att det var bra, men beslutet uteblev. (Nåja, har ju nog tillräckligt med akvariepyssel hemma, så kanske det inte är mer än rätt att jag får vila på jobbet .)
                        Min tanke var att presentera ett urval av diversiteten i Malawisjön för kollegerna, för vilka allt detta är obekant. Min lista såg ut så här:
                        12 st Pseudotropheus saulosi (egentligen hade jag tänkt mig Pseudotropheus demasoni och Labidochromis caeruleus Golden, men akvariet skulle inte rymma så många firrar och saulosin täcker ju den delen av färgskalan).
                        6 st Cyrtocara moorii (personligt utseende och lite större än de andra arterna).
                        6 st Aulonocara stuartgranti, någon av dem som är tydligt blå med ett rött färgområde bakom gällocken. Jag hade aldrig tagit någon av de syntetiska färgvarianterna, tycker att de ser onaturliga ut och gissar att man snabbt tröttnar på dem.
                        6 st Synodontis multipunctatus (det är ju ingen malawifirre, men det hade varit helkul att få visa upp gökbeteendet för kollegerna).

                        Skulle du fastna för någon av dessa kan du ju ha lite fler exemplar, eftersom ditt akvarium är så mycket större.
                        Senast redigerad av Mikael W; 25 juni 2013, 08:38.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Hej Lillemor!

                          Kul att du kommit hit och bett om råd. Att fylla ett 720 med mbunas kräver en hel del fisk. Det kan i många fall underlätta att gå trångt. Men som Erik säger, försök att hålla nere antalet arter, 3-4 är bra. Annars kan lätt den så kallade "fisksoppan" uppstå. Det innebär att man har så många arter och så många färger så att man knappt vet vad man har i akvariet. Det finns de som gillar detta, och det är helt okej. Men jag och många med mig brukar avråda från detta utan satsa på fler fiskar av samma art istället. Då kan du se hur gruppdynamiken fungerar och du får ut mer beteende från varje art.
                          Istället kan du plocka fram 4 arter med olika färg och gärna någon som skiftar i beteende från de andra.
                          Gult, blått, rött, svart, vitt, alla dessa finns att tillgå i det som malawisjön erbjuder.

                          Gult hittar du lättast i Labidochromis caeruleus "golden", själv föredrar jag dock att ta in Pseudotropheus saulosi med sina gula honor och använda Labidochromis caeruleus "nkata bay" eller "nkali" istället för dess vita färg.

                          Blått finns t.ex i Cyrtocara moorii som du har på din önskelista. Även detta är en klassisk malawiciklid, den simmar även hemma hos mig. Den är väldigt vanlig men det går inte att bortse från dess charm. Denna skiljer sig också i beteende från mbunas då den blir stor och mer håller sig på öppet vatten och inte i grottorna.

                          Rött, här är den svåra färgen. Metriaclima estherae med sina röda honor, som ofta lutar åt orange, eller Aulonocara "röd rubin" , en odlingsvariant som fortfarande ser naturlig ut. Många gillar Firefish (inte jag), men den är ju ett alternativ.

                          Svart, Pseudotropheus johannii med sina gula honor är ett alternativ här. Det finns också en odlingsvariant på Otopharynx lithobates som heter "black orange dorsal" som har en svart kropp med orange ryggfena. Denna är inte heller en mbuna så den kommer också hålla till mer i det öppna vattnet.

                          Här är några tips, glöm inte heller att läsa "nybörjarguide till malawiciklider" på startsidan.

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Vad gäller yngel så brukar det inte vara ett problem i en sällskapstank. Några få yngel kanske överlever men är inte mer än så.
                            Det man kan göra för att förebygga är att välja arter som inte riskerar att korsa sig med varandra. Så att undvika att ha flera metriclima t.ex.
                            Då slipper du få hybrider som växer upp i karet utan du får renrasiga fiskar som istället fyller på den gruppen du har.

                            Kommentar

                            • Lillemor
                              NCS Medlem
                              • juni 2013
                              • 117

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Hej Lillemor

                              Min tanke var att presentera ett urval av diversiteten i Malawisjön för kollegerna, för vilka allt detta är obekant. Min lista såg ut så här:
                              12 st Pseudotropheus saulosi (egentligen hade jag tänkt mig Pseudotropheus demasoni och Labidochromis caeruleus Golden, men akvariet skulle inte rymma så många firrar och saulosin täcker ju den delen av färgskalan).
                              6 st Cyrtocara moorii (personligt utseende och lite större än de andra arterna).
                              6 st Aulonocara stuartgranti, någon av dem som är tydligt blå med ett rött färgområde bakom gällocken. Jag hade aldrig tagit någon av de syntetiska färgvarianterna, tycker att de ser onaturliga ut och gissar att man snabbt tröttnar på dem.
                              6 st Synodontis multipunctatus (det är ju ingen malawifirre, men det hade varit helkul att få visa upp gökbeteendet för kollegerna).

                              Skulle du fastna för någon av dessa kan du ju ha lite fler exemplar, eftersom ditt akvarium är så mycket större.
                              Hej och tack för ditt svar. Föll pladask för Pseudotropheus demasoni så den kommer nog ingå i mitt val. Cyrtocara moorii har jag oxå på listan av fisk som jag skulle vilja ha.
                              Fick en burk på 120 l för några månader sedan. Ägaren hade ingen aning om vad han köpt men med lite forsning så löste jag det. I denna går det 5 stackare som jag ska försöka ge bort, 2 Amatitlania nigrofasciata Zebraciklid, 2 Rocio octofasciata Jack Demsey, 1 Synodontis eupterus. Vet inte hur det är med malen, med de andra har jag förstått hör till centralamerika. Kan man flytta med malen till det nya?
                              Senast redigerad av Lillemor; 25 juni 2013, 14:15.
                              ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                              ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                              Kommentar

                              Arbetssätt...