Projekt Rovtanganyika 670 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #61
    Till CB?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #62
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Till CB?
      Exlusivt för CB!

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #63
        Toppen!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #64
          Ser vi med spänning fram emot
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #65
            Skrev lite till idag och en fråga väcktes i mig. Sanden? Vad ska jag ha på botten?
            Sumatra är en mörk bakgrund och stenarna kommer gå i mörka toner för att passa in i bakgrunden.
            Som sand idag har jag tänkt kalkhaltig ciklidsand för att hjälpa pH-värdet. Detta innebär en vit sand mot detta svarta. Vad tror ni om det? Eller ska jag satsa på något annat mörkare grus? Kanske tom ett svart grus?

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #66


              Något i denna stilen tänker jag på då?

              Men samtidigt så gillar de ju att gräva, det sätter inte käppar i hjulet för någon arts grävning med detta lite större grus?

              Eller blir det för svart måntro?

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #67
                Personlig tycker jag det blir en snygg brytning med den vita sanden mot mörkare bakgrunden. Känns som karet kommer bli tokmörkt annars.
                Själv är jag då nöjd med korallkrossen jag kör med i mitt tangakar.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #68
                  Jag hade vit sand i mitt dåvarande Malawi-kar för ett drygt år sedan och tyckte det var skitsnyggt, lyste upp karet. Men, som någon påpekade: det finns inte vit sand i Malawi, och ej heller i Tanganyika och som den naturtrogna akvarist jag är tänkte jag att "fan, det har han ju rätt i - hur tänkte jag där?" och bytte ut den. Så det är väl frågan om vad man vill uppnå, tycker jag. Eftersträvar man en naturtrogen biotop? Eller den snygg design? Eller en färgglad tavla?
                  Inget är fel - det handlar ju enbart om vad man själv vill uppnå och vad man då tycker bäst uppfyller det målet.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #69
                    Det blir nog vit sand, smidigt att få i kalk i karet på det sättet nu när stenarna inte blir kalksten som jag brukar ha.

                    Annars går man bara i väntans tider. Väntar på en semesterresa till österrike och schweiz i slutet av augusti. Sen är det dags att börja jobba på riktigt, åka och köpa bakgrund, fixa akvarium och få ihop inredningen.
                    Frontosorna bara växer och växer, de två stora hanarna har nog dubblat i storlek sedan jag köpte dem.

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #70
                      Har en tanke gällande FX6 och dess placering i karet.
                      Den pumpar ju 3500 l/h, Hur många raster ska man ha i bakgrunden för att klara av det flödet? Så inte bakgrunden töms på vatten.

                      Sen utblåset, jag har två förslag och vet inte vilket jag ska använda. Det ena är att ta ett hål i bakgrunden och skicka slangen rakt ut, men med 3500 l/h blir det ju ett jäkla blås, vet inte om frontosan gillar det.

                      Det andra alternativet är att använda "strilröret" som vanligt, vad tror ni? Vilket är bäst?

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #71
                        Ursprungligen postat av johho
                        Har en tanke gällande FX6 och dess placering i karet.
                        Den pumpar ju 3500 l/h, Hur många raster ska man ha i bakgrunden för att klara av det flödet? Så inte bakgrunden töms på vatten.

                        Sen utblåset, jag har två förslag och vet inte vilket jag ska använda. Det ena är att ta ett hål i bakgrunden och skicka slangen rakt ut, men med 3500 l/h blir det ju ett jäkla blås, vet inte om frontosan gillar det.

                        Det andra alternativet är att använda "strilröret" som vanligt, vad tror ni? Vilket är bäst?
                        När jag höll på med saltvatten så kollade jag upp lite vad olika rör dimensioner klarade i flöde när jag skulle bygga avrinning och retur till sumpen. Ett 32mm i diameter rör klarar ett flöde på 8000L/H så att ett raster klara du dig egentligen på men ifall det skulle bli tätt så vill man nog ha ett i reserv. Sedan om du pular bakgrunden full med filtermatta är det förmodligen där problemet kommer uppstå.

                        Angående flöde så på FX5 funkar det bra med de dubbla utblåsen tycker jag, inte speciellt våldsamma flöden ut ur filtret egentligen och gissa FX6 är i stort sett samma. Jag har 9400L/H i min 1000L burk och de fiskar är inte nämnvärt besvärade och ska ju inte ha så högra flöden. Så skulle du ha 5000L/H i din burk tror jag inte frontnosorna skulle bli så berörda.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #72
                          Så FX6 har dubbla utblås? Det innebär att man måste borra dubbla hål i bakgrunden då gissar jag.

                          Har 1 raster i en filtermodul och den har lite svårt att klara av 1000l/h så kör iaf på 2 raster då. Vill ju inte det ska köra tomt.

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #73
                            Hmm... verkar skumt att raster ska palla så lite flöde, aldrig testat själv så inget jag vet av erfarenhet.

                            Nej du behöver nog bara ett hål, det jag menade med dubbla utblås är detta.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #74
                              Ursprungligen postat av affealien
                              Hmm... verkar skumt att raster ska palla så lite flöde, aldrig testat själv så inget jag vet av erfarenhet.

                              Nej du behöver nog bara ett hål, det jag menade med dubbla utblås är detta.
                              http://www.pwss.se/image.php?productid=8045
                              Aha, ja sån kan man ju köra, men undrar om jag kör den genom bakgrunden då eller bara stoppar ner den i karet. Den kommer ju synas oavsett

                              Kommentar

                              • johho
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 1825

                                #75
                                En liten fördel med dessa akvariemått är att när det väl blir husköp och ett större kar till rovtanganyikan så passar detta perfekt till en grupp p. sp. red bulu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...