Projekt Rovtanganyika 670 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Ursprungligen postat av Camenius
    Vill bara tacka för en mycket inspirerande och intressant tråd. Har läst, kikat och njutit flera gånger. Tack och bock

    Blir samtidigt irriterad på dig för att du lagt upp den. Har nämligen gång på gång bestämt mig för att mitt kommande kar inte ska vara ett Tanganyika, men så kikar jag på den här tråden och... f-n, beslutsångest--- livet är en strid!
    Kul att den är uppskattad. Jag hoppas jag får dig på tanganyikatankar

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      Då var det äntligen dags, 13 stycken s. multipunctatus hittade jag på andrahandsmarknaden för 500 spänn. Som hittat! Nu simmar de i karet och jag hoppas att de två stora gibberosa-hanarna kan hålla sig till fiskmat

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        Hej igen!
        Är väl ett år sedan jag var här inne och letade omgående upp din projekttråd för att kolla hur det går med Gibberosorna, Multipunctatusen osv, och vad jag förstår går det bara framåt. Gott att se.
        Det börjar dra i akvarietarmen igen men det kommer att dröja ett år till i alla fall innan jag kan återuppta hobbyn.
        Skulle vara kul att se lite fler bilder på kar och fiskar!

        //Kaj

        Hej igen!
        Är väl ett år sedan jag var här inne och letade omgående upp din projekttråd för att kolla hur det går med Gibberosorna, Multipunctatusen osv, och vad jag förstår går det bara framåt. Gott att se.
        Det börjar dra i akvarietarmen igen men det kommer att dröja ett år till i alla fall innan jag kan återuppta hobbyn.
        Skulle vara kul att se lite fler bilder på kar och fiskar!

        //Kaj

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Kul o se dig Kajjjan! Hoppas du får igång ett akvarium snart igen!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Håller med Wilhelm! Väldigt kul att se dig tillbaka! Dels kul med en malmöit, men framförallt för att ditt SA kar var bland det bästa jag sett nu får man vara hoppas att du inte kan stå emot suget och kör igång något snarast! /Salle

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Kul o se dig Kajjjan! Hoppas du får igång ett akvarium snart igen!
              Ursprungligen postat av Big_Sal
              Håller med Wilhelm! Väldigt kul att se dig tillbaka! Dels kul med en malmöit, men framförallt för att ditt SA kar var bland det bästa jag sett nu får man vara hoppas att du inte kan stå emot suget och kör igång något snarast! /Salle
              Hej och tack för de välkomnande orden! Nu vill jag inte kapa tråden så jag ska inte göra några större utsvävningar om mina planer här. Men jag kommer tillbaka så småningom. Absolut.

              //Kaj

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Hej igen!
                Är väl ett år sedan jag var här inne och letade omgående upp din projekttråd för att kolla hur det går med Gibberosorna, Multipunctatusen osv, och vad jag förstår går det bara framåt. Gott att se.
                Det börjar dra i akvarietarmen igen men det kommer att dröja ett år till i alla fall innan jag kan återuppta hobbyn.
                Skulle vara kul att se lite fler bilder på kar och fiskar!

                //Kaj
                Välkommen tillbaka Kaj!
                Nu är det också dags för mig att hitta tillbaka. Det har för mig verkligen varit en downperiod vad gäller detta forumet. Hackerattacken sabbade en hel del för mig då jag inte fick ordning på forumet på länge och det såg väldigt konstigt ut minst sagt. Men nu verkar det fungera igen och det är jag jätteglad för!
                Dessutom har jag lagt mycket av min tid på akvarister 2.0 på facebook där jag försöker hålla ordning, även om det är med skiftande kvalité ibland

                Mina gibberosa växer och frodas, jag har försökt att köpa mer fyrsfoder då jag tycker de är lite smala och det har gett resultat. Dock inte i min plånbok då de äter som tokar. Men de blir lite rundare om magen och det gillar jag. Sen har jag köpt en hushållsassistent med köttkvarn så när frysfodret är slut så blir det egengjord räkmix i framtiden till fiskarna. Det känns ju verkligen som det bästa alternativet vad gäller mat.

                Jag har efter mycket om och men lyckats hitta 2 Lepidiolamprologus kendalli , men jag vet inte kön på dem och de är MYCKET små, så de får gå i ett litet kar tillsammans med en ellipsfer som också går på tillväxt för att tillslut hamna i rovkaret. Men det dröjer nog 6 månader innan jag vågar släppa i dem där.

                Gibberosan har också blivit så stor att jag behöver rensa i gruppen så 5 stycken ska få gå till försäljning då jag ska försöka plocka ut en 3+5 grupp som ska få gå kvar. 13 stycken är lite väl många i mitt "lilla" kar.

                Så mycket händer och efter nyår inför CB 1 eller CB 2 kommer en uppföljningsartikel. Då ska jag försöka ordna till en hel del tills dess.

                Ska se vad jag kan göra åt fler bilder

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  Idag är det dags att börja göra räkmix. Gruppen är så välväxt nu så att de äter upp en hel karta med mysis på 4 dagar. Det håller inte riktigt ekonomin för i längden Så ikväll är det räkmix som ska tillverkas. Ska kika runt efter ett bra recept.

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    Min "Räkmix" till Gibberosorna består av följande:
                    1kg Räkor
                    1kg Torskfile
                    500g Laxfile
                    250g Regnbågs rom
                    200g Musslor
                    4 klyftor Vitlök.
                    Några dl vatten
                    2 påsar agar agar.
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      Tack för tipset Peter. Får bli den varianten nästa gång. Denna gången blir det enkelt med räkor, torsk, ärtor, spenar, vitlök och nappade på idén om banan som bindningsmedel. Så ska prova det tänkte jag.

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Jag måste också börja göra egen mat till firrarna, kostar MASSOR med frysmat.... Gäddorna tar ju inte pellets heller så de blir fryst minst en gång om dagen...

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          Jag ska försöka frångå pellets helt och bara köra fryst. Det är ju inte en större diskussion om vad fiskarna uppskattar bäst iaf

                          Kommentar

                          • KjellM
                            NCS Medlem
                            • november 2006
                            • 172

                            Hvordan blander du sammen vatten og agar agar? Koker det opp i vatnet?
                            Hur mycket er to påsar agar agar i gram?

                            Brukar også agar agar til Gibberosorna, men har litt problem med at få det til å binda.
                            KjellM

                            Ursprungligen postat av Pettap
                            Min "Räkmix" till Gibberosorna består av följande:
                            1kg Räkor
                            1kg Torskfile
                            500g Laxfile
                            250g Regnbågs rom
                            200g Musslor
                            4 klyftor Vitlök.
                            Några dl vatten
                            2 påsar agar agar.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              Morr morr, brottats med FX6 i en timma nu, den har stått och pumpat luft i 2 veckor tydligen. Men nu är den igång igen

                              Kommentar

                              • Pettap
                                NCS Medlem
                                • januari 2005
                                • 1385

                                Jag blandar agar agar pulvret i ca 3 dl vatten i en skål som jag kör i microvågs ugnen. full effekt i 1 min sen blandar jag. så håller jag på tills allt har smält till en transparent kräm. påsarna är på 50 gr (tror jag). "Räkmixen" måste vara varm ca 60 grader när du har i Agar agar annars binder den inte.
                                Ursprungligen postat av KjellM
                                Hvordan blander du sammen vatten og agar agar? Koker det opp i vatnet?
                                Hur mycket er to påsar agar agar i gram?

                                Brukar også agar agar til Gibberosorna, men har litt problem med at få det til å binda.
                                KjellM
                                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                                Kommentar

                                Arbetssätt...