Inreda ett 8 kantigt 150 l akvarium med ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holman
    Användare
    • juni 2013
    • 2

    Inreda ett 8 kantigt 150 l akvarium med ciklider

    Hej
    jag är ny här på forumet och kommer att starta upp ett nytt akvarium inom kort efter 10 års abstinens. Tyvärr har jag inte allt för mycket plats där jag bor så ja skaffar ett 8kantigt kar på ca 150l (65x50). Jag vill gärna ha ciklider och har då funderat på CA dvärgciklider samtidigt har jag läst att många rekommendera afrikanska tex platten etc dom ska tydligen vara "lätt" att odla.
    Jag skulle gärna höra vad ni föreslår som skulle passa in i mitt akvarium. Vilka kan ja kombinera och kanske odla av också.jag är inte intresserad av fisksoppa för det har jag haft. Önskar ett "stilrent" och snyggt akvarium
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit! Alltid kul att se de som hittar tillbaka till hobbyn. Vad är det som skapat suget denna gång?

    CA i 150 liter det låter som någon art från dessa släkten:
    Cryptoheros
    Amatitlania
    Thorichthys (kanske är det för litet för dessa men ett par borde väl funka, vad säger ni andra?)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen!

      Det finns en hel del små ciklider som du kan ha i din burk.

      Sydamerika, kolla forumet och tråden med apistos.

      Tanganyikasjön har en del mindre ciklider som tex jullar eller snäckskalslekarna.

      Det är mest en fråga om vilken työ av burk och vilken typ av fisk du fastnar för. CA vet jag inte om det finns några som är lämpliga i en sådan liten burk. Speciellt med tanke på att den inte har någon längd.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Hmm..
        Jag skulle bygga upp en stenpelare i mitten så att det blir fritt simutrymme runtom.
        En koloni snäcklekare på botten. Ett litet gäng nigripinnis och som sagds ovan någon sorts mindre julle
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Stenpelare var ju en bra ide.

          Någon som byggt något sådant? Modulstenar som limmas ihp och lite grejar och växter? Eller går det att få till snyggt på något smart sätt?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • holman
            Användare
            • juni 2013
            • 2

            #6
            Ja då börjar det där med att skriva det som man egentligen menar. Jag tänkte egentligen på SYDAMERIKANSKA ciklider som tex Apistogramma etc. vad tror ni om det, arter, antal fiskar, odling? Om man vill kombinera dom med någon el. några andra vad skulle då kunna passa tycker ni?

            Wilhelm: Det var ju en intressant tanke med en stenpelare i mitten. Vad använder man för lim, akvariesilekon?

            Det här bil väldigt intressant att starta upp igen, när jag hade akvarium sist då bodde vi i Tyskland men när vi flyttade till Sverige för 10 år sedan kunde vi tyvärr inte ta med det. Men nu...

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ska du SA så passar det nog bättre med en större rot som är spretig mot botten med gömställen och kraftigare upp till. Snyggt om den går upp till ytan! Lite dämpad belysning, löv på botten och några växter fastsatta i roten.

              Blir kanonfint med apisto

              Tanganyikaspåret så skulle en stenpelare vara snyggast. Jag hade gjort en själv i frigolit för att få den att passa burken på ett snyggt sätt, och gömt all teknik i den. Sandbotten och snäckskal till snäckisarna.

              Kommentar

              Arbetssätt...