Vf + f1 = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Vf + f1 = ?

    Vad kallas avkomman om den ena föräldern är VF och den andra är F1 ?

    //Kaj
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    F1½ ?
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Eftersom det är en ny konstilation så borde det bli en ny F1:a annars när man i diskusvärlden så kallas det Throw back när man korsar tillbaka avkomman.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        I mitt fall som jag tänker på är det en vf hona och en F1 hane utan några släktband alls.

        //Kaj

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Nä jag menar inte heller släktband utan mer art/variantvis

          Vf brun x Vf brun = F 1
          Vf brun x F1 (vf brun x Vf brun) = F1

          Eller typ
          Cobolt x White pidgeon = F1 Intermedia (dvs den bär på mellanliggande gener).

          sedan kan man göra throw back på F1 x Cobolt eller F1 x White pidgeon.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Nä jag menar inte heller släktband utan mer art/variantvis

            Vf brun x Vf brun = F 1
            Vf brun x F1 (vf brun x Vf brun) = F1

            Eller typ
            Cobolt x White pidgeon = F1 Intermedia (dvs den bär på mellanliggande gener).

            sedan kan man göra throw back på F1 x Cobolt eller F1 x White pidgeon.
            Ok, då missuppfattade jag dig där - trodde du menade att Throw Back var VF som parades med sin egen avkomma F1. Men nu fattar jag. Då är svaret på min fråga som du skrev F1. Tack!

            //Kaj

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Ok, då missuppfattade jag dig där - trodde du menade att Throw Back var VF som parades med sin egen avkomma F1. Men nu fattar jag. Då är svaret på min fråga som du skrev F1. Tack!

              //Kaj
              som jag fattat är det korrekt på malawi och tanganyikaciklider VF+F1=F1
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                F1 står helt enkelt för första generationen.
                Så typ köper du två av samma art o odlar på dem så har du ingen aning om vilken generation du har.

                Får du yngel an två Vf av samma art så är det F 1 efter VF fortsätter du linjeodla på dessa F1or så bli det F2 F3 etc
                men om du bryter linjen o tar in något nytt så blir det F1 igen.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Kaj, det stämmer säkert det du säger, men i folkmun så är ju F1 efter VF fisk. Det är ju det man tänker på när man köper F1.
                  Jag hade iaf känt mig lurad om jag köpte F1 och det visade sig vara första generationen från dessa föräldrarna.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Sorry men det är en missuppfattning men det har inte med VF o göra . Men i mitt tycke är vi alldeles för dåliga o hålla koll på genetiken. Nu. Kan jag inte den lika bra när det gäller sjö ciklider men tror inte det skiljer Typ jag anser en F1 efter VF betingar ett mycket större värde än en F 3 eller ett fint ex men okänt antal odlade generationer bakom sig.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Jag instämmer helt att vf och f1 är värda mer. Det är ju mindre inavel. F1 är ju ganska troligt ingen inavel alls. Men sen går det fort.

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Nu har det just inte att göra med Vf/f1 men tar du typ F3 från en stam o F3 från en annan stam, så blir det inte inavel,det blir inte förens man avlar på samma stam. Mille
                        Senast redigerad av Repen1; 20 juni 2013, 22:48.
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Kaj har rätt. F1 är en genetisk term och betecknar helt enkelt första generationen efter en korsning eller snarare parning vilken som helst. Det gäller speciellt den typ av genetik som Mendel pysslade med i mitten av 1800-talet. Föräldragenerationen betecknas P. Oftast är då ena föräldern av vildform och den andra en mutation av något slag, t ex bananfluga med förkrympta vingar. Ungarna betecknas F1 och när ungarna korsas med varandra blir det F2 o s v. P står för parente latin för förälder och F står för latinets filius = son. Samma ord som filial. F1 kan alltså betyda första generationen efter vilda föräldrar, men behöver inte göra det.

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Nu har det just inte att göra med Vf/f1 men tar du typ F3 från en stam o F3 från en annan stam, så blir det inte inavel,det blir inte förens man avlar på samma stam. Mille
                            Det är så sant. Men då gäller det att man håller isär stammarna och det gör nog inte alla. Tror fiskuppfödare kan bli bättre på detta så det blir på samma sätt som hos tex hundar.

                            Kommentar

                            • Vargon
                              Användare
                              • juli 2013
                              • 50

                              #15
                              Ursprungligen postat av johho
                              Det är så sant. Men då gäller det att man håller isär stammarna och det gör nog inte alla. Tror fiskuppfödare kan bli bättre på detta så det blir på samma sätt som hos tex hundar.
                              Oerhört svårt att kunna ha samma koll på avkomman om det är så att man inte enbart avlar inom husets väggar, hundar har stamtavla vilket mig veterligen inte fiskar har.

                              Känns dessutom att beteckningarna som gemene man använder inte riktigt stämmer överens med genealogisk standard.
                              F1 är givetvis en korsning av 2 obesläktade blodslinjer och kallas inom hundavel för outcross medan det inom akvaristiken mer generellt VERKAR betyder avkomma av två VF vilket lika väl teoretiskt kan vara inavelsavkommor om inte föräldrarna är helt obesläktade vilket inom akvaristiken på VF mer eller mindre är omöjligt att bekräfta.

                              Läste en tråd på detta forum där Kjell Fohrman på ett bra sätt beskrev problematiken med att klassa avkomman efter 2 VF som F1.
                              Jag är en nybörjare inom akvaristiken men jobbat med hundavel i nästan 20 år så har med mig det rent teoretiska

                              Kommentar

                              Arbetssätt...