Artbeskrivning från förr.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    Artbeskrivning från förr.

    Satt o kika lite i en av mina äldsta akvarieböcker som jag haft sen jag börja med akvariehobbyn i början av -70, närmare bestämt -74, o hittade en rolig artbeskrivning, boken är från -73. Det är på " Tropheus duboisi "(för övrigt den enda Tanganyika cikliden i boken) Artbeskrivning. Kommer från Tanganyikasjön och föredrar hårt,alkaliskt vatten.En dvärgciklid, som bara blir 6,5cm lång.Ungarna är svarta med vita fläckar och hos den vuxna fisken är hanen svart med ett gult tvärband, honan svart med vita fläckar. Arten lägger ägg på platta stenar,bara några stora ägg i var kull. De munruvas av honan. Finns säkert många flera äldre artbeskrivningar som har uppgraderats. Mille
    Dieselråttan
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Nice, inte mycket rätt men någon stans måste ju utvecklingen börja

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ganska rolig läsning. Inte så galen ändå.

      Vore kul med fler beskrivningar ni hittar i gamla böcker.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        IPC Stora Akvariebok? I så fall hävdar den också att duboisi är mycket fredlig. Runt en tredjedel av fisk-fotona i boken är felidentifierade också.

        Som sagt, knappt en siffra rätt, men detta var ju innan internet, och information var betydligt svårare att hitta än idag.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          OK!

          Akvariefiskar i färg. Text av Paul Jacobsson (som ändå ansågs skicklig för sin tid om jag förstått det rätt - Bilderna av N Norvil är dock hemska!). 3dje upplagan från 1968:

          "173. FLAGGCIKLID, Cichlaso'ma festi'vum (insi'gnis). Guatemala och Amazonflodens nedre lopp. Arten är trots sin storlek, 12 cm, fullt fredlig och kan hållas tillsammans med de minsta fiskar. En idealisk akvariefisk. Den är lättskött och bökar inte. Men den är svår att föröka."

          Redan när jag gick i högstadiet och boken var ny tyckte jag att mycket i texten (och inte bara i den boken) rimligen inte kunde stämma. Tidens tand har inte gjort det bättre...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hehe
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Undrar om de gamla fiskböckerna står kvar hemma hos mor och far. Ska kolla det nästa gång jag är där.

              Kommentar

              Arbetssätt...