Panikhjälp sökes för trolig columnaris!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #16
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Jo jag antar att sjukan kan vara kvar i karet. Tror det bästa är att göra som Kaj föreslog med kaliumpemanganat eller kloramin, om du kan få tag på det.

    Annars så ös på med allt du har. Som förslag så behandla fiskarna som jag föreslog med aquafuran sedan så medicinerar du huvudkaret med den aquafuran och medimor som du har kvar.

    Ett tips tömm ut så mycket vatten du kan innan medicinering, om du har ont om medicin, så går det inte åt så mycket.
    Ursprungligen postat av endymion
    Aquafuran och Aquafuran forte tar inte Columnaris och finns det att köpa är det som finns kvar i butiker eftersom produkten inte tillverkas längre. Ska man ha bort Columnaris är Aquafloxin en bättre medicin men inte heller den tillverkas längre.
    Tack för råden, efter lite efterforskning ser jag att efter symptomen är så långt gångna som mina firrars så hjälper endast antibiotika. Aqyafloxin innehöll sarafloxacin som är just antibiotika och jag inhandlade en full kur idag. Kommer följa ditt råd Ove och tömma karet till hälften och köra kuren så räcker det dubbelt så långt. Ett tips till er andra är att hamstra detta då det är som endymoin säger numera förbjudet pga risk för resistenta bakterier vilket är förståeligt.

    Tack för hjälpen, nu blir det att hålla tummarna och en osäker väntan. Uppdaterar med hur det gick sen.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #17
      Antibiotika är en grupp av läkemedel där de flesta av dessa är specifika dvs de verkar mot en speciell grupp bakterier. Någon atibiotika som funkar på alla finns inte även om det finns vissa bredspectrum som tetracykliner.
      Där använder mång andra just kemikalier ( Typ kloramin T o Kaliumpermanganat) som desinfekterar istället dvs det tar det mesta och skapar inga resistenser. Få akvariemediciner innehåller specifika läkemedel och av desom gör det så blir fler o fler förbjudna typ Aquafuran.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #18
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Antibiotika är en grupp av läkemedel där de flesta av dessa är specifika dvs de verkar mot en speciell grupp bakterier. Någon atibiotika som funkar på alla finns inte även om det finns vissa bredspectrum som tetracykliner.
        Där använder mång andra just kemikalier ( Typ kloramin T o Kaliumpermanganat) som desinfekterar istället dvs det tar det mesta och skapar inga resistenser. Få akvariemediciner innehåller specifika läkemedel och av desom gör det så blir fler o fler förbjudna typ Aquafuran.
        Skulle gjort som du sade, avlivade näst sista honan på midsommardagen som blev påtagligt värre av att sänka vatten-nivån och medicineringen. Reagerade direkt på att det luktade fisk när jag sänkte vattnet vilket indikerar stress och att fisken släpper slem.. Tänker inte göra mer nu förutom att salta och införa lite vattenberedningsmedel. I fallet med mina fiskar så misstänker jag att sjukdomen utlöstes av stress, och att medicineringen kom för sent. Mycket möjligt att Kaj.P:s metod hade gett ett annat facit så ni som råkar ut för detta kan ju kanske lära av mina erfarenheter. Columnaris får två tummar ner säger jag bara . Nu blir det att satsa på crenicichlor istället, måste peppa sig när det blir såhär tråkigt annars blir det snabbt tråkigt mest med akvarium..
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          F-n vad trist! Hoppas den sista honan klarar sig.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #20
            Trist. Har samma erfarenhet tyvärr Columnaris är inte roligt och behandlar man vid minsta symptom så är det svårt att rädda dem.

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #21
              Så då var alla döda... Hoppas någon får lite hjälp av denna tråden i framtiden med do`s-and-dont`s. En sista fråga, nu när karet är på sånär tomt (förutom 10 neontetror), när kan man säkert föra in ny fisk utan risk för smitta eller behöver jag göra nått mer innan? Kommer hur somhellst låta karet gå tomt på fisk en månad innan jag tänkte återpopulera det, nått jag bör tänka på?
              Senast redigerad av Rivulatus; 24 juni 2013, 21:03.
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Jag skulle gärna se en enormt mycket bättre FAQ vad gäller sjukdomar med bilder på fiskar osv.


                Skulle du kunna skriva ihop vad du vet och samla info om vad folk säger kan bota.

                Kanske enligt detta:
                Sjukdomsnamn:
                Symptom (med bilder):
                Behandling:
                Förebyggande åtgärder:
                Övrig info:
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #23
                  Gör jag gärna, men tog dock inga bilder för det var ledsamt nog ändå . Har aldrig haft problem förut med sjukdomar så detta var en erfarenhet jag inte önskar ens min värsta fiende. Om det jag kom fram till kan rädda lite fisk för någon annan så känns det motiverat att försöka skriva ihop nått.
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Låter toppen.

                    Kanske finns andra med bilder. Det vore bra med ett helt galleri av olika varianter på sjukdomen. Kanske film till och med.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #25
                      Vem skall ställa korrekta diagnoser?? Jag tror alla diagnostiska gissningar på olika forum ställer till det en hel del.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #26
                        Skulle man inte kunna skapa en trådbas (för alla trådar på ciklid.org) inom varje sjukdom då? På det sättet kan man ju snabbt navigera sig till andra hobbyisters erfarenheter vid akuta lägen. Att klassa varje t.ex. bakteriella sjukdomar är annars omöjligt för alla andra än luttrade fiskpatologer.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Men en dylik artikel eller databas över sjukdomar blir det kanske lättare att ställa rätt diagnos. Men annars undrar jag vem som ska ställa diagnos överhvud taget. Det är ju lätt att medicinera mot fel sak och i onödan vilket inte kan vara bra. Kan en veterinär göra en dianos? Vem?

                          En dylik artikel kommer ju inte ställa diagnosen men vara till hjälp för den som gör det.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Men en dylik artikel eller databas över sjukdomar blir det kanske lättare att ställa rätt diagnos. Men annars undrar jag vem som ska ställa diagnos överhvud taget. Det är ju lätt att medicinera mot fel sak och i onödan vilket inte kan vara bra. Kan en veterinär göra en dianos? Vem?

                            En dylik artikel kommer ju inte ställa diagnosen men vara till hjälp för den som gör det.
                            Jag tycker att det låter som en bra idé. Håller med om att det är lättare att ställa en diagnos själv om man har text som beskriver symptomen och förloppet samt bilder att titta på och jämföra med sina egna fiskar.

                            Som det är nu ska varje gång någon får sjukdomsfall försöka beskriva vad som händer och ta någon bild. I vissa fall kanske man kan reda ut vad det är men det är ju väldigt svårt när man inte ser fisken live. Då är det nog lättare för den som faktiskt ser fisken att ställa diagnosen via andras erfarenheter.

                            Sen är det ju inte lätt att veta vad som är fel alla gånger... Mycket medicin har nog gått åt utan att göra någon nytta!

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #29
                              Problemet är att det är mindre o mindre "fiskmediciner" som innehåller läkemedel, undantaget är väl olika nematod preparat.
                              De flersta fisk mediciner som finns idag innehåller istället kemikalier som inte arbetar specifikt dvs riktar sig inte mot en speciell typ av sjukdomsalstrare utan slår till höger o vänster.
                              Och i och med att preparaten mer o mer innehåller kemikalier som slår brett så minskar också betydelsen av diagnosen.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                #30
                                I fallet columnaris så är ju det egentligen inte bara en bakterie utan en familj/grupp. Alla är gramnegativa vilket medicinen riktar sig mot och slår antingen ofta mot gramnegativa eller grampositiva bakterier. Jag tror definitivt att folk kan ha hjälp av min olycka och jag har en del saker jag vill tipsa om. Skriver den under semestern.
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...