Alger på BTN Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frasse74
    Användare
    • december 2002
    • 97

    Alger på BTN Malawi

    Har fått grönalger på min 6månader gamla BTN Malawi. 720L Akvarie.

    Hur fanken får man bort detta.

    Börjar tro på för mycket lyse.
    Har en urholkad sten stående över en ventil i bakgrunden, under den finns det inga alger. Inte heller i ena hörnet där det står lite växter.
    Har tänt ca 15:00 - 24:00
    Kanske blir för mycket ljus med tanke på att det är ljust i rummet nu under sommaren. Ska man flytta om tiden till 12:00 - 21:00 istället?
    Försvinner algerna helt eller är bakgrunden numera missfärgad?
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag fick alger på min btn malwi , o den gick f*n inte bort hur jag än gjorde , den blev mer o mer grön..tillslut tröttnade jag o tog ur den.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      En del alger tycker jag bara är snyggt (speciellt grönlager) och jag tycker inte BTN-algerna blir "äkta" innan de får lite alger på sig. Stenarna i naturen har ju en del alger på sig.
      Om man tycker det blir för mycket så kan man ju använda en diskborste att borsta med det tål bakgrunderna men att helt få bort algerna går varken på stenar eller BTN-bakgrunder.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Jag visste inte att BTN hade börjat tillverka alger också
        (Kunde inte låta bli)
        Personligen tycker jag att det blir snyggare med lite alger på bakgrunden, men prova att minska belysningen, samt att kanske skaffa fler algätare (jag vet inte hur många du har nu).
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          jag fick grönalger på min. med de gick ej bort hur mycket jag än gnodde. o malarna vägrade äta då ytan verkad för "vass" så de struntade i att gå på den, lite alger är snyggt. men inte när man ej längre kan se vilken färg den har varit.

          Kommentar

          • frasse74
            Användare
            • december 2002
            • 97

            #6
            Diskborste använder jag vid varje vattenbyte (var 14:e dag)
            Börjar bli lite för mörk för min smak.
            Har ändrat tidsrytmen lite. För att anpassa till dagsljus.

            Kommentar

            • Fredrik
              Användare
              • maj 2002
              • 52

              #7
              Tjena!

              Hade själv problem med lite väl mycke alger på min frigolitbakgrund (olackad). En dag när jag bytte lite extra mycke vatten, runt 60%, så kom jag på att algerna inte borde trivas i alltför extrema pH-värden. Så när jag skulle slänga i bikarbonaten som jag använder för att höja pHt provade jag att istället för att hälla det direkt i vattnet, täcka så mycke som möjligt av den torrlagda bakgrunden(fortfarande fuktig).
              Lät det sedan sitta på en sisådär 20 minuter en halvtimma innan jag fyllde upp med vattan igen. När jag kollade nån dag senare såg man precis var någonstans bikarbonaten varit. Alla de "långhåriga" gröna algerna var döda och hade börjat lösas upp, kvar fanns endast en naturligt färgad bakgrund, mycke snyggare än den var som ny men utan alger.
              Vid nästa vattenbyte provade jag några av de områden jag missat första gången med samma goda resultat.
              För att bibehålla det snygga resultatet kortade jag även av lysrörens brinntid någon timma per dag.
              Om man ändå tillsätter bikarbonat så kan det ju vara värt ett försök...framgörallt på obehandlade friggobakgrunder som är svåra att borsta rena utan att förstöra.

              //Fredrik

              Kommentar

              • Fredrik
                Användare
                • maj 2002
                • 52

                #8
                La upp ett par bilder att kolla på...kolla algranden nera till vänster.

                Kommentar

                • frasse74
                  Användare
                  • december 2002
                  • 97

                  #9
                  Har nu dragit ner på lyset samt fällt ner persiennerna i fönstret.
                  Tycker att bakgrunden har blivit ljusare. Speciellt i fördjupnader i den. Detta verkar ju peka på att det är ljuset som inte är OK.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Om man ändå tillsätter bikarbonat så kan det ju vara värt ett försök...
                    I sammanhanget kan det vara värt att komma ihåg att bikarbonat inte kan höja pH över 8.3... Väldigt intressant resultat, men jag tror inte pH-chock knäckte algerna (du hade väl typ 8.3 redan? det är ju rift akvarier), fast jag vet inte vad som annars kan ha dödat dem. Kanske tål de inte höga natriumkoncentrationer?

                    I sammanhanget tänkte jag visa mitt akvarium: http://hem.bredband.net/micnor/mitt_akvarium.htm
                    Jag har BTN bakgrund, kalksand, och 150W metallhalid (som jag kör 14h/dygn). I mitt fall hålls algerna på noll av att jag doserar kalciumhydroxid. Det är möjligt pH knäcker algerna, men enligt min mätare är pH hela tiden 8.3, så jag har undrat om det kan vara så att de dör av fosfatbrist (fosfat fälls ut som kalciumfosfat).


                    Kommentar

                    • Fredrik
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 52

                      #11
                      Nej det kan säkert stämma att det inte var pht som dödade dem. Kan kanske va som du nämde, natriumet.
                      Hur som helst blev jag lite förvånad av att det faktiskt hade den effekt jag önskade...

                      Väldigt mysiga små gobys förresten. [:p]

                      //Fredrik

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:Väldigt mysiga små gobys förresten.
                        Ja, de rekommenderas. Hanarna tål inte varandra, men annars är de fredliga, och de "kilar omkring" på inredningen som ödlor (de har ju sugkopp på magen).

                        Kommentar

                        Arbetssätt...