Göra om ljusarmaturen på ett Juwel Rio 240?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Göra om ljusarmaturen på ett Juwel Rio 240?

    Goddag.


    Igår fick vi tag på ett Juwel Rio 240. Finns en del att önska trots att det är fint.

    Jag är väldigt känslig för det estetiska samt att jag vill veta att saker å ting håller sig bra. Blir kanske lite klottrigt nu men men...

    Invånare i form av fisk kommer när ALLT är löst å klart. Snäckor och räkor som inneboenden kommer finnas från start.

    1. Innerfiltret måste bort, det är stort och fult (även om det är bra så är det fult å tar plats). Ett för litet ytterfilter kommer användas i början och ett mindre innerfilter.
    2. Ljusrampen är dessutom lagad minst 1 gång och är vanligt fel att dessa tydligen går sönder. Vet inte hur länge den håller då?
    3. Ljusrampen är för klen, bara T8 2x40W (står så på lysrören). Vill gärna uppgradera till T5 2x54W eller 3x54W.
    4. Det är inte standardlängd på lysrören heller så utbudet minst drastiskt.
    5. Gillar inte helräckande ramper, blir ofta värmeproblem i dessa typer av akvarium. Även täckglas vill jag ha (gillar täckglas).

    Nu till saken kanske

    Är det någon som kan komma med lite tips och idéer på hur man kan bygga om ljusrampen på ett hyfsat snyggt å bra sätt? Akvariumet har ju en dekorlist typ i ovankant och denna verkar svår att ta bort. Vill nog inte ta bort den heller då det matchar med bänken.
    Själva armaturen är ju en typ av hang-on som vilar på kortkanterna. Kanske går att göra en nästan likadan i väldigt tunn MDF? Tyvärr är det svårt att arbete med tunn MDF å annat material då dem blir vågiga osv.
    Som minst vill jag ha T5 2x54W. Får acceptera att det i framtiden får bli Juwels lysrör och inte finns bra utbud, kan bli bra ändå

    Hjälp?


    Edit:

    Nu har jag mätt å försökt fundera ordentligt. Det bästa å snyggaste vore väl att typ kopiera designen fast bygga i stål/plåt och lacka denna sedan. Är det dyrt å be någon bocka plåtar tro?

    Själva rännan behöver då bli ca 1180mm lång och max 40mm djup/hög. Här monteras ballast och lysrörshållarna på sidan etc. Sedan monterar man denna "rännan" på en annan plåt som är kanske 3mm tjock 180mm bred och 1190mm lång.
    Gör man 2st sådana så har man plats för totalt 4st lysrör á 39 W - 849 mm. Då har man större utbud till olika lysrör också. Då det saknas täckglas och vi kommer ha räkor i så måste vi räksäkra så att räkorna inte hoppar ut (ja, det har tyvärr hänt förr). så kan man kanske borra upp en massa 5mm lufthål. Vore ju bra om luften kunde cirkulera bättre så att det inte blir värmeproblem. Ett alternativ är att lämna en luftspalt på baksidan på ca 1cm men risk finns då att räkorna kan hoppa ut...

    Sedan måste det väl gå att byta ut mittstaget till ett mittstag av glas istället?
    Senast redigerad av timebandit; 13 juni 2013, 16:43.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • september 2012
    • 155

    #2
    Köp en ny ramp med t5 i då, det är lätt.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    Kommentar

    • timebandit
      Användare
      • januari 2013
      • 186

      #3
      Ja det kan man ju göra förståss men det är inte lika roligt heller :-)
      Å det blir garanterat dyrt att köpa nya också.

      Har nog en bra idé som jag funderar på att fullfölja. Skall bara kontrollera med frugan först också, hon måste godkänna först...
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Bygga i MDF är inte så bra eftersom det är ett material som inte är så bra i fuktiga miljöer.

        Om du inte kan bocka plåt/alu själv så blir det förmodligen lika dyrt att låta tillverka en ramp som att köpa en färdig.

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Problemet är ju att det som sagt kostar en del ändå. Vill du att det ska hålla något så måste du ju ha IP65 klassning helst och då kostar ju fästanordningen till själva lysrören en del.

          Jag hade köpt en färdig juwel ramp eller köpt någon som man kan hänga i taket om du vill ha ett öppet kar eller kar med täckglas. Fördelen med hängande ramp är ju att man alltid har full belysning även när du pillar i karet.

          Juwels belysning är ju inte dyr.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • zebrano
            Användare
            • december 2012
            • 68

            #6
            Håller med övriga, ekonomiskt är det ingen stor poäng att göra sin egen belysning. Jag har med en plåtslagarkompis byggt ett antal varianter genom åren och det är inte helt lätt att få till det. Nu är ditt kar inte så stort, men om man bygger lite större heltäckande ramper i plåt får man lätt problem med att det blir rappligt (plåten hänger ner, det skevar osv). Viktigt med bockar/falser på väl valda ställen, så man får upp stabiliteten. Beroende på konstruktion är det ofta svårt att få till hörn/gavlar på ett snyggt sätt också. Bygga i tunn plywood funkar hyfsat bra, men det blir lätt lite klumpigt utseendemässigt. Stora/långa ramper behöver man även stabilisera med exempelvis vinkelprofiler.

            Däremot om man har en tydlig bild av hur rampen måste se ut och det inte går att köpa, då har man ju inget alternativ. Då är det bara att sätta igång. Som när jag byggde en ramp i högblank rostfri plåt och med gavlar i masurbjörk. Det var inte bara att gå in på första bästa zooaffär och handla... Fråga mig inte varför jag hade fastnat för den idén (det är preskriberat nu), men nöjd blev jag i alla fall...

            Kommentar

            Arbetssätt...