Snäcklekare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Snäcklekare!

    Hej!

    Har inte hållit på med fiskar på några år men tänkte att det skulle vara kul att starta upp ett litet kar med snäcklekare (det brukar börja så har jag hört... och plötsligt har man 20 kar igen). Akvariet i fråga är ca 90x30x23 (lxbxh).

    Jag är lite intresserad av vad ni skulle köra på för sammansättning? Just nu funderar jag på tre alternativ:

    1. Bara L. multifasciatus, då dessa verkar ha ett intressant beteende om man har flera par/harem.

    2. Multisar med någon lite Julidochromis, typ regani. Övervägande sand med ett stenröse i varje ände av karet.

    3. Bara L. ocellatus eller någon annan lite färggladare snäcklekare. Skulle tre hanar kunna hålla revir i mitt kar?

    Vore kul med åsikter!

    Mvh Erik
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Personligen skulle jag välja "ocelatus" o kanske något mer. "Multissar" gräver sönder karet totalt o det kommer sluta i stora högar med sand mot glasen. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av _erik_
      Hej!

      Har inte hållit på med fiskar på några år men tänkte att det skulle vara kul att starta upp ett litet kar med snäcklekare (det brukar börja så har jag hört... och plötsligt har man 20 kar igen). Akvariet i fråga är ca 90x30x23 (lxbxh).

      Jag är lite intresserad av vad ni skulle köra på för sammansättning? Just nu funderar jag på tre alternativ:

      1. Bara L. multifasciatus, då dessa verkar ha ett intressant beteende om man har flera par/harem.

      2. Multisar med någon lite Julidochromis, typ regani. Övervägande sand med ett stenröse i varje ände av karet.

      3. Bara L. ocellatus eller någon annan lite färggladare snäcklekare. Skulle tre hanar kunna hålla revir i mitt kar?

      Vore kul med åsikter!

      Mvh Erik


      1. Skulle garanterat bli mycket underhållning för pengarna. Se till att ha många snäckskal och några enstaka stenar så som skymmer sikten lite för hanarna (behöver inte vara särskilt stora med tanke på att de sällan lämnr bottenregionen och är så små).

      2. Skulle säkert fungera, dock är regani ingen liten julle. Om du gillar färgsättningen kanske ornatus är något för dig?

      3. Det blir inte särskilt många fiskar i karet då ocellatushanar kan vara grymt aggressiva mot andra hanar, och de är inte kolonibyggare som många andra. Om du gillar den typen av fisk kan jag även rekommendera Lamprologus stappersi (kallades meleagris förr) som är helt fantastiskt snygg med sin pärlemorteckning. Kaxiga fiskar vilken av arterna du nu väljer, jag tycker dock personligen de passar bättre i större kar.

      Lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Instämmer i Bandareds inlägg. Tipsar också om Neolamprologus caudunpunctatus som är en vacker snäcklekare.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vad roligt att du hittat tillbaka till hobbyn. Grabarna ovan verkar ge toppenråd.Jag vill passa på att tipsa om att du har rabatt på många av dessa fiskar bland våra rabattbutiker. Detsamma med utrustning. Kolla in andra förmåner också så kanske du rent av vill bli medlem.Ja klart grabben ska bli medlem!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av johho
            Instämmer i Bandareds inlägg. Tipsar också om Neolamprologus caudunpunctatus som är en vacker snäcklekare.
            Håller med, håller arten också. De fungerar dessutom klockrent i mindre kar. Jag har dock lite större snäckskal till mina, och i vissa kar verkar de föredra grottor istället för snäckskal. Mina leker dock i snäckskal (fast större då).

            Lamprologus similis , Neolamprologus signatus och Lamprologus brevis är arter som jag har hållt i mindre kar också. Signatus ska jag köra i ett nanokar snart tror jag, var extremt längesedan jag hade arten och det var en liten trevlig gynnare minns jag.

            /Jocke

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Mina caudupunctatus gör lite av varje också vad gäller lek. Det ena paret (som har lyckats med lek) använda en snäcka, men de två andra paren i samma kar använder sig av grävmaskinmetoden vid en sten för sitt bo. De är dock väldigt roliga för de gräver upp, sedan gräver de igen det för att hålla på så lite då och då.
              Detsamma gäller paret med snäckan, ibland är snäckan frilagd, ibland har de grävt ner den helt. Det är roliga fiskar helt enkelt

              Kommentar

              Arbetssätt...