Från 380L rev till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Assnyggt
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      Jag blir mer och mer sugen på Altolamprologusar...

      /Jocke

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        Ursprungligen postat av Banderad
        Jag blir mer och mer sugen på Altolamprologusar...

        /Jocke
        Klart du ska ha några "surgubbar",som sambon kallar dem, i din källare också om du saknar sådana
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          Surfat runt på nätet och tänkte beställa hem lite skal till Altosarna men verkar inte direkt enkelt att få tag i det.
          Fick höra att neothauma skal skulle vara perfekt men är ju helt omöjligt att få tag i sådana vad det verkar, sedan är jag inte säker på att de är rätt heller... några andra tips på bra storlekar och skal?
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            Neothauma skal är för små till "Altossarna" slå en pling till Kent i Nol han brukar kunna ha, tror att Akvarieleasing kan ha,eller få fram också. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              Ursprungligen postat av affealien
              Surfat runt på nätet och tänkte beställa hem lite skal till Altosarna men verkar inte direkt enkelt att få tag i det.
              Fick höra att neothauma skal skulle vara perfekt men är ju helt omöjligt att få tag i sådana vad det verkar, sedan är jag inte säker på att de är rätt heller... några andra tips på bra storlekar och skal?

              Jo, jag håller med. De är alldeles för små för alla Altosar utom "shell"-varianten. Akvarieteknik brukar ha Neothauma hemma, så det bör väl någon butik i närheten kunna plocka hem om du vill ha sådana. Till alla "vanliga" snäckskalslekare kör jag alltid Neothauma.

              /Jocke

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                Ursprungligen postat av affealien
                Klart du ska ha några "surgubbar",som sambon kallar dem, i din källare också om du saknar sådana

                Jag hade läge att köpa ett gäng små A. sp. shell när jag var i Danmark i våras, men butiken stängde så jag hann inte tänka och älta klart. Så det blev inget köp av den variant som lockar mig mest. Men visst blir det Altosar någon gång i framtiden. Jag gillar både riktigt mörka calvus och de gula varianterna av compressiceps också.

                /Jocke

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  Nol hade shell inne senast jag var där.

                  Altos är ju inte snäcklekare i sjön om jag inte fått fel info. Man upptäckte att de kunde leka i snäckor i karet. Jag har 4 stora snäckor som jag köpt i Nol. Han brukar ha dem inne.

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    Ursprungligen postat av johho
                    Nol hade shell inne senast jag var där.

                    Altos är ju inte snäcklekare i sjön om jag inte fått fel info. Man upptäckte att de kunde leka i snäckor i karet. Jag har 4 stora snäckor som jag köpt i Nol. Han brukar ha dem inne.
                    Har läst på lite mer och det verkar som du har rätt. Ska nog skita i snäckorna och låta dem bo i stenhögen som de gör nu, inget som säger att de flyttar ut bara för jag köper en dyr snäcka heller.


                    Har glömt eller snarare förträngt hur tråkigt det är med nystartade kar... fullt med alger och man får skrapa rutorna ofta. Tyvärr började jag få svävalger nästan direkt också men hade som tur en 24w UV-C liggandes som jag slängde ner så nu börjar vattnet se trevligare ut igen. Men rutor och stenar är fortfarande täck av brunt och grönt.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      Ursprungligen postat av affealien
                      Har läst på lite mer och det verkar som du har rätt. Ska nog skita i snäckorna och låta dem bo i stenhögen som de gör nu, inget som säger att de flyttar ut bara för jag köper en dyr snäcka heller.


                      Har glömt eller snarare förträngt hur tråkigt det är med nystartade kar... fullt med alger och man får skrapa rutorna ofta. Tyvärr började jag få svävalger nästan direkt också men hade som tur en 24w UV-C liggandes som jag slängde ner så nu börjar vattnet se trevligare ut igen. Men rutor och stenar är fortfarande täck av brunt och grönt.
                      Jag ska kanske förtydliga mig, de upptäckte att man måste ha snäckor i akvariet för att de ska leka i akvarium

                      Sen kanske du inte vill ha lek och då är det ju skitsamma. en risk med snäcka är att nån fisk kan simma in och fastna, har haft malar som knött sig ned och dött i snäckor.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        Ursprungligen postat av affealien
                        Har läst på lite mer och det verkar som du har rätt. Ska nog skita i snäckorna och låta dem bo i stenhögen som de gör nu, inget som säger att de flyttar ut bara för jag köper en dyr snäcka heller.


                        Har glömt eller snarare förträngt hur tråkigt det är med nystartade kar... fullt med alger och man får skrapa rutorna ofta. Tyvärr började jag få svävalger nästan direkt också men hade som tur en 24w UV-C liggandes som jag slängde ner så nu börjar vattnet se trevligare ut igen. Men rutor och stenar är fortfarande täck av brunt och grönt.
                        Det är bara att ha is i magen det stabiliseras ju förr eller senare. Det är ju trist dom första månaderna innan det är balans, då får man titta på sina inkörda burkar istället. Men det är ju kul att ha något att se fram emot

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          Övar vidare med mitt macro objektiv.
                          Denna gången i denna balja, som ni får se på bilderna har jag fuskat lite när jag skrapat rutorna så det är lite algfilm på bilderna också.

                          Bild1. Tropheus sp. "red" chimbi
                          Bild2. Spathodus erythrodon Kabezi
                          Bifogade filer
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Snygga fiskar och bra bilder

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              I helgen är vi hundvakt åt en Golden som är 11år gammal så vi har varit på många men korta promenader eftersom han inte orkar gå så våldsamt långt innan han får ont i knäna. Men denna gången så tittar man på saker på ett annat sett och hittade stenar i ungefär den färg jag letat efter för att bygga om lite.

                              Har sett att hästnosarna ligger runt den stora stenen på kvällarna och försöker komma under den nästan så tänkte bygga lite stenhögar med mellanrum där ikring så de skulle kunna åka in och lägga sig.

                              Som syns på bilden har jag byggt ut lite med en del gömmor och skrevor. På baksidan till höger, som syns lite i speglingen, står 3st flata stenar mot den stora fejkstenen och bildar 2 "grottor" eller skrevor kanske är mer rätt namn.

                              Sen ser ni alla härliga alger som trivs så bra i nystartade kar.

                              Bild1. Före
                              Bild2. Efter
                              Bifogade filer
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • Repen1
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 877

                                I ett "Tanga" kar med "troffar" o "hästnosar" ska (hoppas ingen retar sej på just "ska") det vara alger, då trivs fiskarna o kan skrapa alger som dom tycker om. Mille
                                Dieselråttan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...