Från 380L rev till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #16
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Ska du inte ha kalkbotten i karet?
    Jo det är väll normen, men klarar 2cm sand i botten verkligen att hålla uppe hårdheten och PHt i karet?
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      Användare
      • september 2012
      • 155

      #17
      Ja, det dippar inte under 7,5-7,6 i alla fall. Den exponerade ytan i ett så stort kar lär ju vara mer värt än en påse i sumpen. Det skadar inte men det gör inget mer för ph som inte din botten redan gör

      Det kan ju räcka med enbart kranvattnet egentligen men jag vet inte hur det ser ut hos dig.

      Ska du högt så är det bikarbonat som gäller, det är bra grejer om det sköts rätt.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #18
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Ja, det dippar inte under 7,5-7,6 i alla fall. Den exponerade ytan i ett så stort kar lär ju vara mer värt än en påse i sumpen. Det skadar inte men det gör inget mer för ph som inte din botten redan gör

        Det kan ju räcka med enbart kranvattnet egentligen men jag vet inte hur det ser ut hos dig.

        Ska du högt så är det bikarbonat som gäller, det är bra grejer om det sköts rätt.
        Blir ungefär 60L filtermaterial i sumpen så kan nog offra lite plats till någon sorts kalksten kross som kan buffra hårdheten.

        Enligt vattenverket ska vi ha 8-8,2PH, mellan 6-8dh och Alkaliniteten 69-112mg/L.
        Så PH är ju ganska rätt men vattnet är lite för mjukt, beror på att 2007 installerades avhärdare här i Uppsala, tidigare hade vi mellan 12-15dh.

        Har mätt PH i SA karet och där har jag mellan 7-7,2PH och då är det bara rötter i det karet som sänker PHt så en buffring med kalksten kanske hjälper mig med stabiliteten eller tänker jag fel då?
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          Användare
          • september 2012
          • 155

          #19
          Nej, men du glömmer bort att kalkstenen i sumpen inte buffrar mer än botten om du kör på ciklidsand.

          Om du vill ha vanlig sand i akvariet så är det ju en annan femma. Då fyller det kanske en funktion. Ska du köra kalkbotten kan du lika gärna ha mer media i sumpen.

          Fast, det höjer ju naturligtvis inte mycket mer än det du redan har.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #20
            Jag kör med "ciklidgrus" o "lavakross" i mina filter funkar bra. Du behöver inte oroa dej så mycket för ph, jag har ph 7,5 i mina kar o har flera Vf grupper, utan några problem. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #21
              Ursprungligen postat av Repen1
              Jag kör med "ciklidgrus" o "lavakross" i mina filter funkar bra. Du behöver inte oroa dej så mycket för ph, jag har ph 7,5 i mina kar o har flera Vf grupper, utan några problem. Mille
              Nej är väll inte så orolig. Vill inte hålla på och dosera saker vid vattenbyte och så utan var mer ut efter att hålla värdena stabila inte jaga något speciellt värde.

              "ciklidgrus" är det nån sorts kalkstenskross?
              Ciklidsanden man har i botten är vad jag förstått kalksand eller sand med kalk iblandat?

              Blir nog kalkbotten i alla fall och makaroner i ett fack i sumpen men vet inte vad jag vill ha i de andra facken ännu.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #22
                "ciklidgrus" o ciklidsand" är samma sak fast olika storlek på kornen,jag har inte "makaroner" utan "lavakross" då "lavakrossen" är mycket mer poröst o det är mycket större fäste för dom goda bakterier, sen är lavakrossen bra mycket billigare.Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #23
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  "ciklidgrus" o ciklidsand" är samma sak fast olika storlek på kornen,jag har inte "makaroner" utan "lavakross" då "lavakrossen" är mycket mer poröst o det är mycket större fäste för dom goda bakterier, sen är lavakrossen bra mycket billigare.Mille
                  Makaronerna blir det för jag fått dem gratis.
                  Gissar du har ciklidgruset för kalkhalten i det? För speciellt poröst kan ju inte krossad flinta vara eller?
                  Egentligen skulle jag vilja ha eheims pro filter media för det ska ju vara grymt poröst men kostar som guld ungifär... Får se hur snål jag blir i slutändan.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • zebrano
                    Användare
                    • december 2012
                    • 68

                    #24
                    När det gäller pH och hårdhet, så har jag varit hyfsat fanatisk en gång i tiden. Allt för att jaga några graders extra hårdhet. Men faktum är att hur gärna jag än vill, så kan jag inte notera någon som helst skillnad mellan burkar med dom perfekta värdena och dom som helt saknar åtgärder för att hålla pH/dH på ideal nivå. Exempelvis har jag burkar helt utan sand, inget pH-höjande filtermedia och neutrala stenar (ja t.o.m. kolsten som i viss mån verkar pH-neutraliserande). Tanganyika/Malawi, VF/odlat, oavsett vilket inga som helst problem...

                    Däremot kan exempelvis Tropheus vara känslig för att byta vattenvärden och då är det ju som bäst att dom är vana med vattnet som kommer i kranen. Stabilare än så får man det ju inte. Jag kör för övrigt också med Uppsalas kommunala vatten.

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #25
                      "Ciklidgruset" har jag i bara för att det var det jag hade när jag körde igång filtrerna just då.Annars kör jag bara med "lavakross" Skickade tyvär bort mycket "lavakross" med mitt 1250L när jag sålde det. Eheims pro substrat är väldigt likvärdigt med "lavakross" (personligen tycker jag det är bättre) "lavakross" är så poröst att många "kulor" flyter tills dom blir vattenfyllda, sen är priset en bra bit under Eheims pro, tror jag gav ca 400kr för en 20L säck sist.Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #26
                        Ursprungligen postat av zebrano
                        När det gäller pH och hårdhet, så har jag varit hyfsat fanatisk en gång i tiden. Allt för att jaga några graders extra hårdhet. Men faktum är att hur gärna jag än vill, så kan jag inte notera någon som helst skillnad mellan burkar med dom perfekta värdena och dom som helt saknar åtgärder för att hålla pH/dH på ideal nivå. Exempelvis har jag burkar helt utan sand, inget pH-höjande filtermedia och neutrala stenar (ja t.o.m. kolsten som i viss mån verkar pH-neutraliserande). Tanganyika/Malawi, VF/odlat, oavsett vilket inga som helst problem...

                        Däremot kan exempelvis Tropheus vara känslig för att byta vattenvärden och då är det ju som bäst att dom är vana med vattnet som kommer i kranen. Stabilare än så får man det ju inte. Jag kör för övrigt också med Uppsalas kommunala vatten.
                        Trixa med värdena med att dosera saker är som sagt inget jag vill med tanke på risken för svängningar. Utan jag var mer nyfiken på om det fanns nått bra som kunde hjälpa mig att hålla allt stabilt för det är ju som sagt svängningar som fiskarna oftast tar stryk av.

                        Ursprungligen postat av Repen1
                        "Ciklidgruset" har jag i bara för att det var det jag hade när jag körde igång filtrerna just då.Annars kör jag bara med "lavakross" Skickade tyvär bort mycket "lavakross" med mitt 1250L när jag sålde det. Eheims pro substrat är väldigt likvärdigt med "lavakross" (personligen tycker jag det är bättre) "lavakross" är så poröst att många "kulor" flyter tills dom blir vattenfyllda, sen är priset en bra bit under Eheims pro, tror jag gav ca 400kr för en 20L säck sist.Mille
                        Aha, då blir det kanske lite lavakross i ett fack också, får se om det blir 2 eller 3 fack med material och sedan en bit filtermatta som grovfilter i början innan allt annat material för det är lätt att göra rent och då håller resterande material längre.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • zebrano
                          Användare
                          • december 2012
                          • 68

                          #27
                          Ursprungligen postat av affealien
                          Trixa med värdena med att dosera saker är som sagt inget jag vill med tanke på risken för svängningar. Utan jag var mer nyfiken på om det fanns nått bra som kunde hjälpa mig att hålla allt stabilt för det är ju som sagt svängningar som fiskarna oftast tar stryk av.
                          Jag tänkte inte på tillsatser som natriumbikarbonat etc (som dock ibland kan vara användbart i "medicinerande" syfte), utan jag syftade på dina ambitioner med "rätt" sand och filtermedia. Om du höjer pH/dH på det viset, mister du en del av stabilteten, eftersom det dippar varje gång du byter vatten. Det är en förhållandevis långsam process att höja värdena och sedan sjunker dom snabbt vid vattenbyte. Om du inte byter väldigt stor andel är det väl inget större problem direkt, men å andra sidan skulle jag vilja påstå att det är "bortkastad" energi/möda...
                          Senast redigerad av affealien; 14 juni 2013, 14:58.

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #28
                            Ursprungligen postat av zebrano
                            Jag tänkte inte på tillsatser som natriumbikarbonat etc (som dock ibland kan vara användbart i "medicinerande" syfte), utan jag syftade på dina ambitioner med "rätt" sand och filtermedia. Om du höjer pH/dH på det viset, mister du en del av stabilteten, eftersom det dippar varje gång du byter vatten. Det är en förhållandevis långsam process att höja värdena och sedan sjunker dom snabbt vid vattenbyte. Om du inte byter väldigt stor andel är det väl inget större problem direkt, men å andra sidan skulle jag vilja påstå att det är "bortkastad" energi/möda...
                            Se där, ännu en sak jag inte alls tänkt på. Bra med forum och få fler infallsvinklar.
                            Ska man ha sånt, kalksand och sten, så är alltså automatiskt vattenbytarsystem att föredra där den byter 1-2L i timman eller nått liknande.
                            Lättast är nog om jag nöjer mig med Uppsalas kommunala vatten helt enkelt och kör på som jag gjort innan, Har en kolfilter bara när jag fyller vatten.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • zebrano
                              Användare
                              • december 2012
                              • 68

                              #29
                              Ja, när jag får ordning på mitt akvarierum i källaren (om ca 800år), då ska jag ha ett helautomatiskt och kontinuerligt vattenbytessystem. Bättre än så blir det inte. Men som sagt, man förenklar akvarielivet en del om man vänjer sina fiskar med kranvattnet (jag är medveten om att det finns fiskar/orter där det inte funkar). Kolfilter kör jag också med pga av kloret, men jag ska testa att skippa det också och se om det går att upptäcka skillnad. Har du testat och jämfört?

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #30
                                Ursprungligen postat av zebrano
                                Ja, när jag får ordning på mitt akvarierum i källaren (om ca 800år), då ska jag ha ett helautomatiskt och kontinuerligt vattenbytessystem. Bättre än så blir det inte. Men som sagt, man förenklar akvarielivet en del om man vänjer sina fiskar med kranvattnet (jag är medveten om att det finns fiskar/orter där det inte funkar). Kolfilter kör jag också med pga av kloret, men jag ska testa att skippa det också och se om det går att upptäcka skillnad. Har du testat och jämfört?
                                Körde utan kolfilter på mitt första kar som då var ett sällskaps kar. Där hade jag en del problem med bukvattensot som dök upp ett antal gånger på olika fiskar. Men det är inget jag kan härleda till vattnet precis.

                                När jag startade 1000L karet bestämde jag mig för att bara köra kolfiltrerat vatten. Inget större jobb och inga pengar i det heller direkt. Byter filter 2 gånger per år så tycker det är en billig "försäkring" i fall det skulle vara något mystiskt med vattnet.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...