Moduler eller stora stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Moduler eller stora stenar?

    Funderar som sagt på att köra Tanganyika i min saltbalja och då försökte jag hitta lite inspiration till inredning. Karet kommer inte kunna ha någon bakgrund eftersom det står så man kan se det både från köket och vardagsrummet. Det har en kortsidan mot en vägg där även avrinningen till sumpen är.

    Medan jag sökte inspiration på nätet snubblade jag över denna video och funderar på om detta är gjort med moduler eller riktig sten, är det gjort med moduler vet någon vilka som kan vara använda, Jag menar att bara få ner så stora stenar i karet kräver ju nästan en lyftkran.


    Verkar fungera uselt att lägga in videon så länkar också till den.
    Tankanjikasee 720 10/2012 Light tank is newly combined (LED cree 6500k 0.5W x 3led to 5 cm + sylvania aqua star 10000K) .. Led lights in the morning and in t...
    Senast redigerad av affealien; 10 juni 2013, 23:41.
    Mvh
    //Alf
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Efter tittat på hans hemsida visar det sig att han gjort dem själv och det fixat nog inte jag.
    Någon som har tips på bra och billiga moduler man skulle kunna göra något liknande med?
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Maccobert
      Användare
      • januari 2013
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av affealien
      Efter tittat på hans hemsida visar det sig att han gjort dem själv och det fixat nog inte jag.
      Någon som har tips på bra och billiga moduler man skulle kunna göra något liknande med?

      finns rockzolid finns på någon hemsida


      denna : http://www.akvariumkungen.se/617/--RockZolid.html
      // Marcus

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av affealien
        Efter tittat på hans hemsida visar det sig att han gjort dem själv och det fixat nog inte jag.
        Någon som har tips på bra och billiga moduler man skulle kunna göra något liknande med?
        Bra och billiga brukar ju inte vara något som går hand i hand

        RockZolid Riversone moduler är snygga men kostar ju en slant. Jag tycker iofs att det är värt det.

        BTN är snygga men ska limmas vilket drar ner betyget lite. Men det som drar ner mest är att det inte kommit några nya moduler på vääääldigt länge vilket gör att det blir lite trist. Som filtermoduler tycker jag att dom funkar kanonbra. Dom är ju inte heller billiga iofs.

        Jag har kombinerat Riverstone med BTN och jag tycker att dom passar riktigt bra ihop. Skulle jag bygga från en kortsida så skulle jag sätta någon BTN som filtermodul och sen fylla på med Riverstone utåt i burken en bit sen lämna resten som öppen sandbotten.

        Hur lång är burken förresten?

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Bra och billiga brukar ju inte vara något som går hand i hand

          RockZolid Riversone moduler är snygga men kostar ju en slant. Jag tycker iofs att det är värt det.

          BTN är snygga men ska limmas vilket drar ner betyget lite. Men det som drar ner mest är att det inte kommit några nya moduler på vääääldigt länge vilket gör att det blir lite trist. Som filtermoduler tycker jag att dom funkar kanonbra. Dom är ju inte heller billiga iofs.

          Jag har kombinerat Riverstone med BTN och jag tycker att dom passar riktigt bra ihop. Skulle jag bygga från en kortsida så skulle jag sätta någon BTN som filtermodul och sen fylla på med Riverstone utåt i burken en bit sen lämna resten som öppen sandbotten.

          Hur lång är burken förresten?
          Nej det har du rätt i. Men tänkte kolla om någon hade tips på någon bra sida eller butik så jag inte köper på det dyraste stället bara.

          Jag har sump på karet så har som sagt redan en ytavrinningskammare i hörnet så hade gärna dålt den så det blev lixom en rak klippvägg och då funkar säker filtermodulerna bra. Bara kapa sönder och trä över. Sedan bygga med riverstone som du säger är nog ganska smart. Blir snyggt och de får sten att beta på.

          Riverstone modulerna sjunker alltså av sig själva så de inte behöver limmas? Inte platta på någon sida?

          Du råkar inte ha någon bild på karet där du blandat BTN modulerna med riverstone?

          Karet är bara 115cm långt.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Riverstone är en sten som vattnet sipprar in i så de sjunker själva ja. De är inte platta nånstans utan är precis som en stor sten.

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Känns som jag behöver åka ner till huvudstaden och klämma på lite moduler.
              Men riverstone verkar ju vara smarta saker då de antagligen inte blir lika tunga som vanliga stenar?
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av affealien
                Känns som jag behöver åka ner till huvudstaden och klämma på lite moduler.
                Men riverstone verkar ju vara smarta saker då de antagligen inte blir lika tunga som vanliga stenar?
                Jag ska kolla om jag hittar någon bild, annars får jag ta en ikväll. Problemet är att det är så jäkla ljust i lägenheten så det bara blir reflektioner och när det är tillräckligt mörkt ute är det släckt i burkarna för länge sen

                Riverstone väger lika mycket som vatten. Dom stor blir mao bra tunga om man ska lyfta ur dom. Dessutom finns det risk att dom går sönder om man lyfter ur dom med vatten i. Men det gör man ju inte varje dag direkt

                Dom går att kapa men dom verkar vara ganska sköra. Bästa är nog att kapa med en typ vinkelslip/kaprondell. Här är en tråd där han kapar sina Riverstone på ett smart sätt http://www.ciklid.org/forum/showthre...ng-för-bilder

                Jag har inte kapat själv. Jag tycker att man kan få till det bra genom att få ner dom lite i sanden. Man vill ju inte ha en sten som ser ut att ligga på sanden.

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Riverstone väger ytterst lite. När man sänker ner dem i vattnet fylls de med vatten genom små hål och sjunker till botten sakta. Du tömmer de på motsvarande sätt när du lyfter ur dem. Att ta ur dem med vatten i finns ju ingen anledning till. Du kan se mina i min tråd "840 liter Tanganyika i Malmö". Jag har ett par av de största och några mindre. Runt om på sidor och bakruta är det btn.

                  Kaj

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Riverstone väger ytterst lite. När man sänker ner dem i vattnet fylls de med vatten genom små hål och sjunker till botten sakta. Du tömmer de på motsvarande sätt när du lyfter ur dem. Att ta ur dem med vatten i finns ju ingen anledning till.

                    Kaj
                    Jag skulle flytta en modul från en burk till en annan och jag hade inte tänkt att tömma burken. Jag lyfte därför upp modulen för att tömma den men det gick väldigt långsamt och rann ut en jäkla massa skit ur den så jag tömde den bara så att det gick att lyfta ur den. Det var en av dom större och den vägde en hel del med vatten i Utan vatten väger dom ingenting som sagt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...