Geophagus iporangensis, ovanliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Geophagus iporangensis, ovanliga?

    Håller som sagt på att lägga ner mitt saltvattens akvarium så kommer att ha ett 380L akvarium till övers med måtten 115x55x60cm (BxDxH) så nu går jag i funderingar på vilka Sydamerikanare jag skulle kunna stoppa i detta.

    Är lite biten av jordätare men känner att jag nog vill ha någon mindre art denna gången och då hittade jag just Geophagus iporangensis men som vanligt verkar den inte extremt lätt att uppbringa.

    Någon som har haft eller har dessa fiskar och har lust att dela med sig lite?
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Den tillhör brasiliensiskomplexet och hat ett beteende som liknar dessa, dvs förhållandevis aggressiv och revirhävdande jämfört med övriga Geophagus. Andra i komplexet är
    Geophagus brasiliensis
    Geophagus itapicuruensis (har ett längre utdraget huvud där munnens form är spetsigare.)
    Geophagus obscurus
    Geophagus sp. "sao paolo"
    Geophagus sp. "rio sao francisco" eller Geophagus sp. "blue flash"
    Geophagus sp. "bahia red"

    kanske fler?


    En liten film:
    Senast redigerad av DaRe; 09 juni 2013, 07:24.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #3
      Har haft både Geophagus sp. sao Paolo och Geophagus brasiliensis och jag tycker båda har varit ganska lugna. Inte mycket tuffare än Geophagus steindachneri som jag tycker är betydligt roligare att ha. Och i ditt kar kan du utan problem ha 2+4 tycker jag. Hade själv 2+4 samt några ungfiskar av hantelciklider i ett 400kar för många år sen.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        DE obeskrivna borde vi lägga in i artregistret de förekommer av och till i handeln dessutom.

        Det ska ju finnas harreri ute i omlopp nu och den är ju spännande, annars skulle jag leta efter :
        Geophagus taeniopareius och Geophagus grammepareius . Små och mycket ovanliga men coola.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av salmberg
          Har haft både Geophagus sp. sao Paolo och Geophagus brasiliensis och jag tycker båda har varit ganska lugna. Inte mycket tuffare än Geophagus steindachneri som jag tycker är betydligt roligare att ha. Och i ditt kar kan du utan problem ha 2+4 tycker jag. Hade själv 2+4 samt några ungfiskar av hantelciklider i ett 400kar för många år sen.
          salmberg, har du möjligen lite bilder på dina Geophagus sp. "sao paolo"?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av salmberg
            Har haft både Geophagus sp. sao Paolo och Geophagus brasiliensis och jag tycker båda har varit ganska lugna. Inte mycket tuffare än Geophagus steindachneri som jag tycker är betydligt roligare att ha. Och i ditt kar kan du utan problem ha 2+4 tycker jag. Hade själv 2+4 samt några ungfiskar av hantelciklider i ett 400kar för många år sen.
            salmberg, har du möjligen lite bilder på dina Geophagus sp. "sao paulo" ?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • november 2006
              • 253

              #7
              Hei David, hvor har du dine opplysninger angående harreri i fra. Den har jeg jaktet på lenge, og min kompis Antoine Seva, president i det Franske cichlidselskap har seks stk. ,men ingel yngel tror jeg

              Cichlid-Power

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Dessa hade jag för 3-4 år sedan. Köpta som Gymnogeophagus australis , men efterhand de färgade ut blev det uppenbart att det inte var det. Jag slöt mig till att det möjligen var Geophagus iporangensis . En inte alls stökig fisk. Lättlekt. Sålde en del yngel senare. Har dem inte kvar.Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01313.JPG
Visningar: 1
Storlek: 128,7 KB
ID: 691995Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01314.JPG
Visningar: 3
Storlek: 128,1 KB
ID: 691996Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01318.JPG
Visningar: 2
Storlek: 129,4 KB
ID: 691997Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01386.JPG
Visningar: 1
Storlek: 122,4 KB
ID: 691998Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01389.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,6 KB
ID: 691999Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01443.JPG
Visningar: 2
Storlek: 133,8 KB
ID: 692000

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                  Hei David, hvor har du dine opplysninger angående harreri i fra. Den har jeg jaktet på lenge, og min kompis Antoine Seva, president i det Franske cichlidselskap har seks stk. ,men ingel yngel tror jeg

                  Cichlid-Power
                  Jag har fått dem från Andreas Jekel som driver geophagus.de och han har sammanställ en hel del information tillsammans med en hel del geophagus-entusiater i tyskland.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Dessa hade jag för 3-4 år sedan. Köpta som Gymnogeophagus australis , men efterhand de färgade ut blev det uppenbart att det inte var det. Jag slöt mig till att det möjligen var Geophagus iporangensis . En inte alls stökig fisk. Lättlekt. Sålde en del yngel senare. Har dem inte kvar.[ATTACH=CONFIG]54235[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54236[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54237[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54238[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54239[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54240[/ATTACH]
                    Grymmam bilder, vet inte om jagh kan använda dem. Lite osäkert vilken art det är. Jag skulle nog tro brasiliensis. Vet du om det var VF? Brasiliensis kan ha olika nivåer av rött i sig beroende på fångstplats.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Att det är en i brasiliensis-komplexet är ju klart. Men denna blev inte så stor. Stannade på 15 cm. Jämfört med filmen på iporangensis ovan, så finns ju likheter. Tror inte det var VF. Har för mig de kom från Glaser eller Imazo.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Snygga var de i alla fall!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...