En liten filmsnutt på min cikliddamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #16
    Nu har jag varit tillbaka i fäderneslandet ett tag efter en månad Down under. Det har blivit en hel del fiskupplevelser med snorkling och en massa naturupplevelser. Bland annat har vi sett mängder med sprutfisk och regnbågsfisk. Dessutom har jag bland annat fått drakfisk på mete.

    Allt har gått bra med firrarna i dammen medan jag var borta. Här i norr har det varit en kall sommar men firrarna ser inte ut att ha tagit skada. Den kallaste vattentemperaturen jag mätt upp har varit 13 grader men jag har ingen kontinuerlig mätning, så egentligen vet jag inte. Alla firrar, även kubanerna, ser pigga ut och äter det som serveras.

    Det enda kruxet är väl att dammen har växt igen ganska ordentligt. Jag har planterat in vattenklöver och topplösa (svenska växter) och de breder ut sig något helt galet. Jag får ge mig ner och röja upp så att de får full simyta igen.

    Kommentar

    • jozi81
      Användare
      • november 2011
      • 56

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
      Här kommer en liten film på hur det såg ut i min damm härom dagen. Det är filmat mitt under pollensäsongen så vattenytan ser ganska trist ut. Förutom några guldfiskar och koi (tämligen fula enligt koistandard - men jag gillar dem) simmar det framför allt olika SA- och CA-ciklider i dammen. Idag upptäckte jag även att två par av Australoheros cf. facetus har lekt och försvarar ivrigt sin rom! Det är riktigt spännande att se hur de beter sig när de får gott om utrymme.

      Dammen är ca 8m lång och 4m bred. Till största delen är den 30-50cm djup med en djuphåla på ca 140cm.
      Vi måste få komma på "studiebesök" från Luleå Ola!!

      Ska precis påbörja grävandet av damm hemma och kommer nog hamna på åtminstone 15m3+. Kan väl lugnt säga att du har inspirerat mig till ett fiskval lite utanför koi/guldfisk.
      Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #18
        Det måste väl gå att ordna. Jag har en del pyssel att göra i veckan - tömma vardagsrumsakvariets förskräckliga fisksoppeblandning (Tang, CA mm) och starta saltvatten där. Det tar ett par dagar men ngn gång i mitten av veckan kanske? Onsdag eller torsdag?

        Jag såg ett FB-meddelande av Erik om detta men glömde dessvärre att svara, sorry Erik.

        /Ola

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #19
          Om jag vi lyckas organisera oss i Umeå skulle det vara roligt att titta på den dammen live. Hur länge till går cikliderna ute?
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #20
            Det är väl en aning långt att åka bara för detta kanske. Om det är molnigt och svalt väder är det inte mycket att se. Däremot har det varit tal om att jag skall ner till er någon gång under hösten och prata Malaysia/Singapore/Australien. Kanske jag skulle kunna dra lite om dammen då också?

            Kommentar

            • MisterPils
              Användare
              • juni 2013
              • 73

              #21
              Riktigt fränt!!!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Går det att dyka i dammen? Båt med glasbotten?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jozi81
                  Användare
                  • november 2011
                  • 56

                  #23


                  Du har inspirerat mig, har du fisk över nästa sommar är jag intresserad

                  Hann inte förbi i år, men nästa sommar måste det bli ett besök!
                  Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #24
                    Ursprungligen postat av jozi81


                    Du har inspirerat mig, har du fisk över nästa sommar är jag intresserad

                    Hann inte förbi i år, men nästa sommar måste det bli ett besök!
                    Det har jag säkert. Hör av dig då så löser vi det. :-)

                    Kommentar

                    • Thörre
                      Användare
                      • april 2013
                      • 44

                      #25
                      Från en artikel jag läste någonstans, ser rätt fräckt ut.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...