frågor om min nästa akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noam
    Användare
    • september 2012
    • 3

    frågor om min nästa akvarium

    Hej!
    Jag vill köpa nytt akvarium och har lite funderingar –

    Mått – jag har en 160 cm väg som jag kan använda då bredden kommer att bli 160, djupet tänkte jag 70 cm eller 80 cm höjden 60 cm eller 70 cm. va säger ni?

    Filter – jag funderar mellan –
    1. 10 cm på back sidan som filter, använda svart glas då filtret syns inte.
    2. Moduler där en del är med filter
    3. yttrefilter 2 st

    Backgrund – fiskar kommer att bli dvärgciklider samt några sorter av tetror och mycket växt samt rötter.
    Jag undrar om det är slöseri att investera i BTN/moduler, då kommer jag att ha mycket växt, rötter och stenar.

    Ljus – 3-4 lysrör eller led. Vad är bra för växt?
    Aluminiumställning – tänkte jag att göra mindre i kanterna ca 2 cm för att stänga in den. Är det en bra idé eller är det risk för akvarium när det hänger i luften?

    Sand – finn sand vit och svart blandat inte grus.

    Vad säger ni? Har ni idéer eller erfarenhet som ni kan dela med.
    Med vänlig hälsning
    Ny börjare
    Wombat
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ursprungligen postat av Noam
    Hej!
    Jag vill köpa nytt akvarium och har lite funderingar –

    Mått – jag har en 160 cm väg som jag kan använda då bredden kommer att bli 160, djupet tänkte jag 70 cm eller 80 cm höjden 60 cm eller 70 cm. va säger ni?

    Filter – jag funderar mellan –
    1. 10 cm på back sidan som filter, använda svart glas då filtret syns inte.
    2. Moduler där en del är med filter
    3. yttrefilter 2 st

    Backgrund – fiskar kommer att bli dvärgciklider samt några sorter av tetror och mycket växt samt rötter.
    Jag undrar om det är slöseri att investera i BTN/moduler, då kommer jag att ha mycket växt, rötter och stenar.

    Ljus – 3-4 lysrör eller led. Vad är bra för växt?
    Aluminiumställning – tänkte jag att göra mindre i kanterna ca 2 cm för att stänga in den. Är det en bra idé eller är det risk för akvarium när det hänger i luften?

    Sand – finn sand vit och svart blandat inte grus.

    Vad säger ni? Har ni idéer eller erfarenhet som ni kan dela med.
    Med vänlig hälsning
    Ny börjare
    Hej och välkommen till forumet!

    Låter som att det kan bli ett riktigt nice akvarium!

    Jag hade personligen kört måtten 160x80x60 cm. Visst 70 cm i höjd är trevligt det också (har det själv) men det blir väldigt mycket "död" yta om du har tänkt att ha bottenorienterade firrar. Ska du ha Scalare/Altum eller discus så ser det snyggt ut med höjd på burken eftersom firrarna är så höga i kroppen/fenor.

    BTN gör sig bra i en burk även om du ska ha mycket rötter och växter. Dessutom har du möjlighet att använda modulerna som filter och gömma all teknik bakom. Du behöver ju inte ha 10 moduler utan två stycken filtermoduler + någon bottenmodul för att skapa lite variation på botten av burken.

    När det gäller belysningen beror det ju på vilken typ av växter du har tänkt att ha. Det finns växter som inte kräver så mycket ljus medans andra kräver det. Med tanke på, beroende på hur hög burk du väljer, så kräver 70 cm hög burk mer kräm i belysningen. Någon annan kan mer om det här med växter, jag kan ingenting om det.

    När det gäller bänken så kan du antingen bygga en själv med reglar, då får du den precis så som du vill ha den. Vill du ha alu-ställning kan du göra ställningen 4 cm kortare än burken och sen lägga på en bänkskiva som är 160 cm lång. Det är inget problem.

    Jag hade kört med en typ av sand, inte blandat. Det brukar se bäst ut.

    Kommentar

    • ansjo
      Användare
      • april 2006
      • 203

      #3
      Hej och välkommen hit!

      Ett annat krux med 70 högt kar om det är 80 cm djupt, är att man blir blöt ända till armhålan om man behöver greja med karet.
      Ska du köra växtkar i ett 70 högt kar är det MH som gäller, annars finns risken att det blir lite si och så med ev. lägre växter som kräver lite ljus. Å andra sidan har du troligen ca 5 cm sand/grus i framkanten av ett sådant kar, och där försvinner en del av höjden.
      Ett 70 högt kar är maffigt, och ökar möjligheterna för lite annan fiskhållning i ett lite högre kar.
      Kolla även upp glastjockleken som kan behövas gå upp i dimension om du väljer ett 70 högt kar, med ökad vikt och pris som följd.
      Oavsett vilket du väljer bör du tänka igenom saken noga så du inte ångrar dig, och glöm för allt i världen inte att skapa en projekttråd när du kommer så långt!
      / Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        #4
        Lät som ett härligt projekt väntar med spänning på att se en projekttråd om detta
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Välkommen hit!!

          Verkar bli ett coolt projekt.

          Missa inte heller alla fördelar du får som NCS medlem. Här på soten, rabatt i butiker samt givetvis ciklidbladet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Min bror (Tisse89 här på forumet) har ett kar som är 80 djupt som tydligen har samma mått som en standardspis. Han klagar ofta på att han inte kan ta sig ner till bottnen och fixa, och då är han runt 187 cm lång. Om du minskar höjden till 70 (eller kanske rentav 65) har du fortfarande ett kar som ser riktigt högt ut, bara en tanke.

            Välkommen till forumet!

            /Jocke

            Kommentar

            • Noam
              Användare
              • september 2012
              • 3

              #7
              Tack för alla svar!

              Jag vill höra mera om filtersystemet. vad säger ni?

              1. 10 cm på back sidan som filter, använda svart glas då filtret syns inte (innersump).
              2. Moduler där en del är med filter
              3. yttrefilter 2 st utan btn
              Wombat

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Jag hade använt BTN-slimine och byggt en "internsump" men utökat till 20-30 cm. Enligt mig klart enklast och effektivast.
                Vad gäller mått på karet så hade jag valt så stor bottenyta som möjligt och max 60 cm högt.

                Ursprungligen postat av Noam
                Tack för alla svar!

                Jag vill höra mera om filtersystemet. vad säger ni?

                1. 10 cm på back sidan som filter, använda svart glas då filtret syns inte (innersump).
                2. Moduler där en del är med filter
                3. yttrefilter 2 st utan btn

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av Noam
                  Hej!
                  Jag vill köpa nytt akvarium och har lite funderingar –

                  Mått – jag har en 160 cm väg som jag kan använda då bredden kommer att bli 160, djupet tänkte jag 70 cm eller 80 cm höjden 60 cm eller 70 cm. va säger ni?

                  Filter – jag funderar mellan –
                  1. 10 cm på back sidan som filter, använda svart glas då filtret syns inte.
                  2. Moduler där en del är med filter
                  3. yttrefilter 2 st

                  Backgrund – fiskar kommer att bli dvärgciklider samt några sorter av tetror och mycket växt samt rötter.
                  Jag undrar om det är slöseri att investera i BTN/moduler, då kommer jag att ha mycket växt, rötter och stenar.

                  Ljus – 3-4 lysrör eller led. Vad är bra för växt?
                  Aluminiumställning – tänkte jag att göra mindre i kanterna ca 2 cm för att stänga in den. Är det en bra idé eller är det risk för akvarium när det hänger i luften?

                  Sand – finn sand vit och svart blandat inte grus.

                  Vad säger ni? Har ni idéer eller erfarenhet som ni kan dela med.
                  Med vänlig hälsning
                  Ny börjare
                  Tycker måtten du anger är perfekta! Jag har själv 2 kar med 80 djup och 75 höjd och jag har inte haft några större problem med att inte nå in. Om du blir blöt upp till armhålan eller bara till armbågen...blöt blir du ju i alla fall. När du sen planerar 10 cm bakgrundsfilter så blir ju det egentliga djupet bara 70. Visst kräver 70 cm lite tjockare glas än 60 cm men jag skulle absolut inte vilja byta bort mina 75 cm i höjd och den dagen jag skaffar fler blir det med samma höjd och samma djup om utrymmet tillåter och jag kan välja mått.
                  När det gäller filterkammare så finns det ju fina filtermoduler men jag föredrar att ha filtreringen utvändigt så att skiten samlas utanför karet så att man lätt får med sig allt den dagen det ska rengöras. Jag har tagit bort i princip all filtermedia, förutom kolfiltreringen, från mina moduler och använder dessa nu enbart för att gömma cirkulationspumparna.
                  Belysning - LED! Finns bra och förhållandevis billiga byggsatser om man är lite händig. Men annars är det väl inget fel i att ha lysrör.
                  Sand...vet inte vad du menar med vit och svart sand. Min rekommendation är att ta något som ser naturligt ut, men det är ju en smaksak. Fin ljus sand tycker jag är snyggt. Svart? Nää... Blandat kan jag inte direkt föreställa mig ens. Men, en smaksak som sagt.
                  Mycket växter...kräver extra tryck på belsyningen ju högre akvariet är. Själv har jag bara växter i ett kar och där har jag bara en näckros som växer från botten annars är de andra växterna placerade högre upp på rötter.
                  Jag har mycket moduler, inte enbart BTN utan även RockZolid och Puzzle Rock. Jag gillar det men det finns olika smakinriktningar där också.
                  Stort kar ger möjlighet till lite större fiskar och jag gillar lite större fiskar. De har lite mer personlighet och det är lättare att följa deras utveckling individuellt jämfört med ett stim på 50 tetror. Jag har 70-80 tetror som sällskap till mina diskusar och skalarer och det kan jag ju tycka är snyggt, men bara som komplement. Men återigen är det smak och tycke som bestämmer för var och en vad som är rätt för den.
                  Till sist, att bygga en ställning som är mindre än akvariets bottenruta är inget jag skulle göra. Det skulle kännas fel. Men jag har ingen erfarenhet eller fakta att backa upp det med. Det finns ju några på forumet med erfarenhet av att bygga akvarier och ställningar. Hoppas de kan svara bättre på den frågan.
                  Lycka till!

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Noam
                    Användare
                    • september 2012
                    • 3

                    #10
                    Hej!

                    I dag kommer jag att beställa akvarium 160/80/60. ställning samma som akvarium inte minska 2 cm från varje sida, för att minska risken. Ljus ramp kommer jag att fixa efter att jag har fått akvarium. Filter kommer att bli i några moduler inte så många som jag hade tänkt mig från början.

                    Tack för alla som skrev. Bilder kommer senare.

                    Med vänlig hälsning
                    Noam
                    Wombat

                    Kommentar

                    Arbetssätt...