Projekt akvarieställning tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #16
    Ursprungligen postat av johho
    Någonting i denna stilen skulle jag kunna tänka mig. De flesta arter du radar upp går ju att hålla, men frågan är om det är nog med yngelkontrollen. Jag hade 2 calvus och 5 S. Petricola med två par princessor. Det överlevde alltid några yngel trots detta, men de tog ner antalet avsevärt!
    Tack för kommentarerna bakom arterna, det underlättar planeringen avsevärt med specifika beteenden. Hade tex. inte koll på att N. leleupi var yngelreducerare (har nog inte läst på tillräckligt på alla tilltänkta arterna ännu ).

    Ursprungligen postat av johho
    Som snäcklekare kan ju någon annan än multisarna fungera bra, har förstått att just multisarna är bra på att producera och försvara yngel också.
    Tänker du att någon art ska vara huvudattraktionen? Macropsen kanske? Tänkte att de andra arterna inte tar för mycket fokus från en grupp Macrops om du tänker på det sättet.
    S. petricola är ju också på gång (som nämnts i tidigare inlägg), så de kommer att bidra till reduktionen. Har egentligen inte funderat på en "huvudattraktion", men självklart blir det väl antagligen de som blir flest till antal, så C. macrops ligger väl bra till.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 7334

      #17
      Ursprungligen postat av Keller
      Jättesnyggt! Om du är orolig för att Compressiceps inte tar tillräckligt med yngel så komplettera med en Tanganyika-ål. De är charmiga och roliga att kolla på när de glider omkring och utforskar.
      Kul tips. I en beskrivningen jag läste så angavs att man inte kunde ha yngel tillsammans med denna (eftersom de då försvinner),så den verkar effektiv.

      Ursprungligen postat av Keller
      Gruset blir inte i största laget för snäcklekare?
      Har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Storleken ligger på 1-3mm ungefär och jag tog över några oöppnade påsar av min kompis som hade ställning+kar tidigare (han körde dock inte några snäckisar men en hel del sandsilare). Vad har ni andra för botten materialet och storlek till era snäckisar?
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #18
        Ursprungligen postat av maltandis
        Lycka till med ditt tanganyikakar. Jag skulle kört 10-12 hästnosar, 6-8 Callochromis, någon snäckis och prinsessor eller jullar.
        Vi får se vad jag får tag på, men onekligen är både hästnosar och callochromis speciella arter som lockar.

        Vi vet ju bägge vem som sparkade mig i rätt riktning för att komma igång med ett Tanganyikakar .

        Så snart skall prinsessorna få ett nytt hem. Dessvärre blev det ett missöde med C. macropsen under sportlovet (då svärfar övermatade) så hela temporära karet höll på att gå åt skogen. Där strök de flesta macrops med dessvärre och den sista gick ett tag senare.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #19
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Stryk Callochromis, den är tråkig och väldigt bråkig. Kunde X. flavipinnis vara nåt i stället?
          Min erfarenhet av Xenotilapia är att det är riktiga stressfiskar, åtminstone under transport. Däremot vet jag att de gillar storleken på gruset jag har för de har gått i karen hos tidigare ägare.

          Så på sikt kanske man skulle kunna överväga, men macropsen liger lite bättre till just nu.

          Ursprungligen postat av Mikael W
          Av jullarna, ta ornatus, men leta reda på en snygg stam med gul färg (inte blekbeige) och tydliga ränder. Kolla upp stappersin bland snäcklekarna, lite ovanligare, mycket snygg.
          Jo, det är gul variant som lockar lite mer just nu. Stappersi är med på listan, så tillgången får avgöra.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 7334

            #20
            Ursprungligen postat av johho
            Kan det ara så att Joakim har varit i Nol och kollat på de macropsen som finns där?
            Njaä, inte specifikt. Senaste turen till Kent var i samband med att hämta upp lotterivinster till Ciklidstämman i Växjö och då kollade jag ju förstås i karen samtidigt, men då främst på Jullar och snäckisar. Macropsen jag kollat mest på var hos Maltandis.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 7334

              #21
              Ursprungligen postat av Pierre_N
              C. macrops kan vara riktigt arga så köper du bara 2 hanar är det snart bara 1 kvar. Om du bestämmer dig för dem så köp 1, 3 eller fler hanar.
              Ja en större grupp är nog ända rätta för att fördela aggressiviteten. Så en lagom grupp ungdjur är nog bästa sättet för att lyckas där.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se
              ____________________________________________

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #22
                Ja helt klart, jag hade macrops rätt länge och de kan vara riktigt arga som sagt. Bäst lyckades jag om jag satte i 8-10 ungdjur och lät dem växa upp ihop (som vanligt). Antalet honor är av mindre betydelse, så länge man inte endast har en hane, då kan man gärna ha 3-4 honor.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #23
                  Om du vill ha en liten Julle med gult och svart i är ju Julidochromis ornatus given, dock är det inte alltid lätt att få tag på exemplar med intensiv gul färg, men du har ju lite butiker att kolla i åt ditt håll

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 7334

                    #24
                    Då bär det snart av mot Stockholmsregionen för lite jobb och på hemvägen till helgen, upphämtning av lite fisk.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #25
                      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                      Då bär det snart av mot Stockholmsregionen för lite jobb och på hemvägen till helgen, upphämtning av lite fisk.
                      Rapport med bilder är obligatoriskt sedan Joakim

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #26
                        Vi förväntar oss bilder på detta.

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 7334

                          #27
                          Bilder utlovas !!
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #28
                            \o/

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #29
                              Är nu åter från huvudstaden efter diverse aktiviteter (jobb samt delvis fiskrelaterat) och hämtning av fisk på hemvägen. Blev sen kvälls/nattkörning, och fiskarna klarade resan galant (tack frigolådan).

                              Har just skolat in dem i nya karet, så jag låter dem få natten på sig att bekanta sig med den nya omgivningen, sedan bildtagning.

                              Det som följde med hem i Tanganyikaväg var:

                              1+1 Altolamprologus compressiceps, Chituta
                              3+4 Neolamprologus caudopunctatus, Kipilii
                              4 Synodontis petricola (kön okänt)

                              samt en liten bonus:

                              3 Ancistrus (lekstorlek)
                              Senast redigerad av Joakim Draktoft; 02 juni 2013, 10:45.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #30
                                Då har de en del utrymme med andra ord. Vackra fiskar. Ser fram emot bilderna.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...