Akvarium till en Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SamiMorabet
    Användare
    • april 2013
    • 71

    Akvarium till en Kampfisk

    Jag var i den lokala djurbutiken idag och så såg jag en hylla som var tillägnad kampfiskar och då såg jag detta akvariet, är detta verkligen ett bra akvarium för en kampfisk?? Detta är max en halv liter! kan den ens röra sig där inne?

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0092.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,7 KB
ID: 698747
    Senast redigerad av SamiMorabet; 22 maj 2013, 23:01.
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    #2
    Halloj SamiMorabet!
    Kampfiskar är inte min starka sida, och jag känner instinktivt som du - att det är i minsta laget. Jag tror i och för sig att en ensam kampfisk, under en inte alltför lång period kan gå i ett sådant kar. Men, skulle jag själv fundera på Kampfisk så hade jag valt ett större kar och inrett med en hel del växter som gärna fått sträcka sig upp mot och utefter vattenytan - och "lugn" filtrering så att det inte blåser runt för mycket.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag kan minnas fel, men finns det inte ett undantag för kampfisk som gör att det är OK att hålla dem i mindre behållare i affären? Det är hursomhelst inte OK hemma.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Kampfiskar (Betta Splenderns) är labyrintfiskar, andas (sväljer) luft och behöver inte genomluftning, men en större yta att leva på. Kan vara ett utställningsakvarium. Se på youtube om kampfiskar, där ser du utställningar med kampfiskar i rad i små burkar. När de ser en annan kampfisk sträcker de ut sina fenor och kan bedömas på en utställning. Men som andra fiskar behöver de yta att leva på o växter.

        Kommentar

        • SamiMorabet
          Användare
          • april 2013
          • 71

          #5
          Jag har en kampfisk i mitt 112 liters kar och jag skulle aldrig ens fundera på att stoppa ner den där

          Kommentar

          • SamiMorabet
            Användare
            • april 2013
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag kan minnas fel, men finns det inte ett undantag för kampfisk som gör att det är OK att hålla dem i mindre behållare i affären? Det är hursomhelst inte OK hemma.
            Men dem här är till salu för hemmabruk :/

            Kommentar

            • ansjo
              Användare
              • april 2006
              • 203

              #7
              Att sälja är en sak, problemet ser jag mer är att många inte är upplysta och tar reda på saker och ting innan de drar fram kreditkortet...
              Att affärer säljer sådana småburkar kan man tyvärr inte göra så mycket åt, likväl som det inte är förbjudet att sälja guldfiskskålar, som många tror.
              / Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                jag vet en affär som har kampfiskar i mycket små behållare inte mycket större den ett stort dricksglas. Utan syresten eller pump. Men det är bara hannarna som går så.

                Kommentar

                • SamiMorabet
                  Användare
                  • april 2013
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av anderss
                  jag vet en affär som har kampfiskar i mycket små behållare inte mycket större den ett stort dricksglas. Utan syresten eller pump. Men det är bara hannarna som går så.

                  men Dem kan man ju hålla utan syresten eller pump. Dem andas från ytan

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  likväl som det inte är förbjudet att sälja guldfiskskålar, som många tror.
                  Är det INTE det? vad har du för källa på det?

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • mars 2013
                    • 457

                    #10
                    Vad jag förstår så håller man hannarna, som har snygga, långa fenor, i små akvarier så de ser andra hannar, kanske påverkar det fenorna på nåt sätt (tillväxten?). Man kan inte ha fler hannar i samma burk, de slås. Honorna är inte så snygga. Guldfiskskålar finns fortfarande att köpa. Man kan ha körsbärsräkor där.

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Det är förbjudet att sälja Guldfiskskålar, det är dock inte förbjudet att sälja skålar. Men de får inte användas till fisk.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        Användare
                        • september 2012
                        • 155

                        #12
                        Ursprungligen postat av johho
                        Det är förbjudet att sälja Guldfiskskålar, det är dock inte förbjudet att sälja skålar. Men de får inte användas till fisk.
                        Gammal myt, avliva den istället för att göda den.

                        Det är relativa tolkningar som du inte har stöd för i en lagkontext.



                        "3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda."
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          När jag läser den lagtexten så tolkar jag det som att det är förbjudet med guldfiskskål, för en guldfisk passar sig inte i en skål. Men skålar är tillåtna. Sen ska en sida av akvariet vara skyddat och det är svårt att få till i en skål.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            Användare
                            • september 2012
                            • 155

                            #14
                            Ursprungligen postat av johho
                            När jag läser den lagtexten så tolkar jag det som att det är förbjudet med guldfiskskål, för en guldfisk passar sig inte i en skål. Men skålar är tillåtna. Sen ska en sida av akvariet vara skyddat och det är svårt att få till i en skål.
                            Frågeställningen börjar runt kampfisk. Du svarar på den premissen. "Men de får inte användas till fisk". Att den sedan heter guldfiskskål är väl ett sekundärt bekymmer egentligen? Det är ett namn, en social konstruktion som lever kvar. Den hette så redan 1861 och kommer att heta så för all framtid. Att den ska vara insynsskyddad från en sida löser du lätt, plantera växter eller ställ den mot en vägg.

                            4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Och jag fortsätter hävda att en skål (se det var inte ens svårt att skriva skål) är helt olämplig för fisk och kommer inte rekomendera någon som ber om mina råd att placera sina fiskar i en skål.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...