Tetror till diskusakvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    Tetror till diskusakvariet.

    Hallå kamrater, ska in till stan idag och köpa mig ett stim tetror till mitt 540l, då mina koppartetror blir färre och färre. De har varit en helt okej stimfisk, men vill testa någonting nytt, så tänkte höra med er på forumet om ni har några förslag.


    Jag är ute efter en tetra som stimmar bra och är aktiv, hade tänkt köpa på mig 30-40st, har även ett par scalarer i karet, så de får gärna vara större än munnen på dessa. Hoppas att någon av er har ett förslag på tetror som skulle passa in.
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Citrontetror. När de blir lite större så är de fantastiskt gula och fina. Lite större kropp och mina stimmade bra.

    Kommentar

    • gullefjun
      Användare
      • juni 2012
      • 101

      #3
      Dolkstickstetra
      Bifogade filer
      Inger

      Kommentar

      • ansjo
        Användare
        • april 2006
        • 203

        #4
        Det finns tyvärr inte så många tetror som stimmar så snart de känner sig trygga i akvariet, men rödmunstetran är en av dessa.
        En annan tetra som stimmar duktigt för det mesta hemma hos mig, är Kongotetran. Biotopvidrigt för din del, men varför ska man hålla så strikt på biotoper om man inte vill ? De är ganska ettriga vid matdags, mer som ett pirayastim och ska säkert stå emot ett gäng hungriga skalarer i både storlek och frossandet...
        Klicka på bilden för större version

Namn: Kongokungen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,4 KB
ID: 685590
        / Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Biotopmässigt så är inte Kongotetran något dåligt förslag då den lever i samma typ av biotop som diskus, mjukt svagt surt vatten gärna med torvfiltrering. Geografiskt så e det dock helt åt hel***e .


          Ursprungligen postat av ansjo
          Det finns tyvärr inte så många tetror som stimmar så snart de känner sig trygga i akvariet, men rödmunstetran är en av dessa.
          En annan tetra som stimmar duktigt för det mesta hemma hos mig, är Kongotetran. Biotopvidrigt för din del, men varför ska man hålla så strikt på biotoper om man inte vill ? De är ganska ettriga vid matdags, mer som ett pirayastim och ska säkert stå emot ett gäng hungriga skalarer i både storlek och frossandet...
          [ATTACH=CONFIG]45721[/ATTACH]

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hehe,

            Snyggt foto ansjo!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Jag har haft dessa kongotetror i ett lågt och brett 2meters kar och det var en fröjd att se dessa när de lekte och stimmade.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Jag har svårt o se någon tetra som stimmar bättre än rödmunstetra. Sedan tycker jag koppartetran är undervärderad liksom glödbandstetra. Att diskus skulle ta stora sådana känns tveksamt.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • wow
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 66

                  #9
                  Kollade upp era förslag, men det blev till slut 20st rödmunstetror, för de verkade vara dem som stimmade bäst i affären och jag har hört mycket gott om dem. Tack för alla svar!

                  Kommentar

                  • wow
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 66

                    #10
                    Tyvärr så är mina hanar av koppartetrorna väldigt aggressiva mot rödmunstetrorna. Så funderar på att flytta dom, någon annan som har haft problem med koppartetror med andra tetror?

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Vet inte hur det är med andra tetror, men när jag hade rödmunnar med mina discusar så var snart rödmunnarna borta.

                      Kommentar

                      • wow
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 66

                        #12
                        Ursprungligen postat av johho
                        Vet inte hur det är med andra tetror, men när jag hade rödmunnar med mina discusar så var snart rödmunnarna borta.
                        Vad berodde det på? var discusarna på tetrorna?

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Svårt att säga, men någon åt iaf upp dem.

                          Kommentar

                          • Thomas
                            Användare
                            • mars 2013
                            • 89

                            #14
                            Jag hade också ett liknande problem med Försvinnande tetror.
                            När jag var tio år, fick jag en sköldpadda. Efter ett tag var alla fiskarna helt mystiskt borta.

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #15
                              Att tetror bara försvinner är inte allt för ovanligt jag hade ett stim smycketetror, ca 20 st, som jag flyttade till ett större kar. Dagen efter så hade alla terror på något mystiskt sätt bara försvunnit. Samtidigt så såg det ut som att Flaggcikliderna hade drabbats av något som såg ut att vara bukvattensot. Lyckligtvis så tillfrisknade Flaggcikliderna ganska snart men vad tetrorna blev av är fortfarande ett mysterium.


                              Ursprungligen postat av Thomas
                              Jag hade också ett liknande problem med Försvinnande tetror.
                              När jag var tio år, fick jag en sköldpadda. Efter ett tag var alla fiskarna helt mystiskt borta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...