Hemichromis letourneuxi bilder i artreg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Hemichromis letourneuxi bilder i artreg

    Jag tänkte vi kunde ta ett kort snack om bilderna verkligen föreställer denna art i artregistret.


    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    H. letourneuxi skall ha en fläck på stjärtroten. Jag säjer inte att det är fel art på bilderna, men jag är tveksam. Hemichromis är svårt om man inte har en lokaluppgift.
    Vad kan vi komma fram med? Vad vet du Jan om härkomst?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Jan Sørensen
    Användare
    • februari 2005
    • 114

    #2
    Mange Hemichromis arter har en sort plet (fläck) i haleroden, så det alene kan ikke bruges som kendetegn.
    Mine Hemichromis. letourneuxi havde ikke altid den sorte plet i haleroden, den kom og gik alt efter "humør" adfærd.
    Der er mange flere parametre der skal passe.
    Iøvrigt har Hemichromis. letourneuxi et stort udbredelses område ( lande ), og der er forskelle i lokal varianterne.

    Arten er god nok, men det er flere år siden jeg havde den, så jeg skal lige kikke mine notes bøger igennem.

    Men det bliver ikke idag jeg skal ud og nyde det gode vejr.
    Med venlig hilsen.
    Jan Sørensen
    www.vestafrika.dk
    E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tack för inputen. Ser fram emot än mer
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Problemet med Hemichromis är att det gjordes en revision 1979 av Loiselle som mest skapade ännu större förvirring. Sedan dess tror jag bara Anton Lamboj har behandlat släktet, och om han har baserat sin uppfattning på Loiselle, originalbeskrivningarna, eget material eller någon kombination känner jag inte till (jag har tyvärr inte läst det han skrivit i ämnet). Det blir inte lättare av att huvudelen av de "rödcichlider" som säljs i handeln är hybrider mellan olika arter. Det är i princip bara vildfångade djur med lokaluppgift som med någorlunda lätthet alls går att artbestämma. Bilder på nätet kan man vanligen inte lita på att de är korrekt identifierade.

        Det är sant att utbredningen är väldigt stor för Hemichromis letourneuxi ; från Nilen till Senegal, men variationen inom utbredningsområdet är troligen mindre än vad man kan vänta sig. Jag har fått det förklarat för mig en gång av min första chef, Alf Johnels, som samlade fisk i Gambia 1950, men jag minns inte detaljerna. Det är någon flod i Sahara som har bytt väg för ganska länge sedan som är förklaringen. Det mesta av utbredningsområdet är i vart fall öken, och där finns bara fisk inom mycket små områden.

        Det största skälet till min skepsis är dock att bilderna i artregistret ser ut att föreställa två olika arter, och Anton Lambojs bild överenstämmer bättre med originalbeskrivningen åtminstone vad gäller antalet fläckar. Därmed inte sagt att det verkligen föreställer rätt fisk.

        Om någon är road att stava sig igenom originalbeskrivningen så finns den här http://www.biodiversitylibrary.org/i...e/470/mode/1up

        Kommentar

        • Jan Sørensen
          Användare
          • februari 2005
          • 114

          #5
          Jeg har kikket i min notesbog, og kan se at jeg i sin tid fik dem af en akvarieven i 2008.
          Men han husker ikke helt hvor han fik dem fra, så desværre intet fangssted.

          Men jeg mener stadig at der er tale om Hemichromis letourneuxi .
          Med venlig hilsen.
          Jan Sørensen
          www.vestafrika.dk
          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Det här var väl roliga bilder som jag blev tipsad om idag!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              intressant länk
              ful fisk Sinocyclocheilus furcodorsalis
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ja herre ge
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  intressant länk
                  ful fisk Sinocyclocheilus furcodorsalis
                  Du menar naturligtvis fascinerande och intressant.

                  Ingen som ska till Egypten? H. letourneuxi's typlokal är en sjö i nildeltat, nordväst om Kairo. Här finns en PDF med en bild på en vettskrämd fisk fångad i närheten av typlokalen (bry er inte för mycket om resten av PDF'en, informationen är rätt kass).
                  Att hämta fisk där är nog enda sättet att få 100% garanterat säkra letourneuxi.

                  Som kuriosa kan också nämnas att letourneuxi anses vara den art som spritt sig över stora delar av Florida. Möjligen är den lite köldtåligare än Hemichromis-arterna som lever söder om Sahara? I alla fall ser fisken på USGS bild ut som jag tror letourneuxi ska se ut: grönaktig med röd buk, få blå punkter, stor mittfläck, svart streck vid stjärtfensbasen, röd söm på ryggfena och stjärtfena. Jämför dock också med denna bild på en Hemichromis från Florida.
                  Senast redigerad av DaRe; 25 juni 2013, 23:39.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...