Toompas första saltbalja. Rsm 130L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Toompa
    Användare
    • september 2012
    • 247

    Toompas första saltbalja. Rsm 130L

    I torsdags köpte jag mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Rsm 130 som en polare ville bli av med. Köpte det med sten och levande så det blev lite "snabbstart"
    Här kommer lite bilder från uppstarten Ja jag ska köpa mera sten Ska bli riktigt spännande det här
    Bifogade filer
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Läckert, är det en färdig paketlösning? Man läser så många saltprojekt där allt är custombyggt vad gäller sump osv...

    Vad kör du med för vatten?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Toompa
      Användare
      • september 2012
      • 247

      #3
      ja det där är ett fabriksakvarium som är bra o börja med om jag fastnar för det vilket jag redan gjort så blir det nog att bygga större till vintern. mitt 240L sa ser redan lite blekt ut

      jag startade upp med vanligt kranvatten som fått gå med pump i ett dygn. men ska köra med osmos vid vattenbyten. Jag han inte bunkra upp 130L osmos

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Kul med fler som kör salt. Men jag kan ju tipsa direkt om du ska bygga om ett sötvatten till salt så borra och köra sump. ha 4-5 påhägs prylar känns lite sådär.
        Hoppas du lyckas bra med det och får det som du vill.

        Är det fiskar eller koraller du tänkte satsa på?

        Själv bråkar jag med grön cyano i mitt salt fortfarande så där händer inte mycket alls, försöker bara glömma det så mycket jag kan
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Toompa
          Användare
          • september 2012
          • 247

          #5
          jo om jag ska bygga vidare på salt sen så blir det o bygga sump. vill inte ha all teknik i karet.
          Eftersom det är så pass litet så blir det nog inte så mycket fiskar, så det lär nog bli rätt mycket koraller. Vi får se vad som händer helt enkelt

          Okej låter inge vidare

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Ursprungligen postat av Toompa
            jo om jag ska bygga vidare på salt sen så blir det o bygga sump. vill inte ha all teknik i karet.
            Eftersom det är så pass litet så blir det nog inte så mycket fiskar, så det lär nog bli rätt mycket koraller. Vi får se vad som händer helt enkelt

            Okej låter inge vidare
            Ska du skaffa ett större så slå till på runt 500L på en gång i så fall. Jag menar 100 liter till gör inte jätte skillnad kan jag lova. Har ett 380L och tycker nästan det är litet eftersom jag egentligen är lite sugen på fisk men alla fina blir enorma eller äter upp alla mina koraller.

            Har du bestämt någon speciell inriktning på koraller då?
            Själv blir det mest LPS och sedan några SPS på toppen som kronan på verket. Är så svårt att få både mjukisar och SPS koraller att vara snygga i samma kar därför får man välja lite där.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Toompa
              Användare
              • september 2012
              • 247

              #7
              Ahh okej. jo salt verkar ta lite mer plats faktiskt Är ju så mycket man vill ha

              Har faktiskt inte bestämt någon speciell inriktning då man är helt grön på detta o tycker det mesta är coolt Knappar ska jag ha för dom tycker jag är riktigt läckra.

              Kommentar

              • Toompa
                Användare
                • september 2012
                • 247

                #8
                Idag fick jag hem lite mer sten så nu börjar det se lite bättre ut Men riktigt svårt o bygga med bara sten
                Klicka på bilden för större version

Namn: salt6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 476,4 KB
ID: 685673

                Kommentar

                • Toompa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 247

                  #9
                  Idag fick det bli att köpa lite sand Blev mycket snyggare. Sen blev min gobie mycket gladare av sanden tror jag Har aldrig sett den framme så mycket som idag
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    snygg gobi! Vad heter den? På latin alltså eller handelsnamn "Polkagrisgobi"?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Toompa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 247

                      #11
                      Haha polkagrisgobi den va bra Eftersom jag fick med den när jag köpte karet så är jag inte helt 100 på vilken sort det är. Men någon sort av Amblyeleotris är det i alla fall.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Haha, ja det var ett bra namn. Det borde den heta.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #13
                          På engelska heter den Candycane goby men på latin heter den Trimma cana ska tydligen trivas bättre om de är 2-3 stycken. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.

                          Tror det är den i alla fall, men är inte 100% säker.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Då var den svenska "översättningen" Wilhelm gjorde inte så tokig.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Toompa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 247

                              #15
                              Kollade på lite bilder nu Affe och tycker inte att det stämmer in riktigt hehe. svårt det här när det finns så många snarlika varianter. Men fin är den i alla fall

                              Kommentar

                              Arbetssätt...