Varför finns det inga Festae att få tag på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MangeJ
    Användare
    • december 2013
    • 33

    Hej Kawasa,
    jag håller tummarna och återkommer gärna om/när det finns några till salu.

    Hej Bobtail
    det håller jag med om..

    Mvh Mange

    Kommentar

    • Jimmyottosson
      Användare
      • februari 2007
      • 124

      Lyckades få tag i 6 st festae idag, ska bli otroligt intressant och följa deras uppväxt, verkar som dem kommer mot Sverige igen!

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        Men herregud!! Får man fråga hur du lyckades få ta på dessa? Är du säker på att det inte är Cichlasoma urophthalmus
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Jimmyottosson
          Användare
          • februari 2007
          • 124

          Dem fanns på djurmagazinet i Jönköping, dem hade en del annan ovanlig fisk med(mkt rovfisk och spännande ciklider), även Cichlasoma urophthalmus , tycker nästan dem va snyggare som ungfisk än festae, frågade förra sommaren om han kunde få tag i äkta festae, tog lite tid men nu så lyckades dem

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            Du råkar inte ha en bild på de små?
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              Jag fick hem 10 stycken förra tisdagen säkert från samma ställe. Men de försvann omgående.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Jimmyottosson
                Användare
                • februari 2007
                • 124

                Här ska vi se om det funkar, blir mer och mer osäker på hur äkta dem är, täckningen fram gällane "y" mönstret verkar som det kommer stämma, färgerna går ju inte att se ännu helt, sedan pricken på stjärten är större på dem allra minsta och på den största, kan tycka den är lite för långt ner, sedan när man googlar och ser festae med ungdjur runt kanske 3-4cm så kan den svarta fläcken vara stor och långt ner, lite knepigt minst sagt kan jag tycka.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  Oj då, jag är ledsen att säga det men du har tyvärr åkt på samma nit som jag åkt på 4 gånger, det du har är tyvärr inte festae
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • Jimmyottosson
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 124

                    va trist! lustigt att dem sålde båda arterna, "festaen" kostade 185kr st, men behåller dem , verkar vara rätt intressant art urophthalmus ändå. men irriterad blir man ju när man köper något och får något annat.
                    Då får vi hålla hoppet uppe att festae kommer framöver från något håll.

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      Det får vi verkligen göra! Och ja urophthalmus är en jätterolig firre, en av alla mina börjar växa till sig nu, ska se ifall jag kan få till en bra bild på honom
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • Cichlid-Power
                        Användare
                        • november 2006
                        • 253

                        Hei Kajjjan, den finnes nesten over alt, den finnes hos Ole på Unimati, jeg så den i flere forretninger i Tyskland nå i helgen, så den burde du nok få tak på om du jobber litt.

                        Cichlid-Power.

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          Lite intresant,är ju inte intreserad av någon fisk från detta område men man läser ju delar ändå då man är akvarieintreserad,o helst om det är en lite ovanligare sort. Det som faktiskt var lite spännande är att när man har läst här hur en del har lite svårt att få tag på denna vackra fisk, att verkligen få se den live i ett av karen på Kolmårdens Tropikarium, o där få se fullt utfärgade o till råga på allt valla en kull småttingar bland andra stora fiskar,svårt att se storleken i dom karen men ynlerna såg ut att vara i 2-3cms storlek o var bra många. Mille.
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • MangeJ
                            Användare
                            • december 2013
                            • 33

                            Hej,
                            Mitt ena Festae par har långt om länge börjat färga ut (även om de har en bit kvar till sina föräldras färgprakt). Hanen har även börjat "dansa" och uppvakta honan. Hon verkar dock inte helt redo än, men med lite tur får han snart framgång. Bifogar några bilder och Håller tummarna....
                            mvh MangeJ

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,5 KB
ID: 693262Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,1 KB
ID: 693263

                            Kommentar

                            • Jimmyottosson
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 124

                              Riktigt snygga!

                              Kommentar

                              • salmberg
                                NCS Medlem
                                • oktober 2007
                                • 830

                                Ja dom börjar sprida sig. Vet några i Danmark och Skåne som har nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...