Vilka projekt har du i huvudet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #16
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Jag har ett projekt som jag har haft i huvudet sedan jag var typ 12-13 år men som hittills aldrig blivit av då det alltid kommit andra projekt i vägen.
    Eftersom jag egentligen är helt insöad på central och syd-Amerika så har "drömmen" om ett Tanganyikakar fått stå på väntelistan.

    Det jag skulle vilja ha är ett kar med massor av stenar med en stor grupp Neolamprologus brichardi eller Neolamprologus marunguensis samt om det fungerar en grupp multisar samt någon Julidochromis.

    Får se om det någonsin blir av.
    Dags att börja locka dig att göra drömmen sann... är ju precis dit jag är på väg med just N. brichardi, Jullar, en snäckart och en sandsilare. Men kommer att behöva lite tips om arter som lirar tillsammans.

    Förutsättningarna ser du nedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: tang_rev2_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 207,0 KB
ID: 685598

    Klicka på bilden för större version

Namn: tang_rev3_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 306,2 KB
ID: 685599

    Klicka på bilden för större version

Namn: tang_rev_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 269,5 KB
ID: 685600

    340L = 160x70x30cm
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Stiligt Joakim!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #18
        Kul att någon tänkt likadant då är ju iden inte helt befängd i alla fall

        För mindre än en månad sedan hade jag tänkt lägga av med akvarium helt och hållet, sålde mina största kar. men istället så har intresset ökat
        Jag har för tillfället 2 st kar igång varav ett är i princip tomt det skulle jag kunna använda det är dock lite mindre än ditt 80x60x45 cm.
        Kanske får satsa på marunguensis då jag tror den blir lite mindre än brichardi. Men det får vänta till hösten om nu intresset håller i sig.

        Annars liknar dina bilder mina som jag har i skallen.


        Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
        Dags att börja locka dig att göra drömmen sann... är ju precis dit jag är på väg med just N. brichardi, Jullar, en snäckart och en sandsilare.

        340L = 160x70x30cm

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Riktigt kul tråd.
          Själv drar jag ned något och sk alanda på två burkar 720 och 936 liters. 720 blir SA.

          936 vet jag inte men jag drömmer både om Malawi eller Tanganyika. Och flera olika kombos från dessa områden. Vi får se, jag skyndar långsamt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Thomas
            Användare
            • mars 2013
            • 89

            #20
            Mitt största projekt just nu, är att övertala frugan om att vi behöver fler akvarium.
            Hon tycker att ett på 250 L räcker.
            Hoppas att det löser sig efter sommaren.

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              #21
              Har framför ett projekt som jag velat förverkliga. 500L med diskus, tetror och massa olika dvärgciklider och massvis av växter. Detta kan jag väl förhoppningsvis förverkliga när jag har plats och mer tid. Allt inom 2-10 år är rimligt. Just nu kan jag tyvärr inte lägga så mycket tid på det karet jag har. Har för tillfället ett 60Ls växt hightech som pendlar mellan att vara jättefint och att vara övervuxet med en del alger. Hightech kräver regelbundet (och ofta) underhåll vilket jag tyvärr inte kan ge alltid.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #22
                Joakim, vad är det för arter du behöver hjälp med? Är det någon art du verkligen vet att du måste ha?
                Har du någon tanke om hur du håller ner antalet yngel? Princessor är ju mästare på att sprida sig, även multisar ska ju vara rätt vassa på yngel har jag förstått. Tänkte bara så de inte knör ut jullar och sandsillar i längden.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #23
                  Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                  340L = 160x70x30cm
                  Riktigt trevliga mått på den burken!!

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 7334

                    #24
                    Ursprungligen postat av johho
                    Joakim, vad är det för arter du behöver hjälp med? Är det någon art du verkligen vet att du måste ha?
                    Har du någon tanke om hur du håller ner antalet yngel? Princessor är ju mästare på att sprida sig, även multisar ska ju vara rätt vassa på yngel har jag förstått. Tänkte bara så de inte knör ut jullar och sandsillar i längden.
                    Skapade just en ny tråd för att ta detta separat och gå in på detaljer för arter där. Återfinns här http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?67888
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      #25
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Riktigt trevliga mått på den burken!!
                      Ja, det är rejäl bottenyta vilket är riktigt trevligt.

                      Kanske i lägsta laget, men det kommer sig av att ställningen är anpassad efter takhöjden i källaren och med tre kar på höjden så fick två våningar husera lägre kar. Översta är på 160x70x40cm och väntar bli malawikar men det projektet ligger lite efter i tid.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: malawi_tank_small.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,7 KB
ID: 685625

                      Av bilden får man en uppfattning om hur det är tänkt med modulerna, när de är limmade (endast tillkapade idag).
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #26
                        Ja 30 cm kanske är lite i lägsta laget men ska man ha mest bottenfirrar så spelar det ju inte så stor roll. 35-40 cm känns kanske mer optimalt om man har ett sandlager på 5 cm. Men viktigast av allt är djupet på burken, det blir ytterligare en dimension med ett djup på 70 cm eller mer.

                        Vad blir det för Malawi då? Har du några planer?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          Användare
                          • april 2006
                          • 203

                          #27
                          Ett Akvastabil 720 som ska hämtas i morgon och fyllas med något efter semestern....och ett helgaskar med måtten 125x60x40 i sovrummet som ska få en makeover. Det roligaste tycker jag är spånandet och planeringen av ett kar, sedan är det liksom bara färdigt.
                          / Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Ett Akvastabil 720 som ska hämtas i morgon och fyllas med något efter semestern....och ett helgaskar med måtten 125x60x40 i sovrummet som ska få en makeover. Det roligaste tycker jag är spånandet och planeringen av ett kar, sedan är det liksom bara färdigt.
                            Ja visst är det så. Planeringen är en stor anledning att starta fler och fler burkar

                            Kommentar

                            • Markus2254
                              Användare
                              • juni 2012
                              • 89

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Ja visst är det så. Planeringen är en stor anledning att starta fler och fler burkar

                              Måste hålla med. Planeringen är bland det absolut roligaste med denna hobby. Sedan så klart att få sina små att yngla av sig.

                              Mitt projekt ett tag framöver är att göra klart en bänk till ett 375L och att fortsätta att fylla mitt Malawi kar.

                              Kommentar

                              • johho
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 1825

                                #30
                                Det är ju väldigt tillfredsställande när man lyckas ro i land sitt projekt och det blir som man tänkt sig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...