Alernativa pumplösningar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • april 2013
    • 228

    Alernativa pumplösningar?

    Vi har skaffat oss en odlingsställning som består av 6 st 140 liters kar. Hur löser vi bäst/billigast pumpfrågan?
    Bottenfilter? Innerfilter? nån annan lösning?

    Mvh
    Charlotte & Anders

    720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Vad skall du odla för fiskar och kommer du att ha odlingställningen i "allmäna" utrymmen?
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Mats Bryzell
      Användare
      • mars 2012
      • 231

      #3
      Ett luftdrivet system skulle kunna vara en god idé - alltså en eller flera bra luftpumpar som driver innerfilter av den typ du kan se på de här bilderna av ett tjusigt Discuspar som går i en typ av odlingskar.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Charlotte
        Användare
        • april 2013
        • 228

        #4
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Vad skall du odla för fiskar och kommer du att ha odlingställningen i "allmäna" utrymmen?
        Det är malawi som skall gå i karen som kommer att stå inne i ett förråd.

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ett luftdrivet system skulle kunna vara en god idé - alltså en eller flera bra luftpumpar som driver innerfilter av den typ du kan se på de här bilderna av ett tjusigt Discuspar som går i en typ av odlingskar.
        Tjusiga fiskar :-)
        Charlotte & Anders

        720 liter x 2 Malawi
        375 liter x 2 Malawi
        500 liter Malawi
        180 liter Malawi
        100 liter Guppy
        140 liter x 6 yngel
        64 liter x 4 yngel

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Om det ska vara tyst är pumphuvud och filtermatta att föredra. Det är en kostnadsfråga om man vill sätta en liten vattenpump i varje akvarium eller ha en/flera luftpumpar. Jag hade kört på 6 vattenpumpar och filterfack.

          mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • PiaJo
            • januari 2011
            • 1744

            #6
            Jag föreslår antingen bottenfilter med en cirkulationspump i varje eller den typen som Mats visade men det var där för jag frågade var du skulle ha karen för dessa luftfilter kan låta lite och de kanske inte är så kul om att har dessa i ett vardagsrum/sovrum
            ----------------------------------
            /PIA

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ett luftdrivet system skulle kunna vara en god idé - alltså en eller flera bra luftpumpar som driver innerfilter av den typ du kan se på de här bilderna av ett tjusigt Discuspar som går i en typ av odlingskar.
              Grymma fiskar. Ett filter som detta måste ju vara toppen till Apistogramma som vill ha minimal cirkulation. För yngel borde de ju också vara toppen. Hur mycket låter de egentligen?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mats Bryzell
                Användare
                • mars 2012
                • 231

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Grymma fiskar. Ett filter som detta måste ju vara toppen till Apistogramma som vill ha minimal cirkulation. För yngel borde de ju också vara toppen. Hur mycket låter de egentligen?
                Filtren i sig låter ingenting - men luftpumpar kan ju brumma en del. Jag har haft goda resultat med en del EHEIM-luftfilter och ett annat fint märke är Schego.
                Det här är perfekta filter till alla möjliga fiskar (kanske inte till Malawi dock, som vill ha lite drag i vattnet), yngelsäkra och väldigt effektiva vattenrenare.

                Kommentar

                • PiaJo
                  • januari 2011
                  • 1744

                  #9
                  Kan man dölja dessa "filterklumpar" bakom rötter och så eller förtar det filtereffekten om det inte står fritt?

                  (Förlåt för OT men jag är sugen på denna filterlösning i ett kommande kar )
                  ----------------------------------
                  /PIA

                  Kommentar

                  • ansjo
                    Användare
                    • april 2006
                    • 203

                    #10
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Kan man dölja dessa "filterklumpar" bakom rötter och så eller förtar det filtereffekten om det inte står fritt?

                    (Förlåt för OT men jag är sugen på denna filterlösning i ett kommande kar )
                    Jag har den lösningen i ett av mina 112-liters, där är den gömd bakom en slimline utan problem.
                    / Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo
                      • januari 2011
                      • 1744

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag har den lösningen i ett av mina 112-liters, där är den gömd bakom en slimline utan problem.
                      Så bra vart hittar man bra luftpumpar och själva "filtergrejen"?
                      ----------------------------------
                      /PIA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...