Begreppet L-Mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #16
    Ursprungligen postat av johho
    Vi befinner oss helt enkelt i en rörig period. Hoppas att den går över om några år
    Det är mycket arter att gå igenom, men Brasilien har idag ett stort antal inhemska fiskforskare. I kombination med "the all catfish species inventory" http://silurus.ansp.org/ så kan vi nog hoppas att inom några få decennier så har de flesta fått sina vetenskapliga namn.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Janne E
      Jo, jag vet men eftersom vi talar om fler arter än en så använde jag spp... men de flesta vet inte vad sp eller spp betyder i alla fall, har inte kollat NCS hemsida om där finns en artikel som förklarar de vetenskapliga begreppen, om inte vore det bra med en sådan artikel.
      Jag var otydlig här. Det var inte riktat till dig utan till andra som följer tråden. Jag borde sätta mig och skriva en sådan artikel som vi sedan kan lägga upp i sin helhet samt uppdelat som en onlineordlista. Den finns redan i FAQ-en men bör utökas.


      Ursprungligen postat av Janne E
      Det är ju bara synd att vetenskapen inte riktigt förstått att dessa är arter under utveckling, för tidigt att vara en egen art men ändå så olika... Darwin skulle vara väldigt intresserad.
      SOm en som forskar inom detta fält vågar jag påstå att du har fel. Vetenskapen har förstått detta sedan länge. Redan Linné var och sniffade på det. Däremot har allmänheten inte fullt ut insett att gränsen mellan population och art är flytande med stora inslag av att vara diskontinuerlig. När reproduktiv isolering uppstår geografiskt eller genom lokal anpassning stryps genflödet snabbt.

      Det vetenskapen inte har är ett system att namnsätta väl avgränsade populationer som inte kan kallas arter (eller underarter)
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Jag borde sätta mig och skriva en sådan artikel som vi sedan kan lägga upp i sin helhet samt uppdelat som en onlineordlista.
        Bra! Till CB3?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Bra! Till CB3?
          Är det inte lite väl knastertorrt för CB? Fast med lite bilder kanske... Det går inte lova till ett särskilt nummer då det behövs lite efterforskning t.ex. här på forumet vilka ord som behövs. sp. spp. L-mal, cf. aff. OB, WB, XX, XY, WW, WZ, släkte, artepitet, familj, P, F1, F2, gen osv.

          Sedan har vi pH, KH osv...

          Edit: Jag startade en ny tråd angående detta. Fyll gärna på med allt ni kommer på där http://www.ciklid.org/forum/showthre...rmingtr%E5d%29
          Senast redigerad av Ola Svensson; 19 maj 2013, 18:05.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Utmärkt! Jag älskar skrönor. Men om du tittar på en lista, är inte Peckoltia vittata billigare än L015 - eller inbillar jag mig bara?
            Ja, du inbillar dig bara, de är lika billiga båda 2 och ingen skillnad i pris... men L015 var också ett dåligt exempel, bara L-nummer för Hypancistrus "arter" har detta problem.

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Som en som forskar inom detta fält vågar jag påstå att du har fel. Vetenskapen har förstått detta sedan länge. Redan Linné var och sniffade på det. Däremot har allmänheten inte fullt ut insett att gränsen mellan population och art är flytande med stora inslag av att vara diskontinuerlig. När reproduktiv isolering uppstår geografiskt eller genom lokal anpassning stryps genflödet snabbt.

            Det vetenskapen inte har är ett system att namnsätta väl avgränsade populationer som inte kan kallas arter (eller underarter)
            Jag förstår vad du menar men vad jag säger är sant, vissa lokaliteter tex. nedre Xingu har inte vetenskapen förstått... ännu.

            Janne

            Kommentar

            Arbetssätt...