Kan någon hjälpa mig å könsbestäma dessa fyra tomasciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sussie32
    Användare
    • april 2013
    • 51

    Kan någon hjälpa mig å könsbestäma dessa fyra tomasciklider

    Kan någon hjälpa mig å könsbestäma dessa fyra tomasciklider Först tre sen mina försök att få bra bild på den fjärde medibland går den ljusa för sig själv ibland den fjärde
    dom är ca 4-5 cm å jag har haft dom i ca 3 v

  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Mycket svårt att säga. Jag tycker analfenor ser lika runda ut på alla. I artregistret står det att hanen är större och något mörlare än honan.

    Visar det något intresse för varandra? Hur länge har du haft dem tillsammans?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • sussie32
      Användare
      • april 2013
      • 51

      #3
      har haft dom i ca 3 veckor
      å den ljusa på bilden blir mer å mer skygg å är mindre än dom andra
      dom andra tre har ibland stenkoll på sina "revir" för att i nästa stund hänga i hopp utan problem men även en av dom kan hålla sig undan åxå

      dom går i ett 220 l kar med malar
      å massor av gömställen
      kan ag ha haft otur å få bara killar ?
      hur funkar det då kan jag se om jag får tag i några dammer till dom å bara peta ner dom å se vad som händer eller kan jag inte ha så många "par förhopningsvis" i samma kar

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Du kan nog ha 2-3 par i sammma kar.

        Ge det lite mer tid och håll utkik på ifall någon spänner upp sig framför någon av de andra det skulle i så fall kunna vara lekbeteende. Vanligtvis är det hannen som visar upp sig för honan. Det kan iofs förekomma falsk lek i avsaknad av ett kön, men jag tycker lekbeteende brukar vara ett väldigt bra tecken.

        Du kan prova att trigga lek lite genom att byta vatten ofta (minst 1 ggr per vecka) använda vattenberedningsmedel såsom easy life eller happy life (häll i det efter vattenbytet är klart och läs instruktionerna noga), använda ganska kallt vatten då du byter. Du kan efter ett tag då mata med fruset foder såsom svarta mygglarver. Detta kan trigga lek så hål utkik efter uppvisningsbeteenden.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • sussie32
          Användare
          • april 2013
          • 51

          #5
          dom tre som är mörkare späner upp sig mtt varandra när dom "håller på sit revir" samt mot den ljusa som är mindre fast den håller sig otfast på samma plats
          å den mörka som har sitt revir där petar på den vid sidan å under magen i bland å då lutar den sig å visar up magen mot den mörka
          funderra lite del ljusa är lus å lite mindre kan det ändå vara en honna ? men hon ser så kuvad ut om hon är en honna kan hon vara stresad av att det är typ tre hannar i karet
          vattenbyte görs varje vecka redan men inte med så kalt vatten ska testa lite kallare nästa gång

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Prova också vattenbredningsmedlem. Det kan också vara bra för att minska stress för fiskarna samt öka chansen för dem att bli friska (om det skulle vara lite hängiga av en mild sjukdom)

            Kanske är den ljus en hona. Kan stämma enligt artregistrets beskrivning. Den kan eventuellt vara sjuk också. Fiskar som håller sig undan och ser oroliga ut kan vara sjuka.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • sussie32
              Användare
              • april 2013
              • 51

              #7
              använder akutan vid vattebyte

              får ha litte uppsikt över dom ett tag till
              tack för hjälpen återkommer med updateringar alteftersom

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Akutan har jag inte provat. Men det kan fungera. Jag brukar rekommendera easy life då det är det enda jag egentligen sett någon effekt av.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...