Behöver råd ang antal mängd fisk i 600 liter SA svartvatten biotop!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    Behöver råd ang antal mängd fisk i 600 liter SA svartvatten biotop!

    Hej!

    Jag har länge velat ha Diskus .. Mitt kar har varit igång i ca 7 mån snart. Mina invånare är: 2 st VF choklad ciklider, 4 st VF Peruanska scalarer, 15 st VF dolkstickstetror, 16 st glödbandstetror, 20 st svartaneontetror, 20 sterbai corysar, 1 leopard pleco (liten änså länge..) 2 st jätte grenmalar. Vill gärna introducera yttligare 4 st Peruanska scalarer och till sist, ev 4-5 vuxna Blå turkos (stendker)


    Så vad tror ni? Blir det totallt överbelfokat? Eller kan det gå ihop sig?

    Ser fram emot era åsikter..

    Mvh Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • järnvägar
    Användare
    • mars 2008
    • 87

    #2
    Jag tror att diskusen kommer att få det svårt att hävda sig vid matning, innan dom enns funderar på att börja äta, så kommer det att vara slut.... Och med dom fiskarna är det inte läge att börja överfodra.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Tror inte problemet blir diskusarnas mat. Jag har diskus, skalarer, tetror och malar - de som hävdar sig absolut bäst i matkonkurrensen är diskusarna. Men jag tror det blir för mycket fisk helt enkelt. Först och främst överbefolkat rent estetiskt sett, men sen krävs det väldigt bra filterkapacitet och ordentliga vattenbyten varje vecka för att det inte ska bli problem. Även om du löser, eller redan har löst, filtrering och om vattenbyten inte kommer att vara betungande så tror jag att du passerar gränsen för vad som är snyggt och tilltalande om du ska i med alla dessa också. Risken är stor att det blir rörig fisksoppa. Men det där är ju naturligtvis en smaksak också.

      //Kaj

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        Tack för era svar!
        Jag kör 2 st vattenbyten i veckan. Filtreringen är väldigt bra. ska utöka med yttligare ett ytterfilter inom en snar framtid. Men ni har nog rätt att det kan bli en rörig fisksoppa. Skulle jag haft 800 eller 1000 liter så hade det nog gått bra.. Får nöja mig med 4 st Peruanska scalarer till och kanske 20-50 st små tetror oxå. Kommer bli snyggt med ett mindre stim av scalarer o ett större stim av glödbands/svartneon tetror.
        Har sakta men säkert börjat få min sambo att förstå innebörden varför jag måste ha ett 1500 liters kar Men det blir av så fort vi har flyttat!!
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Ursprungligen postat av mbitton
          Tack för era svar!
          Jag kör 2 st vattenbyten i veckan. Filtreringen är väldigt bra. ska utöka med yttligare ett ytterfilter inom en snar framtid. Men ni har nog rätt att det kan bli en rörig fisksoppa. Skulle jag haft 800 eller 1000 liter så hade det nog gått bra.. Får nöja mig med 4 st Peruanska scalarer till och kanske 20-50 st små tetror oxå. Kommer bli snyggt med ett mindre stim av scalarer o ett större stim av glödbands/svartneon tetror.
          Har sakta men säkert börjat få min sambo att förstå innebörden varför jag måste ha ett 1500 liters kar Men det blir av så fort vi har flyttat!!
          Det tror jag är en väldigt bra strategi! Både när det gäller besättningen av ditt nuvarande och anskaffandet av ett större. Lycka till med den lobbyverksamheten!

          //Kaj

          Kommentar

          Arbetssätt...